קופת צדקה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 18,978 בתים ,  16 במרץ 2017
הוספת ערך
(הפניה לדף צדקה)
(הוספת ערך)
שורה 1: שורה 1:
#הפניה [[צדקה]]
 
[[קובץ:ערב יוכפ.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] תורם מטבעות קופות הצדקה הרבות הפזורות בבית המדרש ב-[[770]] ב[[ערב יום כיפור]] [[תשמ"ח]] (חסידים נהגו לרוקן את הקופות לפני שהרבי ירד לתפילה, על מנת שהמטבע אותו מניח הרבי לא יתערב במטבעות האחרים)]]
'''קופת צדקה''' (מכונה באידיש: '''צדקה-פושקע''', ובכתבי אדמו"ר הרש"ב: '''שופר''') היא חפץ יודאיקה נפוץ, הנועד לאיסוף כספי הצדקה, על מנת שיהיה אפשר לקיים את מצווה ה[[צדקה]] גם כאשר אין עני או גבאי צדקה מצוי בסביבה{{הערה|מכתב הרבי מתאריך י"ז כסלו תשי"ז. אגרות קודש חלק י"ג עמוד קצג.}}.
 
הראשון שיזם את קופות הצדקה הביתיות היה [[אדמו"ר האמצעי]], עבור [[כולל חב"ד]], ומאז התפשטו קופות הצדקה בעולם כולו.
 
כחלק מ[[מבצע צדקה]]{{הערה|לקוטי שיחות חלק י"ג עמוד 212.}}, עורר הרבי על קביעת קופות צדקה בכל בית ובכל מקום, ועל השימוש בקופה בכל הזדמנות אפשרית. הרבי הסביר כי עצם הימצאות הקופה מעורר על קיום המצווה{{הערה|לקוטי שיחות חלק י' עמוד 279.}}, ובפרט אצל ילדים, שקופת צדקה אישית שלהם תעורר אותם לקיום המצווה.
 
==חיובה והלכותיה==
[[חז"ל]] תיקנו שבכל עיר ועיר שבה קיימת קהילה יהודית ימונו גבאי צדקה שיאספו צדקה מבני הקהילה וישמרו אותה בקופה מיוחדת, ממנה יחלקו את מעות הצדקה כפי התקנות שקבעו.
 
תקנה זו נפסקה להלכה{{הערה|רמב"ם הלכות מתנות עניים פרק ט.}}, וחז"ל אף קבעו שתלמיד חכם אינו רשאי להתגורר בעיר שאין בה קופת צדקה{{הערה|סנהדרין יז, ב.}}.
 
חז"ל הוסיפו ומנו את המעלות בנתינת צדקה, כאשר הצדקה המעולה ביותר היא הטלת מטבע בקופה, כאשר הנותן לא יודע למי נתן, וכך מקיים את המצווה לשמה, והעני לא יודע ממי קיבל, וכך נמנעת הבושה מהעני{{הערה|נפסק להלכה ברמב"ם הלכות מתנות עניים פרק י הלכה ח. ושם שיש אופן נעלה יותר בסיוע לעני, על ידי הלוואה, אך בצדקה - הנתינה בקופה היא הצדקה המעולה ביותר.}}.
 
יש להשתדל לתת צדקה בקופה עליה ממונה אדם נאמן היודע לחלק בתבונה את כספי הצדקה{{הערה|רמב"ם הלכות מתנות עניית פרק י' הלכה ח.}}.
 
בספרות ההלכתית ישנה התייחסות לקופות צדקה שנועדו למטרה מסויימת אך גבאי הצדקה של הקופה לא באו לאסוף, או שהמוסד עבורו יועדה הקופה נסגר וכיוצא בזה, שיש לשאול רב מורה הוראה, ולתת את הכסף למטרת צדקה הדומה למטרת הצדקה המקורית אליה יועדה הקופה{{הערה|שו"ת ציץ אליעזר חלק ה' סימן י"ג.}}.
 
קופת צדקה שבלתה, אין דינה כחפץ קדוש ואסור לגנוז אותה יחד עם כתבי קודש וכדומה{{הערה|חיי אדם חלק א' כלל סח סעיף כא.}}, אלא יש לגנוז אותה ולא לעשות בה תשמיש מגונה.
 
