דווינסק: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 268 בתים ,  21 באפריל 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
דווינסק (בשמה הנוכחי - דאוגבפילס) היא העיר השנייה בגודלה בלטביה, בעבר נקראה העיר דינבורג. כיום גרים בה כ-105,000 תושבים.
'''דווינסק''' (בשמה הנוכחי, מ[[תרפ"א]] ואילך - '''דאוגבפילס'''; עד [[תרנ"ג]] נקראה העיר '''דינבורג''') היא העיר השנייה בגודלה ב[[לטביה]]. בעיר פעלה קהילה חסידית חב"דית גדולה, החל מראשית ימיה של החסידות. כיום גרים בה כ-105,000 תושבים.


===התיסדות קהילת חב"ד===
==קהילת חב"ד בעיר==
הקהילה החסידית בעיר החלה כבר בתקופת [[הבעל שם טוב]], וכך מתאר [[אדמו"ר הריי"צ]] ברשימתו בשם החסיד ר' [[שמואל מאזינקער]] (בן העיר גרייבה הסמוכה לדוינבורג-דווינסק): "עיר דענעבורג נחשבה לבירת עדת החסידים עוד מתחלת זריחת שמש חסידות [[הבעש"ט]] נ"ע בעולם, על פי סיפורם של זקני החסידים אשר קבלו מאבותיהם החסידים"{{הערה|שם=רשימה|1=רשימת אדמו"ר הריי"צ מי"א-י"ג ניסן תרנ"ג (שמועות וסיפורים הוצאת תש"נ ח"ג ע' 85 ואילך, וב[http://lahak.org/pdf2/mehurayatz/reshima-5653-9.pdf חוברת בפ"ע בהוצאת קה"ת, תשע"א]). ובאגרות 'קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ד' ע' צז: "עיר דווינסק היתה נחשבת בין הערים היותר חשובות בעניני חסידות בגליל ההוא, אבל להעדר משפיע ומעורר הנה נתרוקנה במשך הזמן והעלתה חלודה".}}.


הרבנים הראשונים של דווינסק היו [[חסידי חב"ד]]. הרב [[זלמן זזמר]] מחסידי [[אדמו"ר הזקן]] היה רבה הראשון, רבה השני של העיר היה הרב [[יהודה לייב זלקינד]]. רבה השלישי של העיר היה הרב פייבל רפופורט, רבה הרביעי היה הרב [[אריה לייב זיבוב]]. כמו כן כיהן בעיר הרב [[יוסף רוזין]] - הרגצוב'ר.
בין החסידים הזקנים בעיר בזמן [[אדמו"ר הצמח צדק]], היו החסידים רבי [[שלמה באשעס]], ר' אברהם זלמן סגי נהור, ר' מנחם שמואל אלוקסטער ור' זלמן משה ליאזנער{{הערה|רשימת אדמו"ר הריי"צ הנ"ל.}}.


==חסידי חב"ד בעיר==
בתקופת [[אדמו"ר הרש"ב]] ו[[אדמו"ר הריי"צ]] היתה בעיר קהילה חב"דית גדולה, ובתי כנסת רבים.
===זלמן זזמר===
{{ערך מורחב|זלמן זזמר}}


שמו של הרב '''זלמן זעזמער''' (יליד [[תשכ"ג]]) הוא על שם העיר הראשונה בה כיהן כרב - העיר זעזמיר.
בשנת [[תרפ"ח]], בדרכו לביקורו ב[[ורשה]], עצר הרבי הריי"צ לשעה קלה בעיר ושוחח עם חסידים חב"ד מהעיר.


התחלת הקשר שלו ל[[תורת החסידות]] החלה עוד בצעירותו בזמן לימודיו ב[[עיירה]] פלוצק אצל הגאון הישיש רבי אלימלך שאול מפולוצק. בהגיע ר' זלמן לגיל שש עשרה - בשנת [[תקל"ט]] - גילה לפניו רבו את הסוד כי הינו [[חסיד]], ואף גילה את אוזנו כי כמה פעמים ביקר אצל [[הבעל שם טוב]] ותלמידו הרב [[המגיד ממזריטש]]. מיני אז לימד אותו רבו את דרכי החסידות ב[[עבודת השם]] על פי תורת הבעל שם טוב. אולם למרות קשר התחלתי זה, עדיין לא נהפך לחסיד, ואף למד אצל [[הגר"א]] מ[[וילנא]].  
בשנת [[ת"ש]] הוקם בעיר סניף של ארגון [[אחות התמימים]], שפעל זמן קצר בלבד עד [[מלחמת העולם השניה]]. הרבי הריי"צ הגיב בקורת רוח רבה על הקמת הסניף{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק י"ב, אגרת ד'שסא. ד'תג.}}.


