תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - סימן ג': הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – " עד"מ " ב־" על דרך משל "
מ (החלפת טקסט – "כמ"ש" ב־"כמו שכתוב")
מ (החלפת טקסט – " עד"מ " ב־" על דרך משל ")
שורה 1: שורה 1:
'''ג וילבש [[צדקה]] כשריון וכובע ישועה בראשו.''' ודרשו רז"ל מה שריון זה כל קליפה וקליפה מצטרפת לשריון גדול, אף [[צדקה]] כל פרוטה ופרוטה מצטרפת לחשבון גדול. פירוש שהשריון עשוי קשקשים על נקבים והם מגינים שלא יכנס חץ בנקבים. וככה הוא מעשה הצדקה:
'''ג וילבש [[צדקה]] כשריון וכובע ישועה בראשו.''' ודרשו רז"ל מה שריון זה כל קליפה וקליפה מצטרפת לשריון גדול, אף [[צדקה]] כל פרוטה ופרוטה מצטרפת לחשבון גדול. פירוש שהשריון עשוי קשקשים על נקבים והם מגינים שלא יכנס חץ בנקבים. וככה הוא מעשה הצדקה:


'''וביאור''' הענין, כי גדולה צדקה מכל ה[[מצוות]] שמהן נעשים לבושים לה[[נשמה]], הנמשכים מאור אין סוף ברוך הוא, מבחינת [[סובב כל עלמין]] (כמבואר הפירוש [[ממלא כל עלמין]] ו[[סובב כל עלמין]] ב[[לקוטי אמרים]] עיין שם) ב[[אתערותא דלתתא]] היא מצות ה' ורצון העליון ב"ה. ועיקר המשכה זו מ[[אור]] אין סוף ב"ה הוא לבוש ואור [[מקיף]] ל[[עשר ספירות]] ד[[אבי"ע]], המשתלשלות מעילה לעילה וממדרגה למדרגה כו' הנקראות בשם ממלא כל עלמין. פירוש כי אור אין סוף ב"ה מתלבש ומאיר בתוך כל השתלשלות העשר ספירות ד[[אבי"ע]] והוא המאציל העשר ספירות דאצילות המשתלשלות לבי"ע על ידי [[צמצום]] עצום המבואר בעץ חיים, ונקרא [[אור פנימי]]. ועל ידי קיום המצות נמשך אור מקיף הנ"ל ומאיר תוך העשר ספירות דאבי"ע ומתייחד עם האור פנימי ונקרא יחוד קוב"ה ושכינתיה כמו שכתבתי במ"א. ומהארה דהארה מאור מקיף הנ"ל על ידי צמצום רב, נעשה לבוש לבחינת [[נפש רוח נשמה|נר"ן]] של האדם ב[[גן עדן התחתון]] ו[[גן עדן העליון|העליון]], שיוכלו ליהנות ולהשיג איזה השגה והארה מאור אין סוף ב"ה כמו שכתבתי במקום אחר. וזה שאמרו רז"ל שכר מצוה בהאי עלמא ליכא. כי ב[[עולם הזה]] הגשמי ובעל גבול וצמצום רב ועצום מאד מאד אי אפשר להתלבש שום הארה מאור א"ס ב"ה כי אם על ידי עשר ספירות הנקראים גופא בזוה"ק. חסד דרועא ימינא כו'. לפי שכמו שאין ערוך לו להגוף הגשמי לגבי הנשמה כך אין ערוך כלל לעשר ספירות ד[[אצילות]] לגבי המאציל העליון אין סוף ברוך הוא. כי אפילו [[חסד]] עליון שהיא ראשיתן, היא בבחינת עשיה גופנית לגבי אין סוף ברוך הוא, כמו שכתבתי ב[[לקוטי אמרים]]. ואי לזאת במעשה הצדקה ו[[גמילות חסדים]] שאדם אוכל מפירותיהן בעוה"ז יש נקבים עד"מ בלבוש העליון המקיף על גופא הם הכלים דעשר ספירות. להאיר מהם ולהשפיע אור ושפע מחסד דרועא ימינא אורך ימים בעולם הזה הגשמי ועושר וכבוד מדרועא שמאלא. וכן בתפארת. והוד והדר וחדוה וכו':
