ליקוטי אמרים - פרק ל"ז: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "צדקה" ב־"צדקה")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{ניווט
|כותרת=תרשים כולל - תניא, ליקוטי אמרים
|הסתרה=כן
|מוסתר=כן
|תמונה=
|תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים כללי}}
}}
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק ל"ז - תכלית הבריאה וכל הגילויים לעתיד לבוא תלויים בעבודתינו'''


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
ידוע כי [[תורת החסידות]] מבארת שתכלית הבריאה היא התגלות אלקותו יתברך בתחתונים. בפרק זה מבואר איך שתכלית הבריאה שהוא [[ימות המשיח]] יהיה רק על ידי עבודה במעשה ובדיבור.
בפרק זה מבאר [[אדמו"ר הזקן]], שקיום מצוות מעשיות{{הערה|שדווקא רק '''הוא''' מאחד את האדם עם אלוקות, כפי שהוסבר ב[[תניא - פרק ל"ה|פרק ל"ה.]]}} הוא המביא את הגילוי של תכלית בריאת העולם{{הערה|לעשות לקב"ה דירה בתחתונים, כפי שהתבאר בפרק ל.}}.
 
בחלק הראשון של הפרק מבאר רבינו הזקן איך שבכל מצוה ומצוה יש חלק מעשי שהוא המגלה את אלקותו יתברך בתחתונים, ואפילו במצות תלמוד תורה אין יוצאים ידי חובה ללא דיבור.
 
בחלק השני של הפרק מבאר רבינו באופן פרטי כיצד בדיבור נכללת כל נפשו הבהמית של האדם - שחיותה ממאכלים שהם מ[[קליפת מוגה]] - בדיבורי התורה, ועל ידי כן היא מעלה את כל המאכלים ואת כל כוחות הנפש לקדושה.
 
מכיון שלכל אדם מישראל יש [[נפש]] השייכת ל[[קליפות נוגה]]. כאשר כל ישראל יקיימו את כל מצוות התורה דהיינו הלאוין שבתורה, אזי תתוקן קליפת נוגה לגמרי, על ידי שכח הרע אשר בה ינתק ויופרד.


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
שורה 14: שורה 16:


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
הנפש האלוקית לא יכולה "לפעול" בגוף ישירות{{הערה|להזיז את האיברים וכיוצא בזה.}}, אלא רק על ידי התלבשותה בנפש הבהמית. נמצא, שקיום המצווה בפועל נעשה על ידי הנפש '''הבהמית'''{{הערה|'''ולא''' על ידי הנפש האלוקית.}}. כתוצאה מכך, בשעת קיום מצווה נכפף כח הנפש הבהמית לקדושה ונכלל בה, ועל ידי כלל המצוות{{הערה|שמקיימים כלל ישראל בכלל הדורות}} תעלה כל כללות קליפת נוגה לקדושה, ועל ידי כך יתבטלו לגמרי שלוש קליפות הטמאות{{הערה|כי ממנה הן מקבלות את חיותן.}}.


:בהמשך הפרק מוסבר "תפקידה" של התורה בהבאת העולם לתכליתו: אמנם עיקר בריאת האדם היא לקיים מצוות מעשיות{{הערה|למרות מעלות ה[[תורה]] (שעל ידה נכללים בקדושה גם לבושים הפנימיים של נפש הבהמית, ושממשיכה גילוי [[אור אין סוף]] יותר מה[[מצוות]])}} (ובפרט צדקה), אך יש לזכור שבכל אחד מהשניים (תורה ומצוות) יש יתרון שאין בשני: יתרון המצוות הוא '''שהאור''' נמשך במקום תחתון יותר, אבל המשכת '''העצמות''' ממש היא דווקא על ידי תורה.




שורה 21: שורה 25:
*[[ימות המשיח]]
*[[ימות המשיח]]


{{הערות שוליים}}
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק ל"ו|פרק ל"ו]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק ל"ח|פרק ל"ח]]}}
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק ל"ו|פרק ל"ו]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק ל"ח|פרק ל"ח]]}}
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
1,551

עריכות

תפריט ניווט