ליקוטי אמרים - פרק י"ז: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "אהבה " ב־"אהבה ")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק י"ז''' של ספר ה[[תניא]] מבאר את ענין "כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו". ומבואר שמוחו של אדם ברשותו, ויכול להתבונן ב[[גדולת ה']] ככל אשר יחפץ, וממילא יוליד במוחו [[אהבה]] לה' לדבקה בו בקיום מצוות על כל פנים.
'''פרק י"ז - קרוב אליך'''
==מבוא לפרק==
אחרי שהוסברה מעלת הבינוני ועבודתו מתעוררת בלב כל אחד שאלה: איך קובעת התורה שמדרגה גבוהה ועבודה נפלאה זו "קרובה"? כיצד היא שייכת אליי? ומה פירוש תיבת "לעשותו"? מסביר הרבי שלמרות הכל, קרוב לכל אחד ואחד להגיע לדרגת ה"בינוני".
 


==מבוא לפרק==
לאחר שבפרק הקודם ביאר אדמו"ר הזקן את עבודת ה[[בינוני]], ב[[אהבה]] ויראה שכליים, ממשיך ומבאר אדמו"ר הזקן על פי יסוד זה את הפסוק "כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו", פסוק שעליו מיוסד ספר התניא והמוזכר בשער התניא.


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
שורה 9: שורה 10:


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
המוח בטבעו שליט על הלב, ולכן התבוננות בגדולת השם מביאה בהכרח{{הערה|אלא עם כן חולה האדם ב[[טמטום הלב]] - מחלה רוחנית שבפרק כט תוסבר תרופתה}} לפחות ל"הסכמה"{{הערה| "הסכמה" פירושו החלטה נפשית חזקה - "כך ואי אפשר אחרת", שבאה בעקבות התבוננות ומסקנה.}}. דהיינו, כדי להיות "בינוני" ולשמור בפועל במעשה את כל התורה והמצוות מספיקה גם "הסכמה" זו, ואין צורך ברגש ממש.{{הערה|אלא שבהמשך, החל מפרק לה ועד סוף התניא, יבואר באריכות גדולה מעלת המעשה הבא מתוך רגש.}}


(החלטה והסכמה זו במוח ובלב נקראת "אהבה במוחו ותעלומות ליבו").


אכן, ה[[רשע]]{הערה|שאצלו המוח לא שליט על הלב.}} לא יכול אפילו להתחיל לעבוד את השם לפני שיעשה תשובה{{הערה|וכיצד עושים תשובה מתבאר ב[[אגרת התשובה]], החלק השלישי של התניא.}}.


==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
1,620

עריכות

תפריט ניווט