צמצום הראשון: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 13 בתים ,  5 באוגוסט 2016
מ
החלפת טקסט – "המקובל " ב־"המקובל "
מ (החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה ")
מ (החלפת טקסט – "המקובל " ב־"המקובל ")
שורה 31: שורה 31:
ענין הצמצום בלשון זה נזכר לראשונה בכתבי ה[[אריז"ל]]. על הביטוי "צמצם את עצמו" בכתבי האריז"ל ישנו ויכוח בעולם היהודי ובאופן כללי קיימים בפירוש מילים אלה ארבע שיטות מרכזיות.
ענין הצמצום בלשון זה נזכר לראשונה בכתבי ה[[אריז"ל]]. על הביטוי "צמצם את עצמו" בכתבי האריז"ל ישנו ויכוח בעולם היהודי ובאופן כללי קיימים בפירוש מילים אלה ארבע שיטות מרכזיות.


הויכוח נסוב בעיקר סביב הקביעה אם ה"צמצום כפשוטו" (שיטה שמייצגה העיקרי הוא המקובל רבי [[עמנואל חי ריקי]]) או "לא כפשוטו".
הויכוח נסוב בעיקר סביב הקביעה אם ה"צמצום כפשוטו" (שיטה שמייצגה העיקרי הוא ה[[קבלה|מקובל]] רבי [[עמנואל חי ריקי]]) או "לא כפשוטו".


לאבי שיטה של צמצום אינו כפשוטו נחשב רבי יוסף אירגאס (תלמידו של רבי עמנואל חי ריקי) אשר בספרו "שומר אמונים" (הקדמון) מתפלמס המפרשים את הצמצום כפשוטו, ומכריע "כי כל הרוצה להבין ענין הצמצום בפשוטו ממש הרי הוא נופל בכמה שבושים וסתירות של רוב עיקרי האמונה". הוא מונה עשר הוכחות לכך. גם רבי אברהם אירירא (תלמיד רבי ישראל סרוג תלמיד האר"י) כותב כך.שיטת החסידות וביתר שאת חסידות חב"ד דגלה בשיטה הנ"ל אשר הצמצום אינו כפשוטו, וגם הוא רק ב[[אור אין סוף]] בדרגה האחרונה שלפני הצמצום.
לאבי שיטה של צמצום אינו כפשוטו נחשב רבי יוסף אירגאס (תלמידו של רבי עמנואל חי ריקי) אשר בספרו "שומר אמונים" (הקדמון) מתפלמס המפרשים את הצמצום כפשוטו, ומכריע "כי כל הרוצה להבין ענין הצמצום בפשוטו ממש הרי הוא נופל בכמה שבושים וסתירות של רוב עיקרי האמונה". הוא מונה עשר הוכחות לכך. גם רבי אברהם אירירא (תלמיד רבי ישראל סרוג תלמיד האר"י) כותב כך.שיטת החסידות וביתר שאת חסידות חב"ד דגלה בשיטה הנ"ל אשר הצמצום אינו כפשוטו, וגם הוא רק ב[[אור אין סוף]] בדרגה האחרונה שלפני הצמצום.

תפריט ניווט