אור הממלא כל עלמין: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
 
(12 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''ממלא כל עלמין''' הוא הארתו של [[הקב"ה]] אשר מתלבשת באופן פנימי בעולמות לחיותם. אור זה מתלבש בכל עולם לפי ערכו, ומאיר בכל נברא פרטי לחיותו. לצורך כך הוא בא בסדר והדרגה, מעילה לעלול בכל עולם ועולם לפי ערכו מראש כל המדרגות ועד סוף כל דרגין.
'''ממלא כל עלמין''' הוא הארתו של [[הקב"ה]] אשר מתלבשת באופן פנימי בעולמות לחיותם. אור זה מתלבש בכל עולם לפי ערכו, ומאיר בכל נברא פרטי לחיותו. לצורך כך הוא בא בסדר והדרגה, מעילה לעלול בכל עולם ועולם לפי ערכו מראש כל המדרגות ועד סוף כל דרגין.


אור הממלא הוא אחד מבין שני אופני החיות האלקית שנמשכת לעולמות: [[אור הסובב כל עלמין]] ואור הממלא כל עלמין. אור הסובב כל עלמין מקיף וסובב את כל העולמות בהשוואה אחת, ואור הממלא כל עלמין מתלבש בכל עולם לפי ערכו.
אור הממלא הוא אחד מבין שני אופני החיות האלקית שנמשכת לעולמות: [[אור הסובב כל עלמין]] ואור הממלא כל עלמין. אור ה[[סובב כל עלמין]] מקיף וסובב את כל העולמות בהשוואה אחת, ואור הממלא כל עלמין מתלבש בכל עולם לפי ערכו.


אור הממלא כל עלמין נמשך באמצעות אור ה[[קו]] הנמשך לאחר ה[[צמצום]]. הארתו בעולמות [[בי"ע]] היא על ידי [[מלכות דאצילות]] היורדת להחיות את עולמות [[בי"ע]] בבחינה פנימית.
אור הממלא כל עלמין נמשך באמצעות אור ה[[קו]] הנמשך לאחר ה[[צמצום]]. הארתו בעולמות [[בי"ע]] היא על ידי [[מלכות דאצילות]] היורדת להחיות את עולמות [[בי"ע]] בבחינה פנימית.


==ענינו==
==ענינו==
דרשו חז"ל: "מה ה[[נשמה]] ממלאה את ה[[גוף]] כך [[הקב"ה]] ממלא את העולם". זה שה[[נשמה]] "ממלאה", משמעותו היא "מחיה. משל זה שנתנו היה בכדי לומר שכשם שניתן לראות את החיות שבאדם, כך ניתן ל'''ראות''' במוחש את החיות ש[[הקב"ה]] מחיה את העולמות.  
דרשת [[חז"ל]]: "מה ה[[נשמה]] ממלאה את ה[[גוף]] כך [[הקב"ה]] ממלא את העולם" מבטאת את אופן ההשפעה של אור הממלא. פעולת המילוי של ה[[נשמה]] היא החיות שהיא מזרימה בכל הגוף. [[משל]] זה מסביר את ההיבט על החיות האלוקית, כפי שניתן לראות את החיות שבאדם, כך ניתן ל'''ראות''' במוחש את החיות ש[[הקב"ה]] מחיה את העולמות.  


ובחיות הגלויה שה[[נשמה]] נותנת בגוף - כמה פרטים:
בחיות הגלויה שה[[נשמה]] נותנת בגוף - כמה פרטים:


'''א'''. החיות הגלויה המתלבשת בגוף, שה[[גוף]] חש בה - הכוללת את הכוחות והחושים, הינה מצומצמת, מוגדרת ומותאמת לפי גדרי והגבלת האברים; כמו חוש הראיה בעין, כח השכל במוח, הרגש בלב וכו'. זאת אומרת, שחיות זו באה בהתחלקות - לפי אופן חלוקת האברים בתכונותיהם הטבעיות, וישנם חילוקי מדריגות בחיות זו, משום שבכל אבר מתלבש כח וחיות המתאימה לו לפי תכונותיו ומדריגתו של האבר.
'''א'''. החיות הגלויה המתלבשת בגוף, שה[[גוף]] חש בה - הכוללת את הכוחות והחושים, הינה מצומצמת, מוגדרת ומותאמת לפי גדרי והגבלת האברים; חוש הראיה בעין, כח השכל במוח, הרגש בלב וכו'.חיות המחולקת לפי אופן חלוקת האברים בתכונותיהם הטבעיות, בחיות זו ישנם חילוקי מדריגות , משום שבכל אבר מתלבש כח וחיות המתאימה לו לפי תכונותיו ומדריגתו של האבר.


'''ב'''. מאחר שהחיות משתנה לפי אופן השינוי שבאברים, הרי מובן שה[[גוף]] ואבריו תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי חיות זו, דאף שהכוחות שולטים באברים, מכל מקום אין האברים בטלים במציאות לגבי הכוחות, אלא רק באופן של [[ביטול היש]], היינו שנכנעים לכוחות ותו לא.
'''ב'''. מאחר שהחיות משתנה לפי אופן השינוי שבאברים, הרי מובן שה[[גוף]] ואבריו תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי חיות זו, דאף שהכוחות שולטים באברים, מכל מקום אין האברים בטלים במציאות לגבי הכוחות, אלא רק באופן של [[ביטול היש]], היינו שנכנעים לכוחות ותו לא.
שורה 16: שורה 16:
וכך גם באור האלקי הממלא כל עלמין:
וכך גם באור האלקי הממלא כל עלמין:


'''א'''. הוא אור אלקי מצומצם, שהגביל וצמצם [[הקב"ה]] את אורו להחיות בו את הנבראים, ולכן הוא מצומצם לפי גדר ה[[נברא|נבראים]], ויש בו חילוקי מדריגות (בין חסד לגבורה וכו').
'''א'''. הוא אור אלקי מצומצם, שהגביל וצמצם [[הקב"ה]] את אורו להחיות בו את הנבראים, ולכן הוא מצומצם לפי גדר ה[[נברא|נבראים]], ויש בו חילוקי מדריגות (בין [[ספירת החסד|חסד]] לגבורה וכו').


אור זה מלובש ופועל בגלוי בנבראים, שבכל נברא ישנו כח אלקי המחיה אותו תמיד, בגדריו ותכונותיו הטבעיות. כי אילו היתה החיות מסתלקת כרגע ח"ו וחוזרת למקורה, היה הנברא חוזר לאין ואפס ממש, והיה כלא היה וכמו קודם שנברא.
אור זה מלובש ופועל בגלוי בנבראים, שבכל נברא ישנו כח אלקי המחיה אותו תמיד, בגדריו ותכונותיו הטבעיות. כי אילו הייתה החיות מסתלקת כרגע ח"ו וחוזרת למקורה, היה הנברא חוזר ל[[אין ואפס]] ממש, והיה כלא היה וכמו קודם שנברא.


'''ב'''. מאחר שאור הממלא כל עלמין מוגבל ומצומצם לפי צורך התהוות הנבראים המוגבלים, מובן שהנבראים תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי אור זה.
'''ב'''. מאחר שאור הממלא כל עלמין מוגבל ומצומצם לפי צורך התהוות הנבראים המוגבלים, מובן שהנבראים תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי אור זה.
שורה 42: שורה 42:


{{סגל}}
{{סגל}}
 
{{אור}}
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:אורות וכלים]]

תפריט ניווט