הגניזה החרסונית: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "אדמו"ר הריי"צ " ב־"אדמו"ר הריי"צ "
מ (החלפת טקסט – "ארצות הברית " ב־"ארצות הברית ")
מ (החלפת טקסט – "אדמו"ר הריי"צ " ב־"אדמו"ר הריי"צ ")
שורה 4: שורה 4:
==הגניזה==
==הגניזה==


בשנת{{הערה|ע"פ מכתב [[אדמו"ר הריי"צ]] בקובץ [[התמים]] א' עמ' ח (10).}} [[תרע"ח]] בתקופת המהפיכה הקומוניסטית, נפרצו משרדי "הבולשת" של הצאר ב[[רוסיה]], וסוחרים שונים שדדו משם, ארכיון מכתבים חסידיים עתיק, עליהם חתומים [[הבעל שם טוב]], [[המגיד ממזריטש]], ועוד.
בשנת{{הערה|ע"פ מכתב אדמו"ר הריי"צ בקובץ [[התמים]] א' עמ' ח (10).}} [[תרע"ח]] בתקופת המהפיכה הקומוניסטית, נפרצו משרדי "הבולשת" של הצאר ב[[רוסיה]], וסוחרים שונים שדדו משם, ארכיון מכתבים חסידיים עתיק, עליהם חתומים [[הבעל שם טוב]], [[המגיד ממזריטש]], ועוד.


בקיץ [[תרע"ח]] החלה המכירה באודסה. בתחילה היו טענות שונות על זיוף עקב חשדות על המוכרים, אך רבים מהטוענים חזרו בהם עקב חותמת של הממשלה שהייתה על המסמכים המעידה כי המסמכים נמצאו בבית הצדיק רבי [[ישראל מרוז'ין]], בעת חיפוש שעשתה הבולשת בביתו והוחרמו ממנו. הרב [[שמואל גוראריה]] קנה חלק גדול מהמכתבים ושלח אותם ל[[אדמו"ר הרש"ב]] - כתשורה.
בקיץ [[תרע"ח]] החלה המכירה באודסה. בתחילה היו טענות שונות על זיוף עקב חשדות על המוכרים, אך רבים מהטוענים חזרו בהם עקב חותמת של הממשלה שהייתה על המסמכים המעידה כי המסמכים נמצאו בבית הצדיק רבי [[ישראל מרוז'ין]], בעת חיפוש שעשתה הבולשת בביתו והוחרמו ממנו. הרב [[שמואל גוראריה]] קנה חלק גדול מהמכתבים ושלח אותם ל[[אדמו"ר הרש"ב]] - כתשורה.
שורה 22: שורה 22:
אוצר כתבי היד הינו מתקופה של כמאה וחמש עשרה שנה ומתחלק לארבעה חלקים, א - דורו של רבי [[אדם בעל שם]] והצדיקים הנסתרים שבזמנו [מ[[תנ"ח]] עד [[תצ"ד]]]. ב - דורו של [[הבעל שם טוב]] והצדיקים הנסתרים והגלוים שבזמנו [מ[[תצ"ד]] עד [[תק"כ]]]. ג - דורו של [[המגיד ממעזריטש]] ותלמידיו החבריא קדישא [מ[[תק"כ]] עד [[תקל"ג]]]. ד - דורם של תלמידי [[המגיד ממעזריטש]] [מ[[תקל"ג]] עד הסתלקות [[אדמו"ר הזקן]] ב[[תקע"ג]]].
אוצר כתבי היד הינו מתקופה של כמאה וחמש עשרה שנה ומתחלק לארבעה חלקים, א - דורו של רבי [[אדם בעל שם]] והצדיקים הנסתרים שבזמנו [מ[[תנ"ח]] עד [[תצ"ד]]]. ב - דורו של [[הבעל שם טוב]] והצדיקים הנסתרים והגלוים שבזמנו [מ[[תצ"ד]] עד [[תק"כ]]]. ג - דורו של [[המגיד ממעזריטש]] ותלמידיו החבריא קדישא [מ[[תק"כ]] עד [[תקל"ג]]]. ד - דורם של תלמידי [[המגיד ממעזריטש]] [מ[[תקל"ג]] עד הסתלקות [[אדמו"ר הזקן]] ב[[תקע"ג]]].


