802
עריכות
חב"ד איז אקטיב (שיחה | תרומות) |
חב"ד איז אקטיב (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:רשימת ויכוח מינסק.jpeg|שמאל|ממוזער|250px|"רשימת ויכוח הגדול במינסק" - קובץ במכיל את תיאור הויכוח מתוך רשימות זיכרונותיו של [[הרבי הריי"צ]], הוצאת [[קה"ת]], [[תשס"ט]]]] | |||
'''הויכוח הגדול במינסק''' היה הויכוח המרכזי שערך [[אדמו"ר הזקן]] בשנת [[תקמ"ג]] ב[[עיירה]] [[מינסק]], מול גדולי ה[[מתנגדים]] ל[[תורת החסידות]] בתור נציגם של תלמידי [[המגיד ממעזריטש]]. בויכוח זה ניצח [[אדמו"ר הזקן]] את המתנגדים והשיב להם תשובות מוחצות לכל מה ששאלו אותו. | '''הויכוח הגדול במינסק''' היה הויכוח המרכזי שערך [[אדמו"ר הזקן]] בשנת [[תקמ"ג]] ב[[עיירה]] [[מינסק]], מול גדולי ה[[מתנגדים]] ל[[תורת החסידות]] בתור נציגם של תלמידי [[המגיד ממעזריטש]]. בויכוח זה ניצח [[אדמו"ר הזקן]] את המתנגדים והשיב להם תשובות מוחצות לכל מה ששאלו אותו. | ||
שורה 4: | שורה 5: | ||
==הרקע לויכוח== | ==הרקע לויכוח== | ||
בשנת [[תקל"ו]] | בשנת [[תקל"ו]] [[עליית החסידים|עלה]] רבי [[מנחם מענדל מויטבסק]] מ[[רוסיה]] לארץ הקודש, ועל פי החלטת תלמידי המגיד ממעזריטש, מונה [[אדמו"ר הזקן]] למסדר הכללי של תנועת החסידות בכל רחבי המדינה}}{{הערה|1=[[בית רבי]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=3751&st=&pgnum=31 פרק ו'] וכן ב[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=3751&st=&pgnum=40&hilite= פרק ח']}}. | ||
המינוי מלכתחילה היה למשך חמש שנים, ולקראת סיומם כאשר גברו ההצקות והרדיפות מצד ה[[מתנגדים]], החליט [[אדמו"ר הזקן]] יחד עם אחיו הרב [[יהודה לייב (אח אדמו"ר הזקן)|יהודה לייב]] והרב [[מרדכי (אח אדמו"ר הזקן)|מרדכי]] לערוך ויכוח כללי עם ראשי המתנגדים, בו יוכיחו להם את | המינוי מלכתחילה היה למשך חמש שנים, ולקראת סיומם כאשר גברו ההצקות והרדיפות מצד ה[[מתנגדים]], החליט [[אדמו"ר הזקן]] יחד עם אחיו הרב [[יהודה לייב (אח אדמו"ר הזקן)|יהודה לייב]] והרב [[מרדכי (אח אדמו"ר הזקן)|מרדכי]] לערוך ויכוח כללי עם ראשי המתנגדים, בו יוכיחו להם את אמיתותה של תנועת החסידות. | ||
בכדי להכשיר את הקרקע לכך, נשלחו בחשאי מטעם [[אדמו"ר הזקן]] כ-16 אברכים חסידי חב"ד מהערים [[שוונציאן]] ו[[סמיליאן]] שהתחזו ל[[מגיד מישרים|מגידים]], שעברו מעיירה לעיירה ועוררו את הקהילות על ההכרח בקיום ויכוח עם החסידים. בעקבות התעמולה החלו נציגי הקהילות לשלוח מכתבים אל מרכזי ההתנגדות ב[[ווילנא]] ו[[שקלוב]] ודרשו מהם לערוך ויכוח עם החסידים. | |||
כאשר הגיעו המכתבים אל מרכזי המתנגדים התפתח ויכוח בין מרכז המתנגדים בשקלוב לבין המרכז בוילנא, כאשר בשקלוב התנגדו לעריכת | כאשר הגיעו המכתבים אל מרכזי המתנגדים התפתח ויכוח בין מרכז המתנגדים בשקלוב לבין המרכז בוילנא, כאשר בשקלוב התנגדו לעריכת הויכוח, ואילו בוילנא תמכו בעריכתו. שתי הצדדים הביאו את הספק בפני [[הגר"א מוילנא]] שפסק שאין לדרוש מהחסידים לערוך ויכוח, אך אם החסידים יבואו מצידם בבקשה לערוך ויכוח - על פי דין תורה יש להיענות לבקשתם ולערוך עמם ויכוח. | ||
כששמע על כך לאדמו"ר הזקן, שלח להודיע במרכזי המתנגדים כי ב[[חודש אב]] יגיע למינסק ויתעכב שם כשלושה שבועות וכל מי שיש לו טענות ושאלות על תנועת החסידות ודרכיה, יוכל לשאול אותו. בעקבות כך הורה [[הגאון מוילנא]] לשומעי לקחו שיסעו אף הם למינסק לערוך ויכוח עם אדמו"ר הזקן. | |||
