12,050
עריכות
מ (החלפת טקסט – " תורה שבע"פ" ב־" תורה שבעל פה") |
מ (החלפת טקסט – " ." ב־".") |
||
שורה 3: | שורה 3: | ||
ישנם שני פירושים מהו העולם הבא: לדעת [[הרמב"ם]] העולם הבא הוא [[גן עדן]], עולם ה[[נשמה|נשמות]], ותכלית השכר היא לנשמות בלא [[גוף|גופים]]{{הערה|לשיטתו, הטעם לקריאת השם "עולם הבא" אינה מפני שעולם זה אינו מצוי כעת, אלא מפני שהוא בא '''לאדם''' רק לאחר עבודתו ב[[עולם הזה]] (הלכות תשובה ח, ח).}}. לדעת [[הרמב"ן]] העולם הבא הוא [[תחיית המתים|עולם התחיה]], ותכלית השכר תהיה לנשמות שישארו בגופים ויחיו ב[[חיים נצחיים]]. לכל הדעות, העולם הבא שונה לחלוטין מהעולם הזה בכך שאין בו אכילה ושתיה וצרכי ה[[גוף]] הגשמיים כמו בעולם הזה. | ישנם שני פירושים מהו העולם הבא: לדעת [[הרמב"ם]] העולם הבא הוא [[גן עדן]], עולם ה[[נשמה|נשמות]], ותכלית השכר היא לנשמות בלא [[גוף|גופים]]{{הערה|לשיטתו, הטעם לקריאת השם "עולם הבא" אינה מפני שעולם זה אינו מצוי כעת, אלא מפני שהוא בא '''לאדם''' רק לאחר עבודתו ב[[עולם הזה]] (הלכות תשובה ח, ח).}}. לדעת [[הרמב"ן]] העולם הבא הוא [[תחיית המתים|עולם התחיה]], ותכלית השכר תהיה לנשמות שישארו בגופים ויחיו ב[[חיים נצחיים]]. לכל הדעות, העולם הבא שונה לחלוטין מהעולם הזה בכך שאין בו אכילה ושתיה וצרכי ה[[גוף]] הגשמיים כמו בעולם הזה. | ||
[[תורת החסידות]] מכריעה כדעת הרמב"ן, שהעולם הבא הוא עולם התחיה; אם כי לעיתים משתמשים בתואר "עולם הבא" ביחס לגן עדן{{הערה|דוגמא לכך הוא הקטע ב[[תפילת שבת]]: "אין ערוך לך ה' אלוקינו בעולם הזה, ואין זולתך מלכנו לחיי העולם הבא . . ואין דומה לך מושיענו לתחיית המתים"; שהעולם הבא המוזכר כאן בהמשך לעולם הזה איננו תחיית המתים אלא גן עדן (ראה בהמצויין ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ג' ד"ה להבין ענין תחיית המתים [[תשמ"ו]] הערה 11).}}. | [[תורת החסידות]] מכריעה כדעת הרמב"ן, שהעולם הבא הוא עולם התחיה; אם כי לעיתים משתמשים בתואר "עולם הבא" ביחס לגן עדן{{הערה|דוגמא לכך הוא הקטע ב[[תפילת שבת]]: "אין ערוך לך ה' אלוקינו בעולם הזה, ואין זולתך מלכנו לחיי העולם הבא.. ואין דומה לך מושיענו לתחיית המתים"; שהעולם הבא המוזכר כאן בהמשך לעולם הזה איננו תחיית המתים אלא גן עדן (ראה בהמצויין ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ג' ד"ה להבין ענין תחיית המתים [[תשמ"ו]] הערה 11).}}. | ||
==דעת הרמב"ם== | ==דעת הרמב"ם== | ||
שורה 15: | שורה 15: | ||
