מט"ט: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,514 בתים ,  26 פברואר
 
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{עולמות אבי"ע}}
{{עולמות אבי"ע}}
'''מט"ט''' הוא כינוי מקוצר ל[[מלאך]] שמוזכר בזוהר הקדוש כקדושה השוכנת ב[[עולם היצירה]] (ולעיתים בעולם הבריאה).
'''מט"ט''' הוא כינוי מקוצר ל[[מלאך]] שמוזכר בזוהר הקדוש כקדושה השוכנת ב[[עולם היצירה]] (ולעיתים בעולם הבריאה). במסכת חגיגה{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=13&daf=15&format=pdf
 
ט"ו עמוד א']}} כמונה זכיותיהם של ישראל.
==עניינו==
==עניינו==


'''מט"ט''' הוא הקיצור המקובל למטטרו"ן, שהוא שמו של [[מלאכים|מלאך]] אשר "שמו כשם רבו" ואין הוגים אותו. מקומו של מט"ט בימות השבוע הוא בו' קצוות ד[[יצירה]], ובמעמד זה הוא נקרא בשם "נער". בשבת, בזמן של [[עליית העולמות בשבת|עליית העולמות]], עולה מט"ט מבחינת קטנות לבחינת גדלות ונקרא "עבדו זקן ביתו", ומקומו הוא בו' קצוות ד[[בריאה]].
'''מט"ט''' הוא הקיצור המקובל למטטרו"ן, שהוא שמו של [[מלאכים|מלאך]] אשר "שמו כשם רבו" ואין הוגים אותו. מקומו של מט"ט בימות השבוע הוא בו' קצוות ד[[יצירה]], ובמעמד זה הוא נקרא בשם "נער". בשבת, בזמן של [[עליית העולמות בשבת|עליית העולמות]], עולה מט"ט מבחינת קטנות לבחינת גדלות ונקרא "עבדו זקן ביתו", ומקומו הוא בו' קצוות ד[[בריאה]].


מט"ט ו[[סנד"ל]] הם שני [[מלאכים]] אשר נתייחדו בשמותיהם, להיותם. מבואר כי מט"ט הוא [[ו' קצוות]] של [[עולם היצירה]], ו[[סנד"ל]] הוא [[ו' קצוות]] של [[עולם העשיה]]. וכן מבואר שענינם הוא ה[[כרובים]], שמשכן הכרובים הוא ב[[עולם הבריאה]], ומט"ט וסנד"ל הם [[זעיר אנפין]] ו[[נוקבא]] של [[עולם הבריאה]].
מט"ט ו[[סנד"ל]] הם שני [[מלאכים]] אשר נתייחדו בשמותיהם, להיותם. מבואר כי מט"ט הוא [[ו' קצוות]] של [[עולם היצירה]], ו[[סנד"ל]] הוא [[ו' קצוות]] של [[עולם העשייה]]. וכן מבואר שענינם הוא ה[[כרובים]], שמשכן הכרובים הוא ב[[עולם הבריאה]], ומט"ט וסנד"ל הם [[זעיר אנפין]] ו[[נוקבא]] של [[עולם הבריאה]].


השפעתו של מט"ט היא נמוכה ביחס להשפעות של עולם ה[[אצילות]], ומשום כך נקרא הוא בשם "נער". אולם השפעתו של מט"ט היא גבוהה מכל שאר ההשפעות, שכן שאר ההשפעות בעולם הוא מ[[ע' שרים]], מה שאין כן השפעת מט"ט שהיא ההשפעה לישראל וגבוהה מע' שרים. משום כך נקרא מט"ט "שרו של עולם" שהוא הכולל את כל השרים.
השפעתו של מט"ט היא נמוכה ביחס להשפעות של עולם ה[[אצילות]], ומשום כך נקרא הוא בשם "נער". אולם השפעתו של מט"ט היא גבוהה מכל שאר ההשפעות, שכן שאר ההשפעות בעולם הוא מ[[ע' שרים]], מה שאין כן השפעת מט"ט שהיא ההשפעה לישראל וגבוהה מע' שרים. משום כך נקרא מט"ט "שרו של עולם" שהוא הכולל את כל השרים.