'''וביאור''' הענין, כי גדולה צדקה מכל ה[[מצוות]] שמהן נעשים לבושים לה[[נשמה]], הנמשכים מאור אין סוף ברוך הוא, מבחינת [[סובב כל עלמין]] (כמבואר הפירוש [[ממלא כל עלמין]] ו[[סובב כל עלמין]] ב[[לקוטי אמרים]] עיין שם) ב[[אתערותא דלתתא]] היא מצות ה' ורצון העליון ב"ה. ועיקר המשכה זו מ[[אור]] אין סוף ב"ה הוא לבוש ואור [[מקיף]] ל[[עשר ספירות]] ד[[אבי"ע]], המשתלשלות מעילה לעילה וממדרגה למדרגה כו' הנקראות בשם ממלא כל עלמין. פירוש כי אור אין סוף ב"ה מתלבש ומאיר בתוך כל השתלשלות העשר ספירות ד[[אבי"ע]] והוא המאציל העשר ספירות דאצילות המשתלשלות לבי"ע על ידי [[צמצום]] עצום המבואר בעץ חיים, ונקרא [[אור פנימי]]. ועל ידי קיום המצות נמשך אור מקיף הנ"ל ומאיר תוך העשר ספירות דאבי"ע ומתייחד עם האור פנימי ונקרא יחוד קוב"ה ושכינתיה כמו שכתבתי במ"א. ומהארה דהארה מאור מקיף הנ"ל על ידי צמצום רב, נעשה לבוש לבחינת [[נפש רוח נשמה|נר"ן]] של האדם ב[[גן עדן התחתון]] ו[[גן עדן העליון|העליון]], שיוכלו ליהנות ולהשיג איזה השגה והארה מאור אין סוף ב"ה כמו שכתבתי במקום אחר. וזה שאמרו רז"ל שכר מצוה בהאי עלמא ליכא. כי ב[[עולם הזה]] הגשמי ובעל גבול וצמצום רב ועצום מאד מאד אי אפשר להתלבש שום הארה מאור א"ס ב"ה כי אם על ידי עשר ספירות הנקראים גופא בזוה"ק. חסד דרועא ימינא כו'. לפי שכמו שאין ערוך לו להגוף הגשמי לגבי הנשמה כך אין ערוך כלל לעשר ספירות ד[[אצילות]] לגבי המאציל העליון אין סוף ברוך הוא. כי אפילו [[חסד]] עליון שהיא ראשיתן, היא בבחינת עשיה גופנית לגבי אין סוף ברוך הוא, כמו שכתבתי ב[[לקוטי אמרים]]. ואי לזאת במעשה הצדקה ו[[גמילות חסדים]] שאדם אוכל מפירותיהן בעוה"ז יש נקבים על דרך משל בלבוש העליון המקיף על גופא הם הכלים דעשר ספירות. להאיר מהם ולהשפיע אור ושפע מחסד דרועא ימינא אורך ימים בעולם הזה הגשמי ועושר וכבוד מדרועא שמאלא. וכן בתפארת. והוד והדר וחדוה וכו':


אך כדי שלא ינקו החיצונים למעלה מאור ושפע המשתלשל ויורד למטה מטה עד עולם הזה הגשמי. וכן למטה להגין על האדם ולשמרו ולהצילו מכל דבר רע בגשמיות וברוחניות. לזאת חוזר ומאיר אור המקיף וסותם הנקב על דרך משל. כי הוא מבחינת אין סוף וסובב כל עלמין כנ"ל. וזהו שאמרו רז"ל מצטרפת לחשבון גדול דייקא כי גדול ה' ומהולל מאד בלי סוף ותכלית וגבול [ח"ו]:
אך כדי שלא ינקו החיצונים למעלה מאור ושפע המשתלשל ויורד למטה מטה עד עולם הזה הגשמי. וכן למטה להגין על האדם ולשמרו ולהצילו מכל דבר רע בגשמיות וברוחניות. לזאת חוזר ומאיר אור המקיף וסותם הנקב על דרך משל. כי הוא מבחינת אין סוף וסובב כל עלמין כנ"ל. וזהו שאמרו רז"ל מצטרפת לחשבון גדול דייקא כי גדול ה' ומהולל מאד בלי סוף ותכלית וגבול [ח"ו]:
39,916

עריכות

תפריט ניווט