בחודש [[מר חשון]] [[תרע"ט]] החל [[אדמו"ר הרש"ב]] - בהיותו ב[[רוסטוב]], לבקר את הכתבים, על פי מכתב [[אדמו"ר הריי"צ]] הוא ישב על הכתבים כשלש-ארבע שעות ביום. הוא סיים את העיון בחורף [[תר"פ]] והביע דעתו כי תוכן הכתבים אמיתי, אך אין הכתבים מקוריים כי - אם העתקה - ושגיאות שונות שנמצאו בהם, אינם אלא טעויות המעתיקים.
בחודש [[מר חשון]] [[תרע"ט]] החל [[אדמו"ר הרש"ב]] - בהיותו ב[[רוסטוב]], לבקר את הכתבים, על פי מכתב אדמו"ר הריי"צ הוא ישב על הכתבים כשלש-ארבע שעות ביום. הוא סיים את העיון בחורף [[תר"פ]] והביע דעתו כי תוכן הכתבים אמיתי, אך אין הכתבים מקוריים כי - אם העתקה - ושגיאות שונות שנמצאו בהם, אינם אלא טעויות המעתיקים.


פרסום הגניזה, כנראה לראשונה, היה בספר חכמי ישראל בעש"ט מאת הרב [[דוד שיפרין]], שיצא לאור בשנת [[תרפ"ד]] בארצות הברית. כידוע, [[אדמו"ר הריי"צ]] התנגד להוצאת הספר לאור, יש הטוענים כי הסיבה היא עקב פרסום קטעים "רגישים" מהגניזה בספר, אך הספר הודפס לפני שמכתבו של [[אדמו"ר הריי"צ]] בנוגע להתנגדותו הספיק להגיע ל[[אמריקה]].
פרסום הגניזה, כנראה לראשונה, היה בספר חכמי ישראל בעש"ט מאת הרב [[דוד שיפרין]], שיצא לאור בשנת [[תרפ"ד]] בארצות הברית. כידוע, אדמו"ר הריי"צ התנגד להוצאת הספר לאור, יש הטוענים כי הסיבה היא עקב פרסום קטעים "רגישים" מהגניזה בספר, אך הספר הודפס לפני שמכתבו של אדמו"ר הריי"צ בנוגע להתנגדותו הספיק להגיע ל[[אמריקה]].


הכתבים של הגניזה עברו בירושה ל[[אדמו"ר הריי"צ]], וחלק מהם יצא עימו מברית המועצות. בשנת [[תרצ"ה]] הוא החל לפרסם אותם טיפין טיפין בגליונות [[התמים]], והביע את דעתו לאות כי נכונים הם.
הכתבים של הגניזה עברו בירושה ל[[אדמו"ר הריי"צ]], וחלק מהם יצא עימו מברית המועצות. בשנת [[תרצ"ה]] הוא החל לפרסם אותם טיפין טיפין בגליונות [[התמים]], והביע את דעתו לאות כי נכונים הם.
שורה 34: שורה 34:
הרב דוד צבי הילמן העלה שורה ארוכה של טענות, המוכיחות, לדעתו, שהמסמכים אינם העתקים של מסמכים מקוריים, אלא זיוף של מכתביהם של גדולי החסידות. וזאת עקב הסגנון הדומה של כל המכתבים למרות שהכותבים היו כשלושים במספר ושגיאות מסוימות בתאריכים ומקום מגורי המתכתבים ועוד.
הרב דוד צבי הילמן העלה שורה ארוכה של טענות, המוכיחות, לדעתו, שהמסמכים אינם העתקים של מסמכים מקוריים, אלא זיוף של מכתביהם של גדולי החסידות. וזאת עקב הסגנון הדומה של כל המכתבים למרות שהכותבים היו כשלושים במספר ושגיאות מסוימות בתאריכים ומקום מגורי המתכתבים ועוד.


מר צבי הרכבי ועוד כמה מחוקרי תולדות ה[[חסידות]], הביאו לרבי את טענות הרב הילמן וחבריו הסוברים שאוסף זה מזויף ומקורו אינו מ[[הבעל שם טוב]] או תלמידיו, ועל כך ענה להם [[הרבי]] בשני מכתבים, [[הרבי]] הקדים את התשובה באמירה כי הוא עצמו, שראה כשלוש מאות מכתבים אלו אצל [[אדמו"ר הריי"צ]] (אלא שחלק מהם לא ניתן רשיון לפרסם), אין לו ספק שהמכתבים אמיתיים, [[הרבי]]{{הערה|סוף הספר התמים ב' מובאים שני מכתבי הרבי מאגרות קודש כרך ח' אגרת ב' תצ"ד.}} ביאר בקצרה כמה מנימוקיו:
מר צבי הרכבי ועוד כמה מחוקרי תולדות ה[[חסידות]], הביאו לרבי את טענות הרב הילמן וחבריו הסוברים שאוסף זה מזויף ומקורו אינו מ[[הבעל שם טוב]] או תלמידיו, ועל כך ענה להם [[הרבי]] בשני מכתבים, [[הרבי]] הקדים את התשובה באמירה כי הוא עצמו, שראה כשלוש מאות מכתבים אלו אצל אדמו"ר הריי"צ (אלא שחלק מהם לא ניתן רשיון לפרסם), אין לו ספק שהמכתבים אמיתיים, [[הרבי]]{{הערה|סוף הספר התמים ב' מובאים שני מכתבי הרבי מאגרות קודש כרך ח' אגרת ב' תצ"ד.}} ביאר בקצרה כמה מנימוקיו:


