271
עריכות
אין תקציר עריכה תגית: עריכה ממכשיר נייד |
(הגהה, ניסוח, הרחבה, עריכה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
::{{מפנה|רבי|תנא שחיבר את ה[[משניות]]|רבי יהודה הנשיא}} | ::{{מפנה|רבי|תנא שחיבר את ה[[משניות]]|רבי יהודה הנשיא}} | ||
'''ראש בני ישראל''' (ב[[ראשי תיבות]]: '''רב"י''') | '''ראש בני ישראל''' (ב[[ראשי תיבות]]: '''רב"י'''), הנקרא גם '''נשיא הדור''', הינו [[צדיק]] שנמצא בכל דור, דרכו נמשכת החיות לאנשי הדור ומשמש כ[[ממוצע המחבר]] בין [[ישראל]] ל[[הקדוש ברוך הוא]]. | ||
==הגדרה== | ==הגדרה== | ||
על פי התפיסה היהודית, | על פי התפיסה היהודית, כללות [[נשמה|נשמות]] עם ישראל מהווים יחד "קומה אחת שלימה"{{הערה|[[לקוטי תורה]] פרשת ניצבים.}}, ונמשלים לגוף אחד - כאשר רוב היהודים נחשבים לאבר פרטי בגוף הכללי, אך יש יהודים שנחשבים לראש. וכשם שבאברי האדם הראש הוא אבר כללי, שדרכו נמשכת החיות לאברים, כך צדיקי הדורות (המכונים "ראשי אלפי ישראל") הם נשמות כלליות, ודרכם נמשכת החיות לכל אנשי הדור{{הערה|ספר ה[[תניא]] פרק ב'.}}. בנשיא הדור ישנו ענין נוסף, אשר מלבד היותו מראשי אלפי ישראל הוא נמשל גם ל"לב כל בני ישראל"{{הערה|ראה [[רמב"ם]] הלכות מלכים פ"ד.}}. החידוש בכך הוא השוני בין הלב למח: המח נותן חיות פרטית לכל אבר כפי תכונותיו, אך הלב מעביר לכל האיברים את הדם, שהוא עצם חיותם (שאינו מתחלק לפרטים), כמו שכתוב "כי הדם הוא הנפש"{{הערה|דברים יב, כג.}}. | ||
"עצם החיות" היהודית הוא ההתקשרות הפנימית שלהם לקב"ה, הקרויה - בלשון הקבלה והחסידות - בחינת ה"[[יחידה שבנפש]]". וכשם שלכל יהודי יש "יחידה פרטית", כך לכללות העם יש "יחידה כללית", והיא נשמתו של נשיא הדור{{הערה|ראה [[שערי תשובה]] מאת [[אדמו"ר האמצעי]], מאמר ד"ה "פדה בשלום" פרק י"ב}}. לפיכך, אצלו מאיר עצם החיות של כל בני ישראל, ללא חלוקה לפרטי ה"אברים" - כל יהודי בפני עצמו{{הערה|לקו"ש חל"א שיחה א' לפרשת בשלח. וראה שם יתירה מזו, שאצל נשיא הדור נרגש גם "שרש נפשם [של נשמות בני ישראל] בה' אחד", שהוא למעלה מלהיות אפילו מקור להתחלקות. וראה גם שיחת שיחת ש"פ שמיני תשי"ב. שיחת ב' ניסן תשמ"ח. ועוד}}. | |||
נשיא{{הערה|נשיא, ראשי תיבות: '''נ'''יצוצו '''ש'''ל '''י'''עקב '''א'''בינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל ה[[נשמה|נשמות]] שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי")}} הדור הראשון | נשיא{{הערה|נשיא, ראשי תיבות: '''נ'''יצוצו '''ש'''ל '''י'''עקב '''א'''בינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל ה[[נשמה|נשמות]] שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי")}} הדור הראשון היה [[משה רבינו]], עליו כותב [[רש"י]]{{הערה|בפירושו על התורה במדבר כא, כא.}}: {{ציטוטון|משה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל}}. המדרש קובע כי {{ציטוטון|אין דור שאין בו כמשה}}{{הערה|בראשית רבה פרק נו, ז.}}. כך גם נכתב ב[[תיקוני זוהר]]{{הערה|תיקון סט (קיד, א).}}: {{ציטוטון|אתפשטותא דמשה בכל דרא ודרא}}, כלומר - בכל דור יש את נשמתו של משה, המתלבשת בגופו של הנשיא של אותו הדור. | ||
במשך הדורות | במשך הדורות, היו זמנים בהם הקשר בין הנשיא לעם היה קשר גלוי, והיו זמנים שקשר זה היה בהעלם. מאז שהחל רבי [[ישראל בעל שם טוב]] לשמש כנשיא הדור, ובפרט עם התגלותה של [[תורת החסידות]] ע"י [[נשיאי חב"ד]], חזר הנשיא להיות גלוי{{הערה|[[היום יום]] כ"ב אייר: "פעם, הרבי - הר"מ והגאון - היו לבד והתלמידים היו לבד. [[דרך החסידות]] אותה ייסד הרבי, הוא התועלת האלוקית הגדולה, שהרבי אינו בודד וחסידים אינם בודדים.}}. מעניין, שהרבי מקשר תהליך זה לכך שהעולם מתקרב ל[[גאולה]]{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ט"ו עמ' 283}}. | ||
