מילון חסידי:שפיץ חב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 12: שורה 12:
ובכדי לעשות את החור הזה, צריך שיהיה תוקף יהודי, ולא להתפעל מהעולם והסביבה. ועל ידי זה שישנו ה"שפיץ" - התוקף היהודי, יכולים לעשות את העולם ל"בגד" של הקב"ה, בו הוא יכול "להתפאר".
ובכדי לעשות את החור הזה, צריך שיהיה תוקף יהודי, ולא להתפעל מהעולם והסביבה. ועל ידי זה שישנו ה"שפיץ" - התוקף היהודי, יכולים לעשות את העולם ל"בגד" של הקב"ה, בו הוא יכול "להתפאר".


==הנהגת שפיץ חב"ד==
==חיקוי מעשי הרבי==
הנהגת שפיץ חב"ד, הינה באופן שכל ענייני חב"ד בכלל וענייני הרבי, הנהגתו, קיום רצונותיו והוראותיו עומדים בראש מעיניהם.
אחד מהסעיפים שאותם משתדלים אלו המכונים "שפיץ חב"ד" לעשות, הוא חיקוי הרבי, ולדוגמא: לכתוב בכתב הדומה לכתב ידו של הרבי, וכמו שכתב הרבי{{הערה|אגרות קודש חלק ט' עמוד לא.}}: "בין חסידים לרבותיהם, משתדלים בסגנון מכתביהם והליכותיהם בכלל, להדמות לרבם". דבר קיבל משמעות כל כך גדולה, עד שהחסידים שהיו ממונים על העתקת כתבי היד ומאמרי החסידות השתדלו לחקות בכתב ידם את כתב ידו של הרבי, ועד שפעמים רבות ניתן להבחין לאיזה אדמו"ר שייך המאמר אפילו מבלי לעיין בתוכן שלו.


יש רבים מהנקראים "שפיץ חב"ד שמתדלים ככל יכולתם להשתדל שאפילו כתב ידם יהי' בדומה לכתב יד של הרבי, הרבי מעיד<ref> אגרות קודש חלק ט' עמוד לא.</ref> כי "בין חסידים לרבותיהם, משתדלים בסגנון מכתביהם והליכותיהם בכלל, להדמות לרבם", ועד כדי כך שהחסידים שהיו ממונים על העתקת כתבי היד ומאמרי החסידות השתדלו לחקות בכתב-ידם את כתב-ידו של הרבי, עד שפעמים רבות ניתן להבחין לאיזה אדמו"ר שייך המאמר אפילו מבלי לעיין בתוכן שלו.
הרבי אף הביא את ה[[פתגם חסידי|פתגם החסידי]] המהווה מקור להנהגה זו, על פי מאמר חז"ל{{הערה|סוטה יא, א.}}: "אחרי השם אלוקיכם תלכו - וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה?", שאף שאי אפשר 'לחקות' את הקדוש ברוך הוא, אבל תלמיד כן יכול לחקות את רבו.


הרבי אף הביא את פתגם החסידים המהווה מקור להנהגה זו, על פי מאמר חז"ל<ref> סוטה י"א ע"א.</ref>: "אחרי השם אלוקיכם תלכו - וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה?", שאף שאי אפשר 'לחקות' את הקדוש ברוך הוא, הרי שתלמיד כן יכול לחקות את רבו.
הרבי ב[[רשימות (ספר)|רשימות]]יו כתב לעצמו הנהגות רבות שהיו ייחודיות ל[[אדמו"ר הריי"צ]] ול[[בית הרב]]. וכמו כן במשך השנים נערכו כמה קבצים המלקטים הנהגות יחודייות של הרבי ובהם גם הספר [[מעשה מלך]].
 
הרבי דיבר פעמים רבות כיצד ראוי להיות חסיד שבגדר "שפיץ" חב"ד, שאין הכוונה שמתנהג באופן שאינו כבוד ליובאוויטש, אדרבה חסיד כזה צריך מצד האיכפתיות שלו לעניני החסידות להקפיד שענייני חב"ד יהיו באופן של כבוד ויהיו באופן שיקרב יהודים לחסידות.
 
חסידים שמתנהגים בתור "שפיץ חב"ד" משתדלים להתנהג בכל העניינים כרבם, בספר "[[מעשה מלך]]" קיבצו וליקטו הנהגת הרבי בעניינים רבים.


==שלילת ה'שפיץ חב"ד'==
==שלילת ה'שפיץ חב"ד'==

תפריט ניווט