===יוסף רוזין===
===רבני חב"ד בעיר===
{{ערך מורחב|יוסף רוזין}}
הרבנים הראשונים של דווינסק היו [[חסידי חב"ד]]. הרב [[זלמן זזמר]] מחסידי [[אדמו"ר הזקן]] היה רבה הראשון. משנת [[תקע"ח]] כיהן ברבנות העיר הרב [[יהודה לייב זלקינד]]. רבה השלישי של העיר היה הרב פייבל רפופורט (נפטר בשנת [[תרכ"ג]] בערך). רבה הרביעי היה הרב [[אריה לייב זיבוב]], שכיהן משנת [[תרכ"ד]] עד [[תרמ"ז]] בערך.


[[קובץ:הרב יוסף רוזין בצעירותו.JPG|שמאל|ממוזער|250px|הרב רוזין בתקופת היותו [[רב]] בעיר דווינסק]]
משנת [[תרכ"ה]] ואילך החלו למנות גם ה[[מתנגדים]] רב לקהילתם, ומאז ואילך כיהנו בעיר שני רבנים במקביל: לחסידים ולמתנגדים.
הרב '''יוסף'''{{הערה|השם חיים נוסף לו ככל הנראה כשחלה.}}''' רוז'ין''' (מכונה '''הגאון מרוגוצ'וב''', '''הרוגוצ'ובֶר''' ([[תרי"ח]] - [[תרצ"ו]])) היה נצר למשפחת [[חסידי חב"ד]], ידיד [[אדמו"רי חב"ד]] ומחבר הספר "[[צפנת פענח (ספר)|צפנת פענח]]". מנוחתו כבוד בעיר רבנותו - דווינסק.


===יהודה לייב זלקינד===
נודע במיוחד הגאון הרב [[יוסף רוז'ין]] (הרוגצ'ובר), שכיהן כרב הקהילה החסידית בעיר עד לפטירתו.
{{ערך מורחב|יהודה לייב זלקינד}}


הרב '''יהודה ליב זלקינד''' (ידוע בשם יהודה לייב "בטלן" מחמת גודל חסידותו ופרישותו), היה מגדולי תלמידי [[אדמו"ר הזקן]], [[אדמו"ר האמצעי]] ו[[אדמו"ר הצמח צדק]].
===חסידי חב"ד ילידי העיר===
 
היה [[רב]] לקהילה החסידית בווילקאמיר עד שנת [[תקע"ח]] יחד עם הרב [[אהרן מווילקאמיר]], וכן היה רב בעיר דענענבורג (דווינסק) (תקע"ח - תרי"ח).
 
===אריה לייב זיבוב===
{{ערך מורחב|אריה לייב זיבוב}}
 
[[קובץ:זיוואוו.JPG|שמאל|ממוזער|250px|מכתב [[המהרי"ן מניעז'ין]] לרב זיבוב: {{ציטוטון|לאהובי ידידי הרב המופלג הוותי וחסיד החריף כו' מוהר"א ליב נ"י}}]]
הרב '''אריה לייב זיבוב''' (בכתיב יידי: '''זיוואוו''', נקרא גם ר' ליב סמילוואצער, [[תקע"א]] - [[כ"ט אייר]] [[תרמ"ז]]) היה מחסידי [[אדמו"ר הצמח צדק]] וכיהן כ[[מרא דאתרא]] של עיירות רבות ביניהם [[הומיל]] [[הארקי]] ו[[דווינסק]].
 
 
===שאר חסידי חב"ד===
*[[דבורה לאה קווין]]
*[[דבורה לאה קווין]]
*[[אברהם צבי ברודנא]]
*[[אברהם צבי ברודנא]]
שורה 39: שורה 25:
*[[מרדכי אליהו שווי]]
*[[מרדכי אליהו שווי]]


{{תבנית:עיירות בלטביה}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה: לטביה]]
[[קטגוריה: לטביה]]
{{תבנית:עיירות בלטביה}}

תפריט ניווט