==מאפיינים== | ==מאפיינים== | ||
===דואג לכל יהודי בכל עניין=== | ===דואג לכל יהודי בכל עניין=== | ||
נשיא הדור, הוא | מתוקף תפקידו של נשיא הדור, הוא דואג לכל אנשי הדור, איש איש לפי צרכיו ודרגתו. מסיבה זו הוא מכונה "ראש" (כפי שהוזכר לעיל) - '''ר'''אש '''ב'''ני '''י'''שראל - שכן בדומה לראש המחיה את כל אברי הגוף, מהמח והלב עד לציפורניים והשערות, כך נשיא הדור, דואג לצרכיהם של כל אנשי הדור, ללימוד ה[[קבלה]] ו[[פנימיות התורה]], ללימוד [[תורת הנגלה]], לעניינים הקשורים ברגש, ואפילו ל"פושעים ומורדים בתלמידי חכמים"{{הערה|תניא פרק ב'. וראה [[התוועדות]] י"א שבט תשכ"ד ([[תורת מנחם]] חלק לט עמ' 38).}}. | ||
===ממוצע המחבר=== | ===ממוצע המחבר=== | ||
ה[[גוף]] הגשמי וה[[נפש הבהמית]] שבכל יהודי מעלימים על | ה[[גוף]] הגשמי וה[[נפש הבהמית]] שבכל יהודי מעלימים על הנשמה האלוקית שבו, ובכדי להתקשר לקב"ה זקוק היהודי ל"ממוצע המחבר", שהוא נשיא הדור. וכך אומר הרבי{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ג' אגרת תרל"ה}}: {{ציטוטון|נשיא בכלל, נקרא ראש אלפי ישראל, הוא בחינת ראש ומוח לגביהם, וממנו היא יניקה וחיות שלהם. ועל ידי הדביקה בו קשורים ומיוחדים הם בשורשם למעלה מעלה}}. | ||
וכפי שנאמר על משה רבינו "אנכי עומד בין ה' וביניכם"{{הערה|דברים ה, ה}}, ועוד נאמר בו "משה איש האלוקים"{{הערה|דברים לג, א. תהלים צ, א.}}, ומבארים חז"ל{{הערה|מדרש תהלים (באבער) עה"פ. דב"ר פי"א}}: מחציו ולמטה - "איש", מחציו ולמעלה -"האלוקים". כלומר, מצד אחד הוא אדם [[גשמי]], אך מצד שני נשמתו מאירה בגלוי, עקב ביטולו המוחלט לקדוש ברוך הוא, וכתוצאה מכך גופו הגשמי אינו מעלים עליה כלל{{הערה|ראה בהרחבה בשיחת [[י"א ניסן]] [[תשנ"א]] (תורת מנחם תנש"א חלק שלישי עמ' 29).}}. כך אצל נשיא הדור - שהוא ממלא המקום של משה בכל דור (כפי שהורחב לעיל), קיים חיבור של האור האלוקי (שהוא למעלה מהעולם) עם גשמיות העולם, בתכלית השלימות (כפי שיהיה [[לעתיד לבוא]] בעולם כולו), ולכן על ידי החיבור אליו יכול יהודי להתחבר לה' בשלימות. | |||
===רעיא מהימנא=== | ===רעיא מהימנא=== | ||
רעיא מהימנא ( | "'''רעיא מהימנא'''" (בעברית: הרועה הנאמן) הוא כינויו של משה רבינו, על שם היותו רועה נאמן לבני ישראל. סיבה נוספת לכינוי זה, הוא היותו רועה של ה"[[אמונה]]" של בני ישראל. | ||
כלומר: לכל יהודי יש אמונה בה'{{הערה|ראה בהרחבה בערך [[יהודי]].}}, אבל לא תמיד האמונה מאירה בגלוי אצלו. לפיכך יתכן יהודי שיגנוב, ולפני ביצוע הגניבה יתפלל לה' שיעזור לו, למרות שהוא יודע שזה נגד רצון ה'! כי כאשר האמונה איננה מאירה בגלוי, היא לא מחייבת את מעשי האדם. | |||
תפקידו של משה רבינו הוא - להחדיר את האמונה של היהודי בפנימיות, באופן שתחייב את מעשיו (ובלשון החסידות: תשפיע על "כוחותיו הגלויים"). | |||
משה עושה זאת ע"י שהוא מגלה את הקשר העצמי של היהודי עם הקב"ה, שמכיוון ש[[עצם הנשמה]] שלו קשור לקב"ה, גם הוא (כפי שנשמתו מלובשת בגוף) קשור אליו, וזוהי עצם המציאות שלו. גילוי זה מביא לכך שכאשר ילמד או יחשוב אודות הקב"ה, ההדברים לא ישארו אצלו באופן "מקיף" ובלתי מחייב, אלא יחדרו לפנימיות. וכמו אדם שילמד על דבר שהוא מוחשי מבחינתו, שאז הוא מתחבר אל הדבר. אך אם ילמד אודות דבר שאין לו שייכות איתו, הוא ישאר מופשט וללא תוצאות){{הערה|[[מאמר ואתה תצווה]] תשמ"א.}}. | |||
==בתורת הרבי== | ==בתורת הרבי== | ||