כאשר הרבי מזכיר את קופת הצדקה יחד עם ספרי קודש, נוהג להוסיף ולומר "להבדיל"{{הערה|שיחת שבת פרשת בשלח תשמ"ז. וכן התוועדויות תשמ"ז חלק ב' עמוד 421.}}.
 
==השתלשלותה==
במשך דורות רבים היו קופות הצדקה ציבוריות בלבד, והיו מונחות בבתי הכנסת ובבתי המדרש, וגבאי הצדקה היו אוספים את הכספים שנאספו ושומרים את הכספים אצלם, בקופת הצדקה המרכזית של העיר.
 
עם התפתחות הקשר בין הקהילות, ותרומות שנאספו על ידי משולחים ו[[שד"ר|ים]], נוצר מצב של קופות צדקה המיועדות למטרות שונות.
 
הראשון שיזם את קופות הצדקה הביתיות הנפוצות כיום בכל בית יהודי, הוא [[אדמו"ר האמצעי]] שבתחילת נשיאותו החלו השד"רים של [[כולל חב"ד]] בהפצת קופות צדקה ביתיות, כאשר הכספים שהיו מצטברים בקופות היו נאספים מידי תקופה על ידי המשולחים.
 
בעקבות ההצלחה של כולל חב"ד, חיקו [[שד"רים]] נוספים את פעולותיהם של שד"רי כולל חב"ד, ומאז נפוצו קופות הצדקה הביתיות בעולם כולו{{הערה|ראו בהרחבה את מחקרו של הרב עמרם בלוי בנושא זה, היכל הבעל שם טוב גליון י"א עמוד קכז.}}.
 
==תקנת הרבי==
מאז ההכרזה על [[מבצע צדקה]], החל משנת [[תשל"ד]] החל הרבי לעורר בהדגשה מיוחדת על קביעת קופת צדקה בכל בית יהודי, מתוך מטרה שהקופה תעורר את היהודי להוסיף בנתינת הצדקה, ותוסיף בשמירה הגנה והצלה של בני הבית.
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=הקב"ה נותן לכל אחד ואחת כלי הגנה, ואומר: "אם בחוקותי תלכו", תקיים מצוה ותהיה לך הצלה. וה' מבקש בתחנונים שיהודי יקיים את מצות צדקה, שאז כשבא מקטרג ורוצה לקטרג - אומר לו הקב"ה: 'מה אתה מדבר על הבית הזה? הרי יש שם קופת צדקה!...|מקור=שיחות קודש תשל"ד חלק ב' עמוד 147}}
 
===הוראת שונות===
הרבי הורה שלא לכתוב על הקופות לאיזו מטרה הן מיועדות, הן בקופה הפרטית בבית, כדי שיהיה מן המוכן כסף של צדקה שיהיה ניתן לייעד אותו לכל מטרת צדקה שנוצר צורך בשבילה{{הערה|הוספות לשיחות קודש תשמ"א חלק ד' עמוד 780.}}, והן בקופות שמחלקים במבצעים וכיוצא בזה, כדי שלא יחשבו שהמטרה בקופות היא בשביל להרוויח כסף, אלא ידעו שהמטרה היא שיהודים יוסיפו בקיום מצוות צדקה, ורק יעטרו את הקופה בציורים של מצוות שונות שיזכירו גם על קיום מצוות נוספות{{הערה|שיחת שבת פרשת קרח תשל"ד. שיחות קודש חלק ב' עמוד 237. כאשר המייצר של קופות הצדקה הצהובות בארץ הקודש, ר' ברוך גופין, והסיף בעקבות השיחה את המשפט: "בהתמלא הקופה מסרו את תוכנה לכל מטרת
צדקה שנראית לכם", התלוננו מספר עסקנים ומנהלי מוסדות שהכיתוב מפריע להם באיסוף כספי הצדקה, והרבי אישר להסיר את הכיתוב מהקופה.}}.
 