*מכל המומחים ב[[חסידות]] הידועים בדרום [[רוסיה]] [היינו בסמיכות לאודסה וחרסון], אין אף אדם שיכול היה למצוץ מאצבעו ולזייף כמות כזאת של מכתבים [כ300 במספר].
*מכל המומחים ב[[חסידות]] הידועים בדרום [[רוסיה]] [היינו בסמיכות לאודסה וחרסון], אין אף אדם שיכול היה למצוץ מאצבעו ולזייף כמות כזאת של מכתבים [כ300 במספר].
שורה 57: שורה 57:
==פדייתה מחדש==
==פדייתה מחדש==


כאשר יצא [[אדמו"ר הריי"צ]] מברית המועצות התעקש על כך שהספרים שלו ייצאו עמו, חלק נכבד מן הספרייה היה הגניזה החרסונית.
כאשר יצא אדמו"ר הריי"צ מברית המועצות התעקש על כך שהספרים שלו ייצאו עמו, חלק נכבד מן הספרייה היה הגניזה החרסונית.


כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה נשארה הספרייה ב[[אוטווצק]] ו[[אדמו"ר הריי"צ]] עבר לורשא וגם כאשר חולץ ל[[ארצות הברית]] נשאר האוסף ב[[פולין]] ולא ידעו עליו דבר. בשנת [[תשל"ג]] נמצא בקנדה מייקרופילם של כתבי יד שנמצאים בספרייה בפולין, ממשלת [[פולין]] הכחישה אך אישרה לקבוצת חוקרים חב"דיים לבוא לחפש את האוסף, החוקרים גילו את האוסף ולאחר מערכה מסועפת הגיע האוסף ל770 בסוף תשרי [[תשל"ח]]{{הערה|1=מי שהתעסק עם הבאת הכתבים בפועל היה הרב [[אברהם שמטוב|אברמ'ל שמטוב]], וכאשר הוא הודיע לרבי את הבשורה המשמחת שהספרים הגיעו ליעדם, אמר לו הרבי(בתרגום חופשי): "אתה הבאת את הדבר היקר ביותר של חמי ([[אדמו"ר הריי"צ]]), ואני אתן לך בתמורה את הדבר היקר לי ביותר", הרבי נכנס לחדר, והעניק לאברמ'ל [[הנחה]] '''לא מוגהת''' של [[התוועדות]] שנכתבה על ידי [[סימון ג'ייקובסון]].}}. בכ"ח חשוון, בפעם הראשונה שהרבי יצא מאז התקף הלב, יצא הרבי לספרייה וסקר במשך כשלש שעות את כל ספרי האוסף{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=2596 פרק רביעי על המערכה להשבת הספרים] באתר [[שטורעם נט]].}}.
כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה נשארה הספרייה ב[[אוטווצק]] ואדמו"ר הריי"צ עבר לורשא וגם כאשר חולץ ל[[ארצות הברית]] נשאר האוסף ב[[פולין]] ולא ידעו עליו דבר. בשנת [[תשל"ג]] נמצא בקנדה מייקרופילם של כתבי יד שנמצאים בספרייה בפולין, ממשלת [[פולין]] הכחישה אך אישרה לקבוצת חוקרים חב"דיים לבוא לחפש את האוסף, החוקרים גילו את האוסף ולאחר מערכה מסועפת הגיע האוסף ל770 בסוף תשרי [[תשל"ח]]{{הערה|1=מי שהתעסק עם הבאת הכתבים בפועל היה הרב [[אברהם שמטוב|אברמ'ל שמטוב]], וכאשר הוא הודיע לרבי את הבשורה המשמחת שהספרים הגיעו ליעדם, אמר לו הרבי(בתרגום חופשי): "אתה הבאת את הדבר היקר ביותר של חמי ([[אדמו"ר הריי"צ]]), ואני אתן לך בתמורה את הדבר היקר לי ביותר", הרבי נכנס לחדר, והעניק לאברמ'ל [[הנחה]] '''לא מוגהת''' של [[התוועדות]] שנכתבה על ידי [[סימון ג'ייקובסון]].}}. בכ"ח חשוון, בפעם הראשונה שהרבי יצא מאז התקף הלב, יצא הרבי לספרייה וסקר במשך כשלש שעות את כל ספרי האוסף{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=2596 פרק רביעי על המערכה להשבת הספרים] באתר [[שטורעם נט]].}}.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
39,916

עריכות

תפריט ניווט