שוטה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 169 בתים ,  14 בספטמבר 2016
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:


==בברייתא==
==בברייתא==
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=איזהו שוטה? היוצא יחידי ב[[לילה]], והלן ב[[בית הקברות]] [ומקרע] את כסותו, והמאבד את מה שנותנים לו פעמים שוטה ופעמים חלים [זה הכלל] כל זמן שהוא שוטה הרי הוא כשוטה לכל דבר חלים הרי הוא כפקח לכל דבר|מקור=תוספתא תרומות א ג}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=איזהו שוטה? היוצא יחידי ב[[לילה]], והלן ב[[בית הקברות]] [ומקרע] את כסותו, והמאבד את מה שנותנים לו|מקור=תוספתא תרומות א ג}}


==בראשונים==
==בראשונים==
נחלקו הפוסקים בהגדרת שוטה, האם די באחד משלשת סימני שוטה, כלומר אם אדם יוצא יחיד בלילה למקומות בודדים (בזמן חז"ל שהיו מצויים [[שדים]] ורוחות, והדבר היה נחשב לסכנה) האם גם אדם כזה נחשב שוטה לכל דר או שרק אם הוא אין ידוע לנו מצבו הרופאי אנו משערים כי כנראה שהוא שוטה. הסמ"ע קובע שדי בדבר זה לבדו שיוצא יחיד בלילה כדי להחשיבו כשוטה. וכן פוסק [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|שו"ת סימן כו}} שכן שמע מהרמב"ם{{הערה|פרק ט' מהלכות עדות הלכה ט}} ודלא כהתורת שלמים{{הערה|יורה דעה סימן א  ס"ק נא}}.
נחלקו הפוסקים בהגדרת שוטה, האם די באחד משלשת סימני שוטה, כלומר אם אדם יוצא יחיד בלילה למקומות בודדים (בזמן חז"ל שהיו מצויים [[שדים]] ורוחות, והדבר היה נחשב לסכנה) האם גם אדם כזה נחשב שוטה לכל דר או שרק אם אין ידוע לנו מצבו הרופאי אנו משערים כי כנראה שהוא שוטה?
 
ה[[סמ]] קובע שדי בדבר זה לבדו שיוצא יחיד בלילה כדי להחשיבו כשוטה. וכן פוסק [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|שו"ת סימן כו}} שכן שמע מה[[רמב]]{{הערה|פרק ט' מהלכות עדות הלכה ט}}, ודלא כהתורת שלמים{{הערה|יורה דעה סימן א  ס"ק נא}}.


לעומת זאת הצמח צדק בפירושו ל[[מסכת חגיגה]] מביא שמדברי התוספות{{הערה|חגיגה ג ב}} משמע שלשה סימנים אלו הם רק סימנים להחזיק אדם כשוטה, אך אם נראה בעליל שבשאר ענינים דעתו מיושבת אין לו דין שוטה. אך מביא שרוב הפוסקים כותבים כהרמב"ם,  הלא הם תשובות מהרי"ו, שו"ת כרון יוסך, לרבינו שמחה אם שוטה באחד מארבעה הדברים המוזכרים בברייתא, ולפי הרמב"ם לאו דוקא באחד מדברים אלו אלא כל דבר שמראה על שהוא שוטה  די להחזיקו כשוטה.
לעומת זאת הצמח צדק בפירושו ל[[מסכת חגיגה]] מביא שמדברי התוספות{{הערה|חגיגה ג ב}} משמע שלשה סימנים אלו הם רק סימנים להחזיק אדם כשוטה, אך אם נראה בעליל שבשאר ענינים דעתו מיושבת אין לו דין שוטה. אך מביא שרוב הפוסקים כותבים כהרמב"ם,  הלא הם תשובות מהרי"ו, שו"ת כרון יוסך, לרבינו שמחה אם שוטה באחד מארבעה הדברים המוזכרים בברייתא, ולפי הרמב"ם לאו דוקא באחד מדברים אלו אלא כל דבר שמראה על שהוא שוטה  די להחזיקו כשוטה.
39,916

עריכות

תפריט ניווט