הרבי הורה לתת מתנה לחתן וכלה קופת צדקה, עבור הבית החדש שלהם{{הערה|שיחת י"ד כסלו תשל"ט. שיחות קודש חלק א' עמוד 364.}}.
 
אף שישנו דיון הלכתי בנוגע לנתינת צדקה בלילה, כאשר נותנים בקופה מתבטלת המניעה היות והכסף לא מגיע לעני בלילה{{הערה|כ"ט כסלו תש"מ. תשובות וביאורים עמוד 343.}}.
 
את קופת הצדקה בה תורמים לצדקה לפני הדלקת נרות, יש להניח במקום כזה שלא יזיזו אותו עד לאחר צאת השבת{{הערה|חלוקת הדולרים, כ"א אייר ה'תנש"א.}}.
 
===קופת רבי מאיר בעל הנס===
[[קובץ:קופת הכולל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|קופת כולל חב"ד לצדקת רבי מאיר בעל הנס]]
{{ערך מורחב|ערך=[[כולל חב"ד]]}}
אדמו"ר האמצעי תיקן שבכל בית יקבעו קופת צדקה של כולל חב"ד לצדקת רבי מאיר בעל הנס וצדקת ארץ ישראל, ואף קבע בעצמו קופה כזו בביתו הפרטי{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר האמצעי עמוד רנו.}}.
 
בערב שבת ויום טוב לפני הדלקת נרות, יש לתת צדקה לקופת רבי מאיר בעל הנס בדווקא, וזוהי סגולה לבריאות ולפרנסה{{הערה|מכתב הרבי ז' תשרי תשי"א.}}. אדמו"ר האמצעי גם כותב שיש להפריש לצדקת רבי מאיר בעל הנס לפני [[הפרשת חלה]].
 
הגאון רבי [[חיים נאה]] כותב שהטעם למנהג זה הוא כדי להעלות את זכרון בנין ירושלים לפני קבלת שבת, כפי שניתן לראות בהשתדלותו של רבי שלמה אלקבץ להכניס חרוזים על ירושלים בפיוט 'לכה דודי'{{הערה|קצות השולחן סימן עד.}}, ובכתבי רבי [[אהרן מסטרשלה]] מובא הטעם שהאשה כיבתה נרו של עולם, ולכן התיקון שלה הוא להעלות את בחינת הנוקבא, דבר הנעשה על ידי נתינת צדקה לצדקת ארץ ישראל שגם היא בחינת נוקבא, וכן כותב שכל עניני הקדושה שיהודי עושה עולים דווקא דרך ארץ ישראל{{הערה|עבודת הלוי חלק ג, ליקוטים.}}.
 
