ליקוטי אמרים - פרק ב': הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}'''פרק ב''' של [[ספר התניא]] עוסק לראשונה ב[[נפש האלוקית]] שיש בכל אדם מישראל, תוך הדגשה שמדובר בנפש "[[ממש]]". בפרק זה מבואר כי כל [[נשמה|נשמות]] ישראל נמשכות מן [[חכמה עילאה]] ועל ידי כך קשורות ומאוחדות עם [[הקב"ה]] גם בהיותם בעולם הזה הגשמי.
{{תניא}}'''בפרק ב''' מתחיל ביאור מהות ה[[נפש האלוקית]] וכוחותיה{{הערה| הביאור מסתיים בפרק ה}} - נפש שיש ליהודי בלבד. בפרק זה מבואר מקור ה[[נשמה|נשמות]] וכיצד הן נמשכות לכל יהודי.


==הקדמה==
==הקדמה==
בפרק א' הוסבר, שהנפש הראשונה אצלנו (הנפש שאנו מרגישים) אינה הנפש האלוקית כי אם הבהמית. חיי גופנו, השכל והרגש שלנו, ואפילו המידות הטובות המוטבעות בנו (רחמנות וגמילות חסדים) '''אינם''' מהנפש האלוקית אלא מנפש הבהמית.
בפרק א' הוסבר, שהנפש הראשונה אצלנו (הנפש שאנו מרגישים) אינה הנפש האלוקית כי אם הבהמית. חיי גופנו, השכל והרגש שלנו, ואפילו המידות הטובות המוטבעות בנו (רחמנות וגמילות חסדים) '''אינם''' מהנפש האלוקית אלא מנפש הבהמית.


שורה 15: שורה 16:


==סיכום==
==סיכום==
לכל יהודי יש [[נפש אלוקית]], [[חלק אלו-ה ממעל]]. ה[[נפש האלקית]] מקורה באלוקות ממש, כמו נפיחה היוצאת מן ה[[לב]] וכמו אב המוליד בנים.
למרות שנפשות '''כל''' ישראל הוא אחד - באלוקות [[ממש]] (כנפיחה היוצאת מפנימיות האדם), הן נמשכת לכל אחד לפי דרגתו הוא (כטיפה היורדת ומשתנה בבטן האם ממדרגה למדרגה).
 
עניין זה נכון הן בכלל והן בפרט:
 
'''בכלל:''' בדורות הראשונים היו [[נשמה|נשמות]] מעולות שבבחינת [[ראש]], ואילו בדורות האחרונים ה[[נשמה|נשמות]] בבחינת [[עקב]].


ה[[נשמה|נשמות]] בכל הדורות מתחלקות לפי מעלתן. בדורות הראשונים היו [[נשמה|נשמות]] מעולות שבבחינת [[ראש]], ואילו בדורות האחרונים ה[[נשמה|נשמות]] בבחינת [[עקב]]. גם בכל דור מתחלקות ה[[נשמה|נשמות]] ל[[נשמה|נשמות]] שבבחינת ראש - הם ה[[צדיק|צדיקים]] שבכל דור, ו[[נשמה|נשמות]] שבבחינת עקב - עמי ארצות. כשם שבגוף האדם העקב צריך להיות קשור לראש כדי לחיות כך דורות הראשונים צריכים להיות קשורים לדורות האחרונים, ובפרט - כל היהודים צריכים להיות קשורים ל[[נשיא הדור]], נשמת הראש של הדור. דרך נשמת נשיא הדור מתגלה בכל [[נשמה|נשמות]] הדור הארת [[חכמה עילאה]], איך ש[[ישראל עלו במחשבה]]. [[נשמה|נשמות]] ה[[עקביים]] הן חלק אלו-ה ממעל גם אם אינם קשורות לראש, שכן הם [[בן|בנים]] ל[[הקב"ה|ה']], אך אז הן מקבלות את חיותן מבחינת [[אחוריים]].? אם הן מנגדות לנשיא הדור
'''ובפרט:''' גם בכל דור בפני עצמו ישנן [[נשמה|נשמות]] שבבחינת ראש (ה[[צדיק|צדיקים]] שבכל דור), ו[[נשמה|נשמות]] שבבחינת עקב (עמי הארץ).


כל זה לגבי מעלת ה[[נשמה]] בעצמה, להבדיל מ[[לבוש|לבושי]] ה[[נשמה]] שתלויים ב[[קדושה|קדושת]] ה[[זיווג]] של אביו ואמו. על ידי לבוש זה מקיימים את ה[[מצוות]] בפועל, ועל ידי מקבלים [[שפע]] מן השמים.
כל אחד ואחד מאנשי הדור - ואפילו המנגדים לנשיא - מקבל את חיותו [[מנשיא הדור]] (כשם שכל אברי האדם - ואפילו העקב - קשורים לראש ומקבלים ממנו את חיותם). אך כל זה (שלכל יהודי יש נשמה שהיא חלק אלוקה ממעל ממש) הוא רק לגבי ה[[נשמה]] עצמה, שונה הדבר בתכלית לגבי [[לבוש|לבושי]] ה[[נשמה]] (=כוחות המחשבה הדיבור והמעשה של האדם): הם אינם שווים, ואינם באים ממקור אחד, ותלויים ב[[קדושה|קדושת]] ה[[זיווג]].


==צילום דפוס התניא==
==צילום דפוס התניא==
1,616

עריכות

תפריט ניווט