1,616
עריכות
מ (החלפת טקסט – "==צילום דפוס התניא==" ב־"") |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{תניא}} | {{תניא}} | ||
==מבוא== | ==מבוא== | ||
בפרק זה מבאר רבינו אדמו"ר הזקן את | בפרק זה מבאר רבינו אדמו"ר הזקן את הצורך בכל שלושת העמודי העבודה - תפילה, מצוות ותורה (שבכל אחד מהם יש מעלה מיוחדת על פני האחרים). | ||
בתחילת הפרק מודגשת מאד המעלה המיוחדת של התפילה: שבעבודת הבירורים שעל ידי תפילה אין הבדל בין זמן המקדש לזמן הגלות, ולכן בזמן הגלות היא העיקר. | |||
==טקסט הפרק== | ==טקסט הפרק== | ||
{{פרק תניא|פרק=ד|טקסט הפרק={{תבנית:ספר התניא/קונטרס אחרון - פרק ד'}}}} | {{פרק תניא|פרק=ד|טקסט הפרק={{תבנית:ספר התניא/קונטרס אחרון - פרק ד'}}}} | ||
==סיכום== | ==סיכום== | ||
עניין זה חולק ע"י הרבי הרייץ (בשעורי התניא היומיים) ללימוד במשך 12 ימים: | |||
א. בהתחלה (6 ימים ראשונים) מוסבר הצורך והמעלה שבכל שלושת העמודים: תפילה מצוות ותורה. | |||
ב. לאחר מכן (4 הימים הבאים) מבואר מדוע וכיצד נמשך עצם האלוקות דווקא במצוות גשמיות. | |||
ג. ולבסוף (2 ימים האחרונים) מתורצות שאלות שהתעוררו במהלך הלימוד. | |||
'''א. הצורך והמעלה בתפילה תורה ומצוות:''' | |||
'''מעלת התפילה''' על פני תורה ומצוות - שבהמשכת אוא"ס לשנות את הגשמיות בפועל אין הבדל בין זמן המקדש לזמן הגלות, ולכן בזמן הגלות היא העיקר. | |||
'''מעלת המצוות''' (כולל עניין התורה שבהן: לימוד הלכותיהן וסודותיהן) - שבהן מלובשת מהות ועצמות האלוקות. | |||
'''מעלת לימוד הסוד''' (סדר ההשתלשלות, הספירות, עבודת המלאכים וכו', שאינו קשור לסודות מצווה פרטית כלשהיא) - שמביא ללב שלם, שהוא תכלית כל התורה. | |||
'''ב. הסבר המשכת עצם האלוקות דווקא ע"י מצוות גשמיות:''' | |||
מאחר ורק שורש הגשמיות הוא בעצמות (כפי שהתבאר באגרת הקודש כ'), רק קיום מצוות בגשמיות יכול לעוררו. | |||
ולמרות שהמשכת העצמות היא רק ע"י קיום (היינו מצוות עשה), המשכת חכמתו ורצונו הם גם ע"י לימוד (ובזה אין הבדל בין עשה ללא תעשה). | |||
'''ג. תירוצים לשאלות:''' | |||
מסביר שרגש ושכל של הנשמה נקראים נבראים, לעומת הלכות גשמיות שנקראות אלוקות, | |||
ומכיון שהם נבראים: עבודת הנשמה עושה בעולמות העליונים לבוש המעלים על אלוקות, לעומת ההלכות שהן מגלות אלוקות. | |||
עריכות