39,916
עריכות
מ (החלפת טקסט – "קטגוריה:הלכה בתורת חב"ד" ב־"קטגוריה:אורח חיים") |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''עשיית ציצית''' לשמה היא חיוב מהתורה, המוזכרת בכל יום בפרשת ציצית. (שהיא גם הפרשה השלישית מפרשיות [[קריאת שמע]]): | '''עשיית ציצית''' לשמה היא חיוב מהתורה, המוזכרת בכל יום בפרשת ציצית. (שהיא גם הפרשה השלישית מפרשיות [[קריאת שמע]]): | ||
{{ציטוט|תוכן= וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת}}. | {{ציטוט|תוכן= וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת}}. | ||
==בגמרא== | |||
בגמרא סוכה ט, א כתוב: | |||
אמר [[רב יהודה]] אמר [רב (אמורא)|רב]], עשאה מן הקוצין ומן הנימין ומן הגרדין פסולה מן הסיסין כשרה (כלומר, כל שהציצית נעשו מסיסים כלומר מחוטין גם אם לא נטוו לשם ציצית היא כשרה אבל אם עשאה מציצית שכלל לא נתלו בציצית עצמה לשמה הם פסולים). כי אמריתה קמיה דשמואל אמר לי אף מן הסיסין נמי פסולה דבעינן טויה לשמה. | |||
טעמו של שמואל - שקובע כי הטויה צריכה ליעשות לשמה, נלמדת מהפסוק "גדלים תעשה לך" - לך לשם חובך. אלא שנחלקו האם הטויה היא בכלל העשיה או רק התליה בציצית עצמו. | |||
==האם מחשבה כמעשה== | ==האם מחשבה כמעשה== | ||
[[אדמו"ר הצמח צדק]] דן {{הערה|בשו"ת צמח צדק אורח חיים תשובה ב'}} בארוכה אודות נשים שטוות ציצית, ובכל עת ששואלין אותם לשם מה הם טווין ציצית הם עונים - לשם מצות ציצית, אבל אינם אומרים תמיד בפירוש שהם עושים זאת לשם מצות ציצית, אם ציצית כאלו כשרים לכתחילה או בדיעבד. | |||
הצמח צדק מביא בתשובה ראיות רבות מסוגיית [[גט]] לשמה, ומשחיטת קרבנות לשמן, ומכל הש"ס שתמיד אין צורך בדיבור מפורש, וכל שברור שדעתו היא לכוונה זו, נחשבת מחשבה כמעשה. הוא מביא את מחלוקת הראשונים בענין, ולבסוף הוא מכריע כי ציצית כאלו כשרות לכתחילה ממש, מפני שני סיבות: א. מחשבה נחשבת כמעשה לענין זה. ב. סופו מעיד על תחילתו, בכך ששוזרין את החוטין בצורה של ציצית. | הצמח צדק מביא בתשובה ראיות רבות מסוגיית [[גט]] לשמה, ומשחיטת קרבנות לשמן, ומכל הש"ס שתמיד אין צורך בדיבור מפורש, וכל שברור שדעתו היא לכוונה זו, נחשבת מחשבה כמעשה. הוא מביא את מחלוקת הראשונים בענין, ולבסוף הוא מכריע כי ציצית כאלו כשרות לכתחילה ממש, מפני שני סיבות: א. מחשבה נחשבת כמעשה לענין זה. ב. סופו מעיד על תחילתו, בכך ששוזרין את החוטין בצורה של ציצית. |
עריכות