 
==מקומות בהם יש להניח קופה וסגולתם==
[[קובץ:קופה במטבח.jpg|שמאל|ממוזער|250px|קופת הצדקה הקבועה בקיר המטבח ב[[פרזידנט 1304|ביתו הפרטי של הרבי]] (תשמ"ט)]]
*'''בקיר המטבח''' - לתת כסף לצדקה עבור צרכי אכילה ושתייה לעניים לפני הכנת אוכל לסעודה, וקביעת הקופה בקיר דווקא, על מנת להפוך את הבנין עצמו לחפץ של קדושה{{הערה|התוועדויות תשמ"ח חלק ד' עמוד 343-345. ועל דרך זה באגרות קודש אדמו"ר האמצעי עמוד רנו: "מייד שיסדר שולחנו יתן כל איש בביתו בפושקע הקבוע בכותל סמוך לשולחנו . . וכן יתנו האורחים היושבים על שולחנו", והוא על יסוד דברי הזוהר פרשת תרומה קכג, ב שעל שולחנו של אדם צריך להיות תורה וצדקה.}}
*'''בחדר הילדים''' - לקבוע את הקופה בקיר, מתוך מטרה להוסיף בחינוך הילד{{הערה|התוועדויות תשמ"ח חלק ד' עמוד 346.}}, ולקבוע אותה במקום בולט{{הערה|התוועדויות תשנ"א חלק ג' עמוד 341.}}, וזו סגולה להינצל מרעידת אדמה{{הערה|קונטרס 'מדברי הרבי לילדי ישראל', בהוצאת איגוד שלוחי הרבי לארץ הקודש, עמוד 9.}}.
*'''קופת צדקה פרטית לכל ילד'''{{הערה|תשובות וביאורים עמוד 312. שיחת נר חמישי של חנוכה תשמ"ז.}} צבעונית מצויירת ומהודרת, כדי למשוך את לב הילד להשתמש בה{{הערה|התוועדויות תשמ"ז חלק ג' עמוד 479.}}, עליה יהיה רשום את השם שלו והוא יתרום בה בכל יום{{הערה|התוועדויות תשמ"ז חלק ב' עמוד 421. ועדיף שהילד ירשום את השם על הקופה בעצמו - עמוד 474, ושיכתוב גם "להשם הארץ ומלואה" - התוועדויות תש"נ חלק א' עמוד 170.}}, ובה ההורים צריכים לתת לצדקה לזכות הילד{{הערה|שיחת שבת פרשת בשלח תשמ"ז.}}.
*'''בבית העסק''' - להמשכת הברכה האלוקית להצלחה בעסק, וכן בכל חדר ומשרד בבית העסק, ועל ידי כך נעשים 'שותף' עם הקב"ה{{הערה|התוועדויות תשנ"א חלק א' עמוד 60. חלוקת הדולרים, כ"א אייר ה'תנש"א. דבר מלך עמוד 118.}}.
*'''בבית הארחה''' - כגון מלון או חדר אירוח, לקבוע את הקופה בדבק בצורה כזו שאסור להוריד אותה בשבת, כך שעל פי הלכה זה חלק מקיר הבנין, ולאחר שעוזבים את המקום, להוריד את הקופה ולקבוע אותה בקיר הבית הפרטי{{הערה|התוועדויות תשמ"ט חלק א' עמוד 24.}}.
*'''במכונית''' לשמירה הגנה והצלה, וכדאי לפרסם הוראה זו{{הערה|תשובות וביאורים עמוד 41 ועמוד 387. מענה הרבי בזה נדפס בשבועון כפר חב"ד גליון 692. בהמשך לבקשת הרבי לפרסם הוראה זו, יצאו [[צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש]] במבצע פרסום חוצות רחב היקף תחת הסלוגן: "תאונות דרכים - ישמור אלוקים".}}.
*'''ברכבת'''{{הערה|מענה לרב [[שלמה מיידנצ'יק]], 'הקטר של חב"ד' עמוד 186.}}.
*'''ביציאה לשליחות''' כשיוצאים לפעול עם יהודים, צריך שיהיה קופת צדקה באופן גלוי, שזה יעורר את היהודים לתת לצדקה{{הערה|שיחת שבת פרשת דברים תשמ"ח, התוועדויות חלק ד' עמוד 121 ו-123.}}.
*'''במטוס'''{{הערה|התקשרות גליון תקכ עמוד 12, הוראה למנהלי חברת התעופה, "וזה מוסיף בבטחון של האווירון".}}, ואלו שיש להם פחד מנסיעה במטוס - שיתנו לצדקה בקופה בכל שעה לערך{{הערה|עדות הריל"ג, התקשרות גליון רסג עמוד 18.}}.
*'''בטיול'''{{הערה|דבר מלך עמוד 106.}}.
*'''ביציאה לשיט באוניה'''{{הערה|אודות שיט באוניה - התוועדויות תשמ"ז חלק ד' עמוד 233.}}.
*'''בחדר שלפני המקווה''' בשביל הטובלות שיוכלו לתת לצדקה לפני הטבילה{{הערה|מענה ל[[הרבנות הראשית|רב הראשי]] [[ישראל מאיר לאו]] בחלוקת דולרים, י"ז סיון תש"נ.}} כסגולה לילדים בריאים{{הערה|בית חיינו גליון 46.}}.
*'''בשיעורי תורה''' - בשיעורי תורה הנערכים בימות החול, להניח קופת צדקה על השולחן{{הערה|שיחות קודש תש"מ חלק ג' עמוד 900.}}.
*'''בבית הרפואה'''{{הערה|התוועדויות תשמ"ח חלק ב' עמוד 545. מענה מחודש תמוז תשמ"ו (תשורה מנישואי משפחת סלבטיצקי, ראש חודש שבט תשס"ו).}}.
*'''בסעודת החתונה''' - על השולחנות{{הערה|יחידות לחתנים וכלות, ראש חודש חשון תשמ"ט. התוועדויות חלק א' עמוד 286.}}.
*'''במחנות הצבא'''{{הערה|שיחות קודש תשל"ד חלק א' עמוד 436.}}.
 
