קליפה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,892 בתים ,  7 בספטמבר 2023
אין תקציר עריכה
 
 
(29 גרסאות ביניים של 14 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''קליפה''' הינה מושג שמקורו בתורת הקבלה, והינו מובא פעמים רבות ומבואר ב[[תורת החסידות|תורת חסידות חב"ד]].
{{מפנה|סטרא אחרא|בסטרא אחרא ביחס לטומאה|טומאה וסטרא אחרא}}
'''קליפה''' הינה מושג ב[[קבלה]], המובא פעמים רבות ב[[תורת החסידות|תורת חסידות חב"ד]], בתור שם כולל למציאות הרוע והטומאה בעולם. הקליפה נקרא גם "'''סטרא אחרא'''" (מארמית: הצד האחר, שאינו צד הקדושה) או '''החיצונים'''.
הסיבה לשם קליפה, היא כי הרע דומה לקליפת הפרי - אשר מכסה על הפרי עצמו, אף שהיא בעצמה פסולת חסר חשיבות. גם הטומאה והרע ניכרים בעולם, למרות שהם לא אמיתת המציאות, כי אם כיסוי על המציאות האלוקית הקדושה. ועל ידי שבירת הקליפה - מגלים את האמת והטוב שבעולם{{הערה|1=ראה [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/13/56d.htm תורה אור וארא נז, סע"ד] ואילך.}}.


ענינה של ה'קליפה' נעוץ בהנחה כי היקום כולו מלא ב[[אור אין סוף]], באלוקים שברא העולם.
בפרטיות, ישנם כמה סוגים ודרגות בקליפות, אשר באופן כללי מתחלקים לשתי הדרגות: [[קליפת נוגה]] - שמעורב בה טוב ורע, ו[[שלוש קליפות הטמאות]] - שבהם יש רק רע.


הקליפה היא כוח שאינו טהור, בריאה שברא הקב"ה בכדי לכסות על האלוקות ולגרום שהיא לא תורגש בכדי שלברואים בעולם-הזה תהיה בחירה-חופשית לבחור בין הטוב לבין הפכו.
==ענינה==
עם בריאת העולם על ידי הקדוש ברוך הוא, ו[[צמצום]] המשכת ה[[אלוקות]] על ידו, אירעו אירועים רבים ב[[עולמות הרוחניים]]. ביניהם, אירעה "[[שבירת הכלים]]", ואורות רבים עליונים - החלו לשמש בתפקיד נגדי לאורות הקדושה, ומהווים את כוחה של הסטרא אחרא - הצד האחר, שאינו צד הקדושה - בעולם הזה. כך, שתיתכן עובדה שהעולם יכסה על האלוקות שנמצא בתוכו, ובריאתו של [[הקדוש ברוך הוא]] לא תוכר כך באופן גלוי.
 
עובדה זו, שכוח שאינו קדוש מסתיר על [[הכח האלוקי]] ו[[הניצוץ האלוקי]] הקיים בכל דבר - נקרא בקבלה ובחסידות בשם "קליפה", כמו שהקליפה מכסה על הפרי הנמצא בתוכה.
 
תפקידה ומטרתה של הקליפה - לסייע ל[[יהודי]] בעבודתו להשכין [[אלוקות]] בעולם הזה, כרצונו ותאוותו של [[הקדוש ברוך הוא]] להיות לו יתברך [[דירה בתחתונים]].


ה'קליפה' נמצאת בדרגות שונות, ובאופן כללי היא מחולקת לשני חלקים עיקריים, [[ג' קליפות הטמאות]] ו[[קליפת נוגה]].
ה'קליפה' נמצאת בדרגות שונות, ובאופן כללי היא מחולקת לשני חלקים עיקריים, [[ג' קליפות הטמאות]] ו[[קליפת נוגה]].


[[קטגוריה: ערכים בלימוד החסידות]]
==התהוות עולמות הקליפות==
בקדושה כל העליון עליון יותר יש בו יותר גילוי של אורות, שב[[אצילות]] מאירים כל ה[[עשר ספירות]], שהרי [[אבא עילאה]] שהוא [[ספירת החכמה]] עם שאר הספירות מקננא ב[[אצילות]], וב[[בריאה]] אינו מאיר [[ספירת החכמה]] כי אם [[ספירת הבינה]] ושאר הספירות שלמטה ממנה, וב[[יצירה]] אינו מאיר גם הבינה כי אם [[זעיר אנפין]] בלבד, וב[[עשיה]] אינו מאיר גם ה[[זעיר אנפין]] כי אם רק בחינת [[אופן]] בלבד.
 
אמנם, בעולמות הקליפות הסדר הוא להיפך, שבאצילות שלעומת זה יש רק זי"ן תחתונות בלבד, זי"ן [[מלכין קדמאין]], ובבריאה שלעומת זה יש גם [[חכמה ובינה]], שהוא בחינת עמון ומואב, וביצירה שלעומת זה יש גם כתר שלעומת זה, "אנת הוא רישא דדהבא", ועד שבעשיה שלעומת זה יש גם בחינת [[עתיק יומין]] של הקליפה, שהוא תוקף הקליפה ביותר, עד שנקרא בשם עתיק, היינו שהוא נעתק גם מהקליפות מצד גודל תוקף הקליפה שבו.
 
וטעם הדבר שבקדושה כל העליון ביותר יש בו ריבוי יותר ובקליפה הוא להיפך, הוא, מפני שיסוד ועיקר הקדושה הוא בחינת אין ו[[ביטול]], וכיון שכל הקרוב קרוב יותר הוא בבחינת אין וביטול יותר, לכן מאיר בו יותר אורות דקדושה, כי קדושה הוא ענין ה[[ביטול]]. ומטעם זה עצמו נעשה בקליפה להפך, שהרי קליפות ענינם [[ישות]], וכיון שכל התחתון ביותר הוא ב[[ישות]] ביותר, לכן יש בו מספר גדול יותר של קליפות, שענינם הוא ישות.
 
ה'''זית''' הוא אחד המשלים למרירות שמצד הקליפה, היות שהוא [[מרירות|מר]], כמאמר רז"ל{{הערה|[[מסכת עירובין]] דף י"ח}}, "יהיו מזונותיי מרורין כזית". לכן הזית גם משכח לימוד של שבעים שנה{{הערה|[[מסכת הוריות]] דף י"ג}}, כי השכחה היא מעולם ה[[קליפה|קליפות]]. על ידי כתישת הזית, דהיינו, [[אתכפיא]] סטרא-אחרא, מתגלה ה[[שמן]], בחינת ה[[חכמה]]; היינו ההתבטלות ל[[אלוקות]] (כי [[חכמה]] עניינה [[ביטול]], שהרי תיבת [[חכמה]] היא גם: כח מ"ה - ביטול){{הערה|[[תורה אור]] דף פ"א עמ' ב-ג}}.
 
==ראו גם==
*[[קליפות דאצילות]]
*[[קליפת נגה]]
*[[ג' קליפות הטמאות]]
*[[טומאה וסטרא אחרא]]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:קליפות]]
4,147

עריכות

תפריט ניווט