[[הרמב"ן]] בשער הגמול חולק על הרמב"ם, ומבאר שהעולם הבא הוא עולם התחיה, ובו יחיו בני ישראל כנשמות בגופים ב[[חיים נצחיים]]. הוא מוכיח זאת מכמה מקומות: | [[הרמב"ן]] בשער הגמול חולק על הרמב"ם, ומבאר שהעולם הבא הוא עולם התחיה, ובו יחיו בני ישראל כנשמות בגופים ב[[חיים נצחיים]]. הוא מוכיח זאת מכמה מקומות: | ||
*ב[[משנה]]{{הערה|שם=כל|[[מסכת סנהדרין|סנהדרין]] פרק י משנה א.}} נאמר: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא . . ואלו שאין להם חלק לעולם הבא, האומר אין תחיית המתים מן התורה", וה[[גמרא]] מסבירה זאת: "הוא כפר בתחיית המתים, לפיכך לא יהא לו חלק בתחיית המתים". הרי שהעולם הבא הוא תחיית המתים. | *ב[[משנה]]{{הערה|שם=כל|[[מסכת סנהדרין|סנהדרין]] פרק י משנה א.}} נאמר: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא.. ואלו שאין להם חלק לעולם הבא, האומר אין תחיית המתים מן התורה", וה[[גמרא]] מסבירה זאת: "הוא כפר בתחיית המתים, לפיכך לא יהא לו חלק בתחיית המתים". הרי שהעולם הבא הוא תחיית המתים. | ||
*בכמה וכמה מקורות מיוחסים ענינים גשמיים לעולם הבא - לדוגמא, ב[[מדרש]]{{הערה|ספרי ברכה שנד.}} נאמר שאת כל אוצרות המרגליות ואבנים טובות של הספינות שאבדו בים הגדול, יסחוף [[הקדוש ברוך הוא]] לימה של [[חיפה]] עבור ה[[צדיקים]] לעולם הבא. כמו כן במדרש{{הערה|שמות רבה טו, כא.}} נמנים החידושים שיחדש [[הקדוש ברוך הוא]] בעולם הבא, וביניהם ריבוי חידושים הנוגעים לדברים גשמיים - כגון בנין [[ירושלים]] באבן ספיר, אילנות ופירות, חיות עופות ורמשים. | *בכמה וכמה מקורות מיוחסים ענינים גשמיים לעולם הבא - לדוגמא, ב[[מדרש]]{{הערה|ספרי ברכה שנד.}} נאמר שאת כל אוצרות המרגליות ואבנים טובות של הספינות שאבדו בים הגדול, יסחוף [[הקדוש ברוך הוא]] לימה של [[חיפה]] עבור ה[[צדיקים]] לעולם הבא. כמו כן במדרש{{הערה|שמות רבה טו, כא.}} נמנים החידושים שיחדש [[הקדוש ברוך הוא]] בעולם הבא, וביניהם ריבוי חידושים הנוגעים לדברים גשמיים - כגון בנין [[ירושלים]] באבן ספיר, אילנות ופירות, חיות עופות ורמשים. | ||
*על כמה וכמה צדיקים מוזכר לאחר פטירתם שהם מוכנים לחיי העולם הבא: על [[משה רבינו]]{{הערה|ספרי נצבים שה.}} "'''גנזו''' לחיי העולם הבא", וכן על [[רבי עקיבא]]{{הערה|ברכות סא, ב.}} "'''מזומן''' לחיי העולם הבא". ומכך מוכח שהעולם בו נמצאות נשמות הצדיקים כעת - גן עדן - '''איננו''' העולם הבא, אלא העולם הבא יהיה רק אחר כך. | *על כמה וכמה צדיקים מוזכר לאחר פטירתם שהם מוכנים לחיי העולם הבא: על [[משה רבינו]]{{הערה|ספרי נצבים שה.}} "'''גנזו''' לחיי העולם הבא", וכן על [[רבי עקיבא]]{{הערה|ברכות סא, ב.}} "'''מזומן''' לחיי העולם הבא". ומכך מוכח שהעולם בו נמצאות נשמות הצדיקים כעת - גן עדן - '''איננו''' העולם הבא, אלא העולם הבא יהיה רק אחר כך. |