אהרן מסטרשלה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 8,106 בתים ,  15 במאי 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:
[[תמונה:CIMG6070.JPG|thumb|דף השער של ספר [[שערי היחוד והאמונה]]]]
[[תמונה:CIMG6070.JPG|thumb|דף השער של ספר [[שערי היחוד והאמונה]]]]
רבי '''אהרן סג"ל הורוביץ''' הלוי (או '''אהרן מסטרשלה'''), (נולד ב[[תקכ"ו]] בערך ונסתלק ב[[שמיני עצרת]] [[תקפ"ט]]) היה מגדולי [[חסיד|חסידיו]] של [[אדמו"ר הזקן]], לאחר [[הסתלקות]]ו פתח חצר נפרדת עקב חילוקי דעות עם [[אדמו"ר האמצעי]] וייסד את [[חב"ד סטרשלה|חסידות סטרשלה]].
רבי '''אהרן סג"ל הורוביץ''' הלוי (או '''אהרן מסטרשלה'''), (נולד ב[[תקכ"ו]] בערך ונסתלק ב[[שמיני עצרת]] [[תקפ"ט]]) היה מגדולי [[חסיד|חסידיו]] של [[אדמו"ר הזקן]], לאחר [[הסתלקות]]ו פתח חצר נפרדת עקב חילוקי דעות עם [[אדמו"ר האמצעי]] וייסד את [[חב"ד סטרשלה|חסידות סטרשלה]].
==תולדות חייו==
רבי אהרן נולד לאביו ר' משה (דור שביעי ל{{ה|של"ה}}) באוסבה שב[[רוסיה]] הלבנה, כבר בילדותו מאס במשחקי בני גילו והתמסר לתורה ולעבודה, עוד בשנות בחרותו התקשר ל[[אדמו"ר הזקן]] ונעשה כבן בית אצלו ומגדולי תלמדיו, [[אדמו"ר הזקן]] אף הטיל עליו את הדרכת בנו [[אדמו"ר האמצעי]] והדרכת חסידים רבים.
נולד בערך בשנת תקכ"ו בעיר אורשע מחוז מוהילוב, לאביו הרה"ג ר' משה, דור שביעי בן אחר בן לרבנו בעל השל"ה הק'. על אביו ר' משה מסופר שעמד בנסיון עד כדי מסירות נפש ויסורים נוראים, ולכן זכה לברכתו של הרה"ק ר' ליב שרה'ס שיזכה לבן שיאיר את העולם. עוד אמרו עליו . שאמרו גדולי ישראל שבדורו שלא נפגם אצלו צלם האלוקים<ref> 1ראה מ. אינדריטץ, 'באהלי חב"ד' עמ' 172 . בספר 'שבחי הרב' כותב שהרה'ק רבי ישראל מפולוצק העיד לפני הרב המגיד ממעזריטש שראה על כפרי אחד, רבי משה הלוי בכפר נאיימיל, את צלם האלוקים בשלמות כאשר ניתן לו (עמ' יג).</ref>.
כבר במעללי ימי נעוריו התנכר הנער במאסו חמודות העולם ושם בתורת ה' חפצו בשקידה נפלאה, ובגיל י"ג כבר היה בקי בכתבי האריז"ל נוסף על בקיאותו ורוב חכמתו בתורת הנגלה<ref>'שבחי הרב', שם.</ref>. כאשר אדמו"ר הזקן  היה בראשית דרכו בהפצת תורת חב"ד. התקרב אליו ושתה בצמא את דברי קדשו. למרות שהיה עדיין רך בשנים<ref>ב'שבחי הרב' כתוב שהיה בן י"ג שנה, לפי 'בית רבי' היה בן י"ז שנה.</ref>
אדמו"ר הזקן חבבו וקרבו מאד וגדלו בתוך ביתו כאחד מבניו<ref>ב'שבחי הרב' מסופר שאביו ר' משה היה גר בכפר ניימיל ליד אורשע וכשהיה ר"א עדיין בגיל צעיר עבר אדמו"ר הזקן דרך הכפר וראה אותו משחק עם נערים בני גילו בקש שיביאו אותו לבית אביו ובקש להשתדך עמו אך אביו אמר שהוא כבר משודך לאחת מבני משפחתו.</ref>, ולא זזה ידו מתוך ידו כמעט שלושים שנה כפי שכותב ר"א "כי קרוב לשלושים שנה שנתאבקתי בעפר רגליו . ושמשתי לפניו... ולא קבלתי מרב אחר זולתו"<ref>בפתח השער לספרו 'שערי היחוד והאמונה' שנדפס בחייו.</ref>
כבר בימי נעוריו התפרסם כעילוי וגם כאשר נהג בנשיאות לא חדל להשיב תשובות בהלכה. ב'ליקוטים' אשר בספר 'עבודת הלוי' התפרסמו אחרי מותו תשובות ממנו בכל  מכמני התורה, בעניני כתיבת סת"ם, תערובות חמץ בפסח, שחיטה, מקוואות, גיטין וקדושין ועוד. בתשובותיו הוא מגלה בקיאות וחריפות. ובפלפול רב יורד לעומקה של הלכה בהחלטיות ותקיפות.
כך לדוגמה אנו רואים בענין שו"ב שידיו מרתתות לפעמים והקהל רצו להסירו הוא פוסק שאם ידיו אינן מרתתות תמיד, הוא נאמן לומר שידיו לא רתתו בשחיטה וכותב: "מי יתן לי מבשר השחיטה הזאת ואיכול משופרא דשופרא"<ref>ליקוטים, שאלות ותשובות סימן ג'.</ref>




