1,665
עריכות
(יצירת דף עם התוכן "הספר תפילין של ימות המשיח הינו ספר המסביר את עניינם של התפילין בכלל וד' זוגות תפילין בפר...") |
מנחם מענדל.ק (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
(40 גרסאות ביניים של 23 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
הספר | [[קובץ:תפימוהמ.jpg|200px|ממוזער|שמאל|שער הספר הישן]] | ||
'''תפילין של ימות המשיח''' הוא ספר המסביר את עניינה של מצוות [[תפילין]] בכלל, ואת חשיבות הנחת ד' זוגות [[תפילין]] (בימינו) בפרט. | |||
הספר | הספר נכתב על ידי הרב [[זמרוני ציק]], ונדפס בשנת [[תשע"ד]]. לאחר הדפסת הספר נערך על ידי [[האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימה]] ערב השקה בהשתתפות רבנים ומשפיעים{{הערה|ראו מודעה מזמינה לאירוע ב[https://drive.google.com/file/d/1JYlfZTqJ7wCh_bTLWjncyM5lPt6oYNsn/view?usp=sharing גיליון 1013] של [[שיחת הגאולה]].}}. שנת [[תשפ"ג]] יצא הספר במהדורה שניה עם תיקונים והוספות. | ||
==תוכן הספר== | |||
===השיטות=== | |||
הספר סוקר את עניינם של ארבעת השיטות בעניין הנחת התפילין: | |||
שיטת | '''שיטת [[רש"י]]'''{{הערה|כפי רש"י סוברים גם: ר"י אלפס, ר"י בן מיגאש, ר"י בן מיגאת, [[הרמב"ם]], ה[[רשב"א]], רבינו יונה, [[הרמב"ן]], [[הבית יוסף]], מגדל עוז, [[יעקב הלוי בן משה מולין|מהרי"ל]] ועוד.}}: סדר הפרשיות הינו כסדר כתיבתם בתורה (קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע) וסדר כתיבתם הוא מצד ימין של הקורא, היינו של אדם שנמצא מול המניח. | ||
שיטה זו היא השיטה הנהוגה כיום להלכה. | |||
'''שיטת [[רבינו תם]]'''{{הערה|כפי דעת ר"ת סוברים גם: [[רב שרירא גאון]], רב האי גאון, רבינו חננאל, ר"י טוב עלם, [[הרי"ף]], הר"י ברצלוניח, האשכול.}}: סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, וסדר הכתיבה הוא מימין הקורא. | |||
רבים נוהגים להדר ולהניח גם תפילין דר"ת. | |||
'''שיטת השימושא רבא'''{{הערה|ישנה מחלוקת מהי דעת השימושא רבא והרבי מכריע כך.}}: הסדר הוא כפי סדרם בתורה (הוא קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע), כשיטת רש"י אך סדר הכתיבה הוא מימין המניח. | |||
חידושים נוספים בתפילין לפי שיטת השימושא רבא: א. בתגין - מוסיפים בתפילין עוד הרבה 'תגין' מעל האותיות. ב. גודל התפילין צריך להיות "אצבעיים על אצבעיים" (=4 ס"מ על 4 ס"מ). אין לשיטתו תפילין של יד מיוחדות{{הערה|בדבר זהותו של השימושא רבא אומר הרבי שהשימושא רבא הינו רב שר שלום המיוחס לשר שלום גאון.}}. | |||
'''שיטת [[הראב"ד]]''': סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, כשיטת ר"ת, אך סדר הכתיבה הוא מימין המניח. אין לשיטתו תפילין של יד מיוחדות. | |||
===סיבת המחלוקת=== | |||
המחלוקת ביניהם תלויה בהסברת [[ברייתא]] ב[[גמרא]] ב[[מנחות]]{{הערה|דף ל"ד ע"ב, ל"ה ע"א.}}: "תנו רבנן: כיצד סדרן? קדש לי והיה כי יביאך מימין. שמע והיה אם שמוע משמאל. והתניא איפכא?! אמר אביי לא קשיא! כאן לימין הקורא כאן לימין המניח, והקורא קורא כסדרן". | |||
==מבנה הספר== | |||
הספר מחולק לחמישה חלקים: חלק א': על ה[[תפילין]] בכללותם - מצוות ה[[תפילין]], הבתים, הפרשיות, ועל ההכנות ל[[מצווה]]. חלק ב: ד' השיטות - הסברת שיטתם ושורש מחלוקתם. חלק ג': ד' השיטות למעשה - סדר הנחתם, מעלתן והדרישות הרוחניות להנחתן, צדיקים וחסידים שהניחו אותם. התפנית ביחסו של הרבי להנחתן, חידושים בשיחות הרבי בשנים האחרונות{{הערה|בעיקר: ש"פ ואתחנן תשמ"ט (בר"ד, בתוכן קצר, ובהשלמות לשיחה המוגהת) תרומה תשנ"ב. לאחר ש"פ ואתחנן תשמ"ט, כתב מחבר הספר הרב [[זמרוני זליג ציק]] ל[[רבי]] פתק, ובו שאל האם לאור דברי הרבי צריך הוא להניח 4 זוגות תפילין. מענה הרבי היה: "שייך למשפיע שלו שי' בארה"ק אזכיר על הציון" (לאחמ"כ אכן שאל את המשפיע שלו ר' [[מענדל פוטרפס]] והורה לו להניחם).}} חלק ד': ביאורים על פי חסידות לד' הזוגות. חלק ה: תוספות - הרחבת מושגים והערות, רמזים, דברים במעלת ה[[תפילין]] ועוד. לספר נוספו נספחים והערות. | |||
מטרת הספר הינה להסביר את עניינם של ד' הזוגות ולא פסיקה הלכתית. | מטרת הספר הינה להסביר את עניינם של ד' הזוגות ולא פסיקה הלכתית. | ||
== | ==ראו גם== | ||
* [[ארבעה זוגות תפילין]] | |||
הספר | ==קישורים חיצוניים== | ||
*[https://drive.google.com/drive/folders/1dEN_xvWW-JkGceKhw8vzbakJ_h_opg9u נאומי הרבנים בכינוס השקת הספר "תפילין של ימות המשיח"]. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:ספרי הלכה ומנהג]] |
עריכות