אמרו רז"ל כי מט"ט (או [[סנד"ל]]) קושר כתרים לקונו מתפלותיהם של [[ישראל]]. וביאור הענין כי כדי להיות כתרים לקונו מתפילותיהם של ישראל שהם גשמיים, הוא על ידי ה[[מלאכים]] שמזככים האותיות, כי הדיבור שלהם הוא בערך דקות ה[[מחשבה]] אצלינו, וגבוה מעל גבוה עד משכן מלאך מט"ט, שקושר כתרים לקונו מתפילותיהם של ישראל.
אמרו רז"ל כי מט"ט (או [[סנד"ל]]) קושר כתרים לקונו מתפילותיהם של [[ישראל]]. וביאור הענין כי כדי להיות כתרים לקונו מתפילותיהם של ישראל שהם גשמיים, הוא על ידי ה[[מלאכים]] שמזככים האותיות, כי הדיבור שלהם הוא בערך דקות ה[[מחשבה]] אצלינו, וגבוה מעל גבוה עד משכן מלאך מט"ט, שקושר כתרים לקונו מתפילותיהם של ישראל.
 
במסכת חגיגה{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=13&daf=15&format=pdf ט"ו עמוד א']}} מוזכר [[מט"ט]] כמונה זכיותיהם של ישראל, שבעיקבות ראייתו יצא [[אלישע בן אבויה]] לתרבות רעה.
 
בגמרא מובאת מחלוקת בין רב ורב יוסף בר כהנא לגבי המשמעות ההלכתית של פסיקת [[אליהו הנביא]] בכשרות ה[[חליצה]] במנעל ובסנדל{{הערה|יבמות קב.}},
המגלה עמוקות מסביר את הצד הפנימי השווה בין שתי הדעות, שמנעל וסנדל הם כנגד המלאכים מט"ט וסנד"ל, החליצה היא כנגד עולם העשיה בו שורים הרע והטוב בערבוב ויש להתעסק בבירור הרע, המנעל הוא כנגד עולם היצירה בו הרע והטוב שווים{{הערה|[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=33149&st=&pgnum=88 מגלה עמוקות על התורה פרשת שלח].}}.


==בזוהר הקדוש==
==בזוהר הקדוש==
שורה 22: שורה 27:


בחינה זו של לבוש וסוס נעשית על ידי [[המן]], ששרשו מוזכר בקבלה מהתיבות "המן העץ" המוזכרות ב[[חטא אדם הראשון]], בחינת גסות שנתברר בקדושה, כמו שמובא בגמרא מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק דהיינו הגבהת הלב ויגבה לבו בדרכי ה', בחינתו של [[בעל תשובה]] שזדונות נעשים לו כזכויות והוא משתמש בכוח הגסות והמרוצה לקדושה.
בחינה זו של לבוש וסוס נעשית על ידי [[המן]], ששרשו מוזכר בקבלה מהתיבות "המן העץ" המוזכרות ב[[חטא אדם הראשון]], בחינת גסות שנתברר בקדושה, כמו שמובא בגמרא מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק דהיינו הגבהת הלב ויגבה לבו בדרכי ה', בחינתו של [[בעל תשובה]] שזדונות נעשים לו כזכויות והוא משתמש בכוח הגסות והמרוצה לקדושה.
==קישורים חיצוניים==
*הרב לוי בראוד, '''[https://drive.google.com/file/d/11-lE7dkwcOoaEQ2vH17gfCjlcPHTNOCO/view ביאור בענין מט"ט קושר כתרים]''', הערות וביאורים אהלי תורה פרשת משפטים שקלים תשפ"ג, עמוד 90
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מלאכים]]
[[קטגוריה:מלאכים]]
[[קטגוריה:סדר השתלשלות]]
[[קטגוריה:סדר השתלשלות]]

תפריט ניווט