==הויכוח | ==הויכוח== | ||
ב[[חודש תמוז]] נסע [[אדמו"ר הזקן]] כמידי שנה לאסיפת 'החבריא' תלמידי [[המגיד ממעזריטש]] שנערכה בוואהלין, ובחזרתו משם עצר ב[[מינסק]] והתעכב שם במשך שלוש שבועות. | ב[[חודש תמוז]] נסע [[אדמו"ר הזקן]] כמידי שנה לאסיפת 'החבריא' תלמידי [[המגיד ממעזריטש]] שנערכה בוואהלין, ובחזרתו משם עצר ב[[מינסק]] והתעכב שם במשך שלוש שבועות. | ||
שורה 39: | שורה 40: | ||
בהמשך, נענה [[אדמו"ר הזקן]] לשמוע את טענותיהם העיקריות של המתנגדים לתנועת החסידות והשיב עליהם בטוב טעם (ראו להלן [[הויכוח הגדול במינסק (תקמ"ג)#טענות המתנגדים ותשובת אדמו"ר הזקן|טענות המתנגדים ותשובת אדמו"ר הזקן]]). | בהמשך, נענה [[אדמו"ר הזקן]] לשמוע את טענותיהם העיקריות של המתנגדים לתנועת החסידות והשיב עליהם בטוב טעם (ראו להלן [[הויכוח הגדול במינסק (תקמ"ג)#טענות המתנגדים ותשובת אדמו"ר הזקן|טענות המתנגדים ותשובת אדמו"ר הזקן]]). | ||
==טענות המתנגדים ותשובת אדמו"ר הזקן== | ==טענות המתנגדים ותשובת אדמו"ר הזקן== | ||
שורה 62: | שורה 58: | ||
ו[[אדמו"ר הזקן]] סיים שזוהי שיטתו של [[הבעל שם טוב]] בתורת החסידות, שגם לתלמידי חכמים שבדור יש מה ללמוד מהיהודים הפשוטים ועמי הארץ, בענין זה של ההתקשרות לאלוקות. ואדרבה, כאשר יהודי עם-הארץ לא עוסק בהתקשרות לאלוקות, לא ניתן לבוא אליו בטענות, ואילו כאשר תלמיד חכם שלא עוסק בזה - הוא פושע בנשמתו, ועל כן צריך הוא לעשות תשובה ולהתקשר לאלוקות. | ו[[אדמו"ר הזקן]] סיים שזוהי שיטתו של [[הבעל שם טוב]] בתורת החסידות, שגם לתלמידי חכמים שבדור יש מה ללמוד מהיהודים הפשוטים ועמי הארץ, בענין זה של ההתקשרות לאלוקות. ואדרבה, כאשר יהודי עם-הארץ לא עוסק בהתקשרות לאלוקות, לא ניתן לבוא אליו בטענות, ואילו כאשר תלמיד חכם שלא עוסק בזה - הוא פושע בנשמתו, ועל כן צריך הוא לעשות תשובה ולהתקשר לאלוקות. | ||
==תוצאות הויכוח== | |||
כאשר עזב [[אדמו"ר הזקן]] את מינסק בחזרה לביתו בליאזנא, הצטרפו אליו ארבע מאות אברכים גאונים מטובי בעלי הכשרונות של המתנגדים, והפכו לחסידיו{{הערה|על פי [[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחות תש"ב]] עמוד 48. מאמר 'אבות החסידות' בקובץ '[[התמים (ורשה)|התמים]]' חוברת ה' עמוד לו. ואילו ב[[רשימת היומן]] מיום [[כ' אייר]] [[תרנ"ו]] מופיע שהיה זה רק שישה מנינים (60 אברכים).}}. | |||
בעקבות מאורע זה התפשטה מאוד תנועת החסידות כיון שרבים מגדולי הגאונים נוכחו לדעת את צדקת דרכה של תנועת החסידות, ובנוסף רבים מהאברכים שהתקרבו ל[[אדמו"ר הזקן]] החלו גם הם לעסוק בהפצת תורת החסידות. | |||
לעומת זאת, פעל הויכוח לחידוש החרם מצד הזרם הקיצוני בין המתנגדים, והיה הסיבה העיקרית לחידושו בשנת תקמ"ד. | |||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
שורה 67: | שורה 70: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*'''[ | *'''[https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?160597 רשימת [[אדמו"ר הריי"צ]] - ויכוח הגדול במינסק תקמ"ג]''', הוצאת [[קה"ת]], ניו יורק תשס"ט, באתר [[אוצר החכמה]] | ||
*'''[https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?161297 הוויכוח במינסק]''' בהוצאת [[חזק]], באתר [[אוצר החכמה]] | *'''[https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?161297 הוויכוח במינסק]''' בהוצאת [[חזק]], באתר [[אוצר החכמה]] | ||
עריכות