הפרשת חלה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 951 בתים ,  2 בדצמבר 2016
אין תקציר עריכה
(יצירת דף עם התוכן "'''הפרשת חלה''' היא מצוה מהתורה. ==המקור בתורה== {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=(יח) דַּבֵּר אֶל בְּנֵ...")
 
אין תקציר עריכה
שורה 9: שורה 9:
==ענינה ==
==ענינה ==
במדרש מובא "בראשית בשביל חלה שנקראת ראשית". שני פירושים מובאים בספר [[אור התורה]]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/oht/otb2/2/22/541&search=%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94 פרשת שלח ע' תקמב]}} אודות מדרש זה. לפי פירוש אחד חלה היא [[ספירת החכמה]], ולפי פירוש שני הכוונה ל[[ספירת המלכות]] שנקרא חכמה תתאה, ומצות ההפרשה היא כדי לקשרה בחכמה עילאה.
במדרש מובא "בראשית בשביל חלה שנקראת ראשית". שני פירושים מובאים בספר [[אור התורה]]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/oht/otb2/2/22/541&search=%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94 פרשת שלח ע' תקמב]}} אודות מדרש זה. לפי פירוש אחד חלה היא [[ספירת החכמה]], ולפי פירוש שני הכוונה ל[[ספירת המלכות]] שנקרא חכמה תתאה, ומצות ההפרשה היא כדי לקשרה בחכמה עילאה.
==זמן ההפרשה==
==הלכותיה==
מפרישים את החלה אחר עשיית העיסה והפיכת הקמח לגוש אחד על ידי המים המורה על המשכת השכל האלוקי באותיות, יש להעלות את האותיות לשרשם, וכמו שנאמר במדרש כי המלאך [[מט"ט]] קושר כתרים לקונו מתפילותיהן של ישראל.  
מפרישים את החלה אחר עשיית העיסה והפיכת הקמח לגוש אחד על ידי המים המורה על המשכת השכל האלוקי באותיות, יש להעלות את האותיות לשרשם, וכמו שנאמר במדרש כי המלאך [[מט"ט]] קושר כתרים לקונו מתפילותיהן של ישראל.  
==שיעורה==
 
שיעורה של החלה - לאדם שאופה לצורך ביתי - אחד ממ"ח. בטעם הדבר מפרש אדמו"ר הצמח צדק כי התורה נקנית במ"ח דברים כנגד י"ב צירופי הויה (שבכל אחת מהם יש ארבע אותיות).  
שיעורה של החלה - לאדם שאופה לצורך ביתי - אחד ממ"ח. בטעם הדבר מפרש אדמו"ר הצמח צדק כי התורה נקנית במ"ח דברים כנגד י"ב צירופי הויה (שבכל אחת מהם יש ארבע אותיות).  
חלת ארץ ישראל אינה ניטלת אלא מן המוקף (פירוש מן הסמוך) לכן צריך לצרף את כל חתיכות העיסה יחדיו, אבל אין צריך שיגעו זה בזה בשעת הפרשה, אלא כיון שהן סמוכות ומקורבות זו לזו הרי זה מן המוקף.
אבל בחוצה לארץ אין צריך לתרום מן המוקף. ודווקא כשל חתיכות העיסה, הן מעיסה אחת שכבר היו מוקפות ומחוברות זו לזו פעם אחת בעודם עיסה, לכך הקילו בהן חכמים שאין צריך לחזור ולהקיפם בשעת הפרשת חלה אם היא חלת חוצה לארץ, אבל אם לא היו מוקפות ומחוברות זו עם זו, מעולם לא הקילו חכמים בהן להפריש מאחת על חברתה שלא מן המוקף אפילו בחוצה לארץ{{הערה|שו"ע אדה"ז או"ח סימן תנז}}.
==שמה==
==שמה==
בלשון תיבת חלה כותב אדמו"ר הצ"צ מספר טעמים:
בלשון תיבת חלה כותב אדמו"ר הצ"צ מספר טעמים:
39,916

עריכות

תפריט ניווט