שער היחוד והאמונה - פרק ב': הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{ניווט
|כותרת=תרשים כולל של שער היחוד והאמונה
|הסתרה=כן
|מוסתר=כן
|תמונה=
|תוכן={{עץ תניא/שער היחוד והאמונה}}}}
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק ב'''' של [[שער היחוד והאמונה]] מסביר את סיבת הטעות של אלו [[כפירה|הכופרים]] ב[[השגחה פרטית]]. הפרק מסביר שטעותם נובעת מכך שהם מדמים בריאת '''יש מאין''' לבריאת '''יש מיש''', וזו היא טעות חמורה.
'''פרק ב' - ההכרח השכלי לשיטת הבעש"ט'''
 
==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
פרק ב' מהווה סטיה מסויימת (מעין מאמר המוסגר) ואינו חלק מרצף ביאור עניין יחוד ה'. בפרק זה מבאר הרבי כיצד מה שביאר לעיל (בפרק א') מאפשר להבין את עניין ההשגחה הפרטית (שאינו קשור ישירות לעניין יחוד ה') גם בשכל - ולא להשען על האמונה בלבד. לאחר מכן (בפרק ג') חוזר הרבי לביאור יחוד ה'.
ב[[שער היחוד והאמונה - פרק א'|פרק הראשון]] הביא [[אדמו"ר הזקן]] ראיות מהתורה{{הערה|ומכתבי האר"י והממדרשים.}} לשיטת [[הבעל שם טוב]] ש[[הקב"ה]] מהווה את הבריאה בכל רגע מאין ליש מחדש. בפרק זה הוא מביא לכך ראיה שכלית.


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
שורה 9: שורה 14:


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
[[אדמו"ר הזקן]] מבאר בהסבר פשוט את הסיבה לטעות הנפוצה, שנדמה לנו כי לעולם יש מציאות עצמאית:
הראיה הפשוטה לשיטת הבעל שם טוב{{הערה|ראה למעלה, במבוא לפרק}} היא שכל שינוי טבע דורש כוח מתמיד, למשל: אבן הנזרקת מעלה תיפול כשיגמר הכח הדוחף אותה, המים שעמדו כחומה ב[[קריעת ים סוף]] חזרו למקומם מיד כשפסקה הרוח.


הטעות נובעת מדימוי בריאת העולם למציאות כפי '''שאנחנו''' מכירים אותה (לאחר הבריאה). אנו נוטים לשכוח, שאומן ההופך צורתו של חפץ מגולם לצורה לא עושה דבר חדש (שהרי מציאות החומר קיימת, והאומן רק שינה את צורתו), ואין זה דומה כלל לבריאה יש מאין. ומאחר ובריאה יש מאין כל מציאותה הוא רק הכח האלוקי המהווה אותה, ברור שכל הפרטים ופרטי הפרטים שבבריאה מושגחים מלמעלה בכל רגע ממש.
ומכאן{{הערה|הקל וחומר הוא דוקא בעיקר מקריעת ים סוף, כי משם מוכח שלמרות שהקב"ה כל יכול ואינו מוכרח בשום דבר, גם הוא כשרצה לשנות את טבע המים עשה זאת על ידי הרוח שנשבה 'בלי הפסק' (ולא על ידי שינוי טבע המים לגמרי).}} קל וחומר לקיום העולם - כי בריאת העולם היא לא רק '''שינוי''' הטבע אלא '''המצאת''' הטבע (מאין ליש).


ומכיון שכל רגע מחדש הקב"ה את החיות של כל פרט בעולם - מובן שהוא משגיח עליו, מנהל אותו ובשעת הצורך אף מחולל ניסים.


==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
*[[השתלשלות]]
{{להשלים}}
 


{{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק א'|פרק א']]|רשימה=פרקי שער היחוד והאמונה|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ג'|פרק ג']]}}
{{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק א'|פרק א']]|רשימה=פרקי שער היחוד והאמונה|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ג'|פרק ג']]}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא]]
[[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא]]
1,617

עריכות

תפריט ניווט