==אצל רבותינו נשיאינו==
אדמו"ר האמצעי תיקן שבכל בית יקבעו קופת צדקה של כולל חב"ד לצדקת רבי מאיר בעל הנס וצדקת ארץ ישראל, ואף קבע בעצמו קופה כזו בביתו הפרטי{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר האמצעי עמוד רנו.}}.
 
כאשר מלאו לאדמו"ר הצמח צדק 70 שנה, העמיד על שולחנו קופת צדקה למעות ארץ ישראל, ובכל פעם לפני שהיה נהנה מעולם הזה, היה נותן לצדקה{{הערה|רשימות דברים (חיטריק) הוצאה ראשונה חלק ד' עמוד קצד.}}.
 
אדמו"ר הרש"ב נתן מעות בקופת צדקה בבית העלמין, לפני שחזר לביתו מהלוויה בה השתתף ואמר "צדקה תציל ממות"{{הערה|רשימות הרב"ש עמוד קיב.}}. כמו כן הוא הנהיג ש[[משתה ושמחה (פורים)|בסעודת פורים]] יאספו כסף עבור קופה מיוחדת על דעת הרבי, ממנה יחלק כסף לצרכים חשאיים שלא ניתן לאסוף עבורם כסף בזמנים אחרים.
 
הרבי חילק פעמים רבות לילדים מטבעות לצדקה בדרכו לתפילה, והיה ממתין עד שהילד עצמו יכניס את המטבע לקופת הצדקה, ומספר פעמים אף הרים בעצמו את הילד כדי שיגיע לחור הקופה (עד שבעקבות כך יצרו חור נמוך יותר בקופה, כדי שגם ילדים נמוכים יותר יוכלו לתרום בעצמם בקופה). קופת הצדקה שבמבואת הכניסה ל-770 נקבעה לאחר התוועדות ח"י אלול תשכ"ב שנערכה בסימן יובל ה-150 להסתלקות אדמו"ר הזקן, והכספים שבקופה יועדו ל[[קרן שניאור]], ובתקופה מאוחרת יותר לקופת 'בדק הבית'.
 
על פי עדות המשמשים בקודש, כאשר סעד הרבי ב[[פריזדנט 1304|ביתו הפרטי]], נהג לתת מטבע בקופת הצדקה בארוחת ערב, וכן נתן מטבע לרבנית על מנת שתשלשל גם היא לקופת הצדקה{{הערה|פרד"ס חב"ד גליון 17 עמוד 230. סיפורים מחדר הרבי עמוד 260.}}.
 
==ראו גם==
*[[מבצע צדקה]]
 
==קישורים חיצוניים==
*'''[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=3415 הרבי תורם מטבע במוצג של קופת צדקה במהלך ה[[פאראד]] ב[[תהלוכת ל"ג בעומר]] בשנת תש"מ]''' {{וידפו}}
*'''[http://chabadpedia.co.il/images/3/32/%D7%91%D7%98%D7%90%D7%95%D7%9F_%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99_%D7%97%D7%91%27%27%D7%93_9_-_%D7%A6%D7%93%D7%A7%D7%94.pdf אנטיביוטיקה לתרנגולים וקופות הצדקה]''', סקירה על הפקת קופות הצדקה הצהובות החב"דיות שהפכו לסמל, על ידי הרב ברוך גופין, בטאון [[פעילי חב"ד]]
*{{קישור שטורעם|846|cols|עושים קופה על הגב של הרבי ● מאמר דעה||כ"ד בתמוז תשס"ח}}
 
 
{{הערות שוליים}}
31,671

עריכות

תפריט ניווט