על אף שבתורת החסידות לא | על אף שבתורת החסידות לא נכתבו ביאורים רבים על ענינו של נשיא הדור, בתורת הרבי קיבל הענין עומק ורוחב נפלא. רוב הפרטים שבערך זה, שאובים מתורתו של הרבי. | ||
בדרך כלל התבטא הרבי כי נשיא | בדרך כלל התבטא הרבי כי נשיא דורנו הוא חמיו, [[אדמו"ר הריי"צ]], אך היו גם פעמים נדירות בהם התבטא מפורשות על עצמו כנשיא הדור{{הערה|ראה לדוגמא שיחת ש"פ חיי שרה תשנ"ב. ועוד.}}. | ||
==נשיא שבדור הוא המשיח שבדור== | ==נשיא שבדור הוא המשיח שבדור== | ||
{{ערך מורחב|משיח שבכל דור}} | {{ערך מורחב|משיח שבכל דור}} | ||
נשיא הדור הוא גם ה[[משיח שבדור]], כיוון שהנשיא כולל את [[נשמה|נשמות]] ישראל ו[[ניצוץ משיח]] שבכל אחת מהם ([[יחידה]] הפרטית), הרי הוא המשיח הכללי שבדור, יחידה הכללית, והוא העתיד לגאול את ישראל{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] חלק ב' עמ' 470}}. | |||
=== | על יסוד זה, האמינו חסידים בכל הדורות כי הרבי, נשיא הדור, הוא המשיח. בשנים האחרונות הוזכרה נקודה זו על ידי הרבי עצמו פעמים רבות{{הערה|1=דוגמאות: [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=343&cPartLetter=b&nBookId=109&refrashBookNav=Y תורת מנחם תשמ"ו חלק א עמ' 343], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=350&cPartLetter=b&nBookId=109&refrashBookNav=Y תורת מנחם תשמ"ו חלק א עמ' 350], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=360&cPartLetter=B&nBookId=105&refrashBookNav=Y לקוטי שיחות חלק כט עמ' 360], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=211&cPartLetter=B&nBookId=111&refrashBookNav=Y תורת מנחם תנש"א חלק ד עמ' 159], | ||
[http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=420&cPartLetter=B&nBookId=45&refrashBookNav=Y תורת מנחם תשנ"ב חלק א עמוד 420].}}: {{ציטוט| תוכן=נשיא הדור הוא - "משיח", החל מהפירוש הפשוט ד"משיח" ("משיח ה'") - מלשון משוח, שנמשח ונבחר להיות נשיא ורועה ישראל; ולא תהי' שום תרעומת ("איך וועל ניט האבן קיין פאריבל") אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו, מכיון שכן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור.|מקור= [[שמחת תורה]] תשמ"ו, [[התוועדויות]] חלק א עמ' 3342|מרכאות=כן}} | |||
==נשיא הדור בגוף גשמי== | |||
כפי שהוזכר לעיל, על מנת שנשיא הדור יוכל לשמש כ"ממוצע המחבר" בין בני ישראל לקב"ה, עליו לחיות בגשמיות בעולם הזה, ובכך לחבר אלוקות שלמעלה מהעולם עם העולם. עם זאת, הרבי התייחס לאפשרות בה נשיא הדור ממשיך לשמש כממוצע המחבר גם לאחר הסתלקותו{{הערה|ראה גם שיחת [[י"ב תמוז]] [[תשי"א]] (תורת מנחם חלק ג עמ' 186): "כל ענינו של רבי הוא '''יחידה שבנפש''', ובנוגע לבחינת היחידה לא שייך כ"כ ענין ההסתלקות, ודאי הדבר בפשיטות גמורה שיכול להיות המשך הנהגתו לאחר ההסתלקות כמו בחייו". וראה גם שיחת [[אחרון של פסח]] [[תש"י]]. שיחת י' שבט [[תש"ל]].}}, וזאת באמצעות ההליכה אל [[האוהל]] שלו: {{ציטוט|תוכן="בנוגע להשתטחות על קברי צדיקים '''דנשיאי חב"ד''' - מנוחתם כבוד (לא בארץ ישראל, אלא) במקומות שונים בחוץ לארץ דווקא . . נשיא ישראל, מניח הוא את הכל על הצד, וכאשר צאן מרעיתו נשאר בגלות, נשאר גם הוא בגלות, כדי שיוכל להמשיך ולשמש "צינור" ו"ממוצע המחבר", שעל ידו יוכל יהודי לקשר את עצם הנשמה עם עצמות ומהות א"ס ב"ה.||מקור= [[י' שבט]] [[תשי"ד]], [[תורת מנחם]] חלק יא עמ' 28|מרכאות=כן}} | |||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
*[[התקשרות|התקשרות לרבי]] | *[[התקשרות|התקשרות לרבי]] |
עריכות