מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
שורה 42: | שורה 42: | ||
:ב) בראשית התהוות ובריאת מציאות היש של נבראים ([[נפרד|נפרדים]]) | :ב) בראשית התהוות ובריאת מציאות היש של נבראים ([[נפרד|נפרדים]]) | ||
:ג) חומר היולי שהוא ראשית ההתהוות של המציאות הגשמית בעולם העשיה הגשמי. | :ג) חומר היולי שהוא ראשית ההתהוות של המציאות הגשמית בעולם העשיה הגשמי. | ||
====;עשר ספירות הגנוזות==== | |||
;עשר ספירות הגנוזות | |||
{{ערך מורחב|עשר ספירות הגנוזות}} | {{ערך מורחב|עשר ספירות הגנוזות}} | ||
//פסקה זו אמורה לסקור את השתלשלות הספירות מא"ס. | //פסקה זו אמורה לסקור את השתלשלות הספירות מא"ס. | ||
שורה 64: | שורה 63: | ||
*חכמה דאצילות (ספרי המגיד) | *חכמה דאצילות (ספרי המגיד) | ||
====עולם הבריאה==== | |||
:*פדה בשלום רנ"ט, תער"ב חלק א' שלב, חלק ג עמוד א'שפט, שובה פ"ו. | :*פדה בשלום רנ"ט, תער"ב חלק א' שלב, חלק ג עמוד א'שפט, שובה פ"ו. | ||
====חומר היולי==== | |||
חומר היולי הוא החומר הגשמי הבססי שנברא יש מאין בעולם הזה הגשמי. ה"[[ראשונים]]" שעסקו בהיולי עסקו בחומר זה. והוא מתורתיו של אריסטו שהתקבלו על חכמי ישראל{{מקור|ראה רמב"ן "נקרא ליונים היולי" וראה פירוש אברבנאל (להלן)}} וכפי שביארו, תחילת בריאת הגשמי מההעדר היה על ידי בריאת חומר פשוט ורק לאחר מכן נוצרו בו ארבע צורות שונות שהם [[ארבע יסודות|ארבעת היסודות]] ובחומר זה היתה הבריאה יש מאין. | |||
ונרמזה בתורה "וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ"{{הערה|בראשית א, ב.}}. | |||
תהו בלשון הקודש הוא היולי, "מפני שאם בא אדם לגזור בו שם תוהה ונמלך לקראו בשם אחר, כי לא לבש צורה שיתפס בה השם כלל". | |||
ולאחר מכן כב ר אין צורך בבריאה ורק יצר ותיקן בו - בחומר - את הצורות השונות שנקראת בלשון הקודש בהו{{הערה|שם=רמב"ן|רמב"ן בראשית שם.}}{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=38018&st=&pgnum=8 פירוש רבינו בחיי בראשית שם]}}. | |||
את סיבת הבריאה דווקא באופן זה מבארים הראשונים, מצד רצונו לברוא את העולם במידת האפשר בדרך הטבע, ואילו לא היה ממוצע כללי בין העדר לנבראים היה צורך בפעולת הבריאה יש מאין בכל צורה וצורה של הנבראים. | |||
סיבה נוספת היא הטענה כי בכדי שיהיו הנבראים בעלי משותף כללי שאחד יוכל לשמש מזון לזולתו נבראו על בסיס משותף - חומר היולי.{{הערה|שם=ר"ן|1=[http://www.daat.ac.il/daat/vl/drashotharan/drashotharan01.pdf דרשות הר"ן - דרוש א].}} | |||
בכמה מהראשונים מובא כי בהיולי עצמו שנברא בתחילת בריאת העולם היו שני דרגות. דרגת היולי האחד ממנו נברא השמים ושוב היולי לבריאת הארץ. וראיתם מחלוקת תיאור הבריאה לשניים בְּרֵאשִׁית בָּרָא .. אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ{{הערה|שם=רמב"ן}}. ונימוקם, כי אין חומר השמים מסוג חומר הארץ כלל שיתכן לומר בהם היולי משותף{{הערה|שם=ר"ן}}. | |||
אולם אחרים חולקים על כך{{הערה|ראה בדרשות הר"ן שם "ואם '''קצתם סברו''' שהיו שני חמרים נבדלים,... כלם הסכימו שהפסוק השני כולל ד' יסודות..." ובאברבנאל דלהלן "יותר אבחר לומר שנברא חומר אחד...מהיותם שני חומרים..}}, ותמהים על כך כי בהיות היולי מופשט מכל ציור איך ניתן לחלק בין שני סוגי היולי ללא הגדרות שיפרידו ביניהם.{{הערה|שם=אברבנאל|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14387&st=&pgnum=2 פירוש אברבנאל על התורה בראשית א]}} | |||
אכן ישנם ראשונים החולקים באופן מוחלט על כל המושג.. | |||
:*רמב"ן בראשית, רמב"ם יסודי התורה פ"ג? (גולם אחד) ספורנו בראשית? | :*רמב"ן בראשית, רמב"ם יסודי התורה פ"ג? (גולם אחד) ספורנו בראשית? | ||
:*מהרש"א על משנה מאמר אחד. | :*מהרש"א על משנה מאמר אחד. |