==בצל אדמו"ר הזקן==
==בצל אדמו"ר הזקן==
רבי אהרן נולד לאביו ר' משה (דור שביעי ל{{ה|של"ה}}) באוסבה שב[[רוסיה]] הלבנה, כבר בילדותו מאס במשחקי בני גילו והתמסר לתורה ולעבודה, עוד בשנות בחרותו התקשר ל[[אדמו"ר הזקן]] ונעשה כבן בית אצלו ומגדולי תלמדיו, [[אדמו"ר הזקן]] אף הטיל עליו את הדרכת בנו [[אדמו"ר האמצעי]] והדרכת חסידים רבים.


מסופר שכאשר נכנס פעם ראשונה לאדמו"ר הזקן כתב לו פ"נ: הנפש השפלה באמת איך תדבק באין סוף המוחלט. ואדמו"ר הזקן אמר על זה, שיונגרמאן צעיר שאל דבר שזקני החסידים לא שאל{{הערה|למלאות מראה מקום}}.
מסופר שכאשר נכנס פעם ראשונה לאדמו"ר הזקן כתב לו פ"נ: הנפש השפלה באמת איך תדבק באין סוף המוחלט. ואדמו"ר הזקן אמר על זה, שיונגרמאן צעיר שאל דבר שזקני החסידים לא שאל{{הערה|למלאות מראה מקום}}.


וכחשזרת אדמו"ר הזקן בפעם הב' וקבע דירתו בלאדי קבע גם הוא דירתו שם, עם כל בני ביתו, וקנה לושם בית ודר שם ערך שמונה שנים,{{הערה|[בית רבי בערכו]] .
וכשהשתחרר אדמו"ר הזקן בפעם הב' וקבע דירתו בלאדי קבע גם הוא דירתו שם, עם כל בני ביתו, וקנה לושם בית ודר שם ערך שמונה שנים,{{הערה|[בית רבי בערכו]] .
 
תלמיד מובהק היה רבי אהרן לרבו הגדול וספג בתוכו בשלימות את משנתו ואף כל אופיו. דבר זה ניכר בתורתו ובעבודתו.
 
ידוע ש"דרך עבודתו של אדמו"ר הזקן ואמירת הדא"ח שלו היה מבהיל מאד, וכל העומדים היו לחרדת אלוקים. וכשהיה מתפלל בציבור היה מרעיש עולמות ומכה בידיו בכותל עד שהיה נוזל דם מידיו, והוא לא היה מרגיש כלל 30 ...". "ודרכו היה כשהיה בא להתפעלות עצומה הי' מתגולל על הארץ וצועק בקול, ופעם אחת קרא בתורה בפר' ויצא וכשהגיע לפסוק 'הידעתם את לבן' צעק בקול גדול מאד הידעתם את לבן? ונפל לארץ ונתגולל כמו חצי שעה, ואח"כ קם מהארץ ויאמר בקול ובניגון, ידענו!" 31 . רבנו אף דרש מחסידיו תפילה באופן זה בקול רם ובהתפעלות כפי שעולה מאגרות הקודש הרבים, בהן דורש רבנו מחסידיו ''לברך בשמו במקהלות בקולי קולות מקרב איש ולב עמוק וכל עצמותי . תאמרנה" 32
כמו כן אנו גם רואים את רבנו דוחה את טענת המתנגדים שאומרים שהתפלה צריכה להיות "בלי שום תנועה והרמת קול כמלאכי עליון", וכותב שעבודה באופן זה, היא רק של מלאכי עליון שהגיעו "למדרגה העליונה אשר אין למעלה הימנה. כמ"ש בעמדם תרפינה
 


