1,616
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{תניא}}''' | {{תניא}}'''בפרק ב''' מתחיל ביאור מהות ה[[נפש האלוקית]] וכוחותיה{{הערה| הביאור מסתיים בפרק ה}} - נפש שיש ליהודי בלבד. בפרק זה מבואר מקור ה[[נשמה|נשמות]] וכיצד הן נמשכות לכל יהודי. | ||
==הקדמה== | ==הקדמה== | ||
בפרק א' הוסבר, שהנפש הראשונה אצלנו (הנפש שאנו מרגישים) אינה הנפש האלוקית כי אם הבהמית. חיי גופנו, השכל והרגש שלנו, ואפילו המידות הטובות המוטבעות בנו (רחמנות וגמילות חסדים) '''אינם''' מהנפש האלוקית אלא מנפש הבהמית. | בפרק א' הוסבר, שהנפש הראשונה אצלנו (הנפש שאנו מרגישים) אינה הנפש האלוקית כי אם הבהמית. חיי גופנו, השכל והרגש שלנו, ואפילו המידות הטובות המוטבעות בנו (רחמנות וגמילות חסדים) '''אינם''' מהנפש האלוקית אלא מנפש הבהמית. | ||
שורה 15: | שורה 16: | ||
==סיכום== | ==סיכום== | ||
למרות שנפשות '''כל''' ישראל הוא אחד - באלוקות [[ממש]] (כנפיחה היוצאת מפנימיות האדם), הן נמשכת לכל אחד לפי דרגתו הוא (כטיפה היורדת ומשתנה בבטן האם ממדרגה למדרגה). | |||
עניין זה נכון הן בכלל והן בפרט: | |||
'''בכלל:''' בדורות הראשונים היו [[נשמה|נשמות]] מעולות שבבחינת [[ראש]], ואילו בדורות האחרונים ה[[נשמה|נשמות]] בבחינת [[עקב]]. | |||
'''ובפרט:''' גם בכל דור בפני עצמו ישנן [[נשמה|נשמות]] שבבחינת ראש (ה[[צדיק|צדיקים]] שבכל דור), ו[[נשמה|נשמות]] שבבחינת עקב (עמי הארץ). | |||
כל זה לגבי | כל אחד ואחד מאנשי הדור - ואפילו המנגדים לנשיא - מקבל את חיותו [[מנשיא הדור]] (כשם שכל אברי האדם - ואפילו העקב - קשורים לראש ומקבלים ממנו את חיותם). אך כל זה (שלכל יהודי יש נשמה שהיא חלק אלוקה ממעל ממש) הוא רק לגבי ה[[נשמה]] עצמה, שונה הדבר בתכלית לגבי [[לבוש|לבושי]] ה[[נשמה]] (=כוחות המחשבה הדיבור והמעשה של האדם): הם אינם שווים, ואינם באים ממקור אחד, ותלויים ב[[קדושה|קדושת]] ה[[זיווג]]. | ||
==צילום דפוס התניא== | ==צילום דפוס התניא== |
עריכות