בשערי ספריו נדפס כי למד אצלו ושמשו למעלה משלושים שנה, וכן שהיה מתייגע בתעצומות-נפש להבין כל קטע קטן שהיה אומר ודורש במאמריו{{הערה|שם=אהרן מסטרשלה|מסופר [רשימת היומן, עמוד שנ"ט] כי באחת מהפעמים בהם עסקו [[:קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הזקן|חסדי אדמו"ר הזקן]] באחד מ[[מאמר|מאמריו]], החל ר' אהרון לטפס על הקירות מרוב התפעלות! שראה זאת חברו, ר'  [[משה וילנקר]], קרא לעברו "רד למטה! מה לך מתפעל כך?...}} במצות [[אדמו"ר הזקן]] אף היה משיב על מכתבים משמו.
בשערי ספריו נדפס כי למד אצלו ושמשו למעלה משלושים שנה, וכן שהיה מתייגע בתעצומות-נפש להבין כל קטע קטן שהיה אומר ודורש במאמריו{{הערה|שם=אהרן מסטרשלה|מסופר [רשימת היומן, עמוד שנ"ט] כי באחת מהפעמים בהם עסקו [[:קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הזקן|חסדי אדמו"ר הזקן]] באחד מ[[מאמר|מאמריו]], החל ר' אהרון לטפס על הקירות מרוב התפעלות! שראה זאת חברו, ר'  [[משה וילנקר]], קרא לעברו "רד למטה! מה לך מתפעל כך?...}} במצות [[אדמו"ר הזקן]] אף היה משיב על מכתבים משמו.
שורה 25: שורה 42:
==כהונתו==
==כהונתו==


כבר בחיי אדמו"ר הזקן התחיל להנהיג קהילה, לאחר הסתלקות אדמו"ר הזקן, כתב לו רבי [[יהודה לייב מינוביץ']] (אחיו של אדמו"ר הזקן), מכתב חריף בנגלה שאסור לו להרות.
לפי אחת המסורות קיבל את ברכת רבינו בעזיבתו: "ואדמו"ר הזקן סמך את ידיו עליו ויתן לו שלוש חליפות שמלות לבנות 48 וישלחהו למקום הולדתו ושמה החל להראות זרוע קדשו" 49 , אולם הפילוג ממש והמחלוקת פרצו אחרי הסתלקות אדמו"ר הזקן.
 
ידוע ששיטת חב"ד היא שהעיקר היא תורת חב"ד ולא להסתמך על האדמו"ר. בניגוד לגישת החסידות הכללית שדרשה צדיק באמונתו יְחַיֶה (דהיינו שהרבי הוא שנותן חיות והתלהבות לחסיד, והעיקר הוא הדביקות ברבי ולא לימוד תורתו), שיטת חב"ד גרסה צדיק באמונתו יִחיֶה, כלומר שהחסיד אינו מסתמך על הצדיק, אלא עיקר עבודתו הוא בכח עצמו על ידי התבוננות בתורת הרבי. ומכיון שניתנה רשות לחסיד ללמוד את תורת הרבי ולחדש חידושים עצמאיים, הרי
היה מקום בחב"ד ליצור חציצה, דקה מן הדק, בין תורה עצמאית לבין מרות האדמו"ר.
 
כלומר, מכיון שיש רשות לדרוש במקום הרב ולהשפיע תחת חסות הרב, נוצרה כאן שאלה על הגבול הדק כחוט השערה, אך רב משמעי בין עצמאות של עיון התורה לבין קבלת מרות האדמו"ר; או בצורה בוטה יותר - בין לראות את הרבי במרכז ואת התורה רק כאחת מגילויו, או שהתורה היא המרכז והרבי היא רק מגלה אותה? אצל רבי אהרן, למרות שבחיצוניותו היתה עבודתו דומה להפליא לעבודת אדמו"ר הזקן כפי שתיארנו לעיל, בכל זאת בהתאם לשיטת חב"ד האמורה, הוא הי' סבור שעיקר העיקרים בחב"ד היא תורת הרב ועל החסידים להתרכז בתורתו ולא כל כך בקבלת מרותו. אולם מאידך, אדמו"ר האמצעי, למרות שבחיצוניות היתה צורת עבודתו שונה מאביו אדמו"ר הזקן, בכל זאת סבר שלמרות שאכן תורת חב"ד מדגישה את התורה כעיקר גדול, הרי עדיין הכל זקוק להיות מוגבל ומדוד לפי אמת המדה של האדמו"ר, וההתקשרות אליו . היא העיקר הגדול
 
הבדל זה, שהוא עדין ודק כחוט השערה, שהרי פשיטא שאצל ר' אהרן היה אדמו"ר הזקן נשמת אפו ואור חייו והיה קשור אליו בכל כחות נפשו, הורגש קצת בסוף ימי אדמו"ר הזקן, אך התבלט והגיע לידי התממשות אחרי הסתלקותו, כאשר טען שאין כאן המשכיות של אדמו"רות אלא העיקר הוא ההמשך של תורת חב"ד ועבודת ה' על פי דרכה.
 
 
 
לאחר הסתלקות אדמו"ר הזקן, כתב לו רבי [[יהודה לייב מינוביץ']] (אחיו של אדמו"ר הזקן), מכתב חריף בנגלה שאסור לו להרות.  


בתורתיו ביאר את תורת אדמו"ר הזקן כדרכו, ובין היתר הוסיף לבאר ענינים שהיו חסירים ביאורם בתורת אדמו"ר הזקן כג
בתורתיו ביאר את תורת אדמו"ר הזקן כדרכו, ובין היתר הוסיף לבאר ענינים שהיו חסירים ביאורם בתורת אדמו"ר הזקן כג
6,031

עריכות

תפריט ניווט