12,050
עריכות
מ (החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה ") |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{פירוש נוסף|נוכחי=אבן ככינוי אותיות|אחר=פירושים נוספים באבן|ראו=[[אבן|אבן (פירושונים)]]}} | {{פירוש נוסף|נוכחי=אבן ככינוי אותיות|אחר=פירושים נוספים באבן|ראו=[[אבן|אבן (פירושונים)]]}} | ||
'''האבנים''' משמשים כמשל ל'''אותיות הדיבור''' וה[[מחשבה]] שבאדם, אבל בעיקר משמשים הם ב[[תורת החסידות]] כמשל ל[[אותיות]] הדיבור של [[הקב"ה]] שמהן נבראו [[נברא|הנבראים]]. | '''האבנים''' משמשים כמשל ל'''אותיות הדיבור''' וה[[מחשבה]] שבאדם, אבל בעיקר משמשים הם ב[[תורת החסידות]] כמשל ל [[אותיות]] הדיבור של [[הקב"ה]] שמהן נבראו [[נברא|הנבראים]]. | ||
===כמשל האבנים הבונים בתים=== | ===כמשל האבנים הבונים בתים=== | ||
הכח וה[[אור]] שהאציל [[הקב"ה]] לצורך בריאת הנבראים, נקרא בשם "דבר הוי'", וכמ"ש "בדבר הוי' שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם". | הכח וה[[אור]] שהאציל [[הקב"ה]] לצורך בריאת הנבראים, נקרא בשם "דבר הוי'", וכמ"ש "בדבר הוי' שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם". | ||
שורה 10: | שורה 10: | ||
שמות הכוחות הללו, משמשים בפי האדם לקריאת השם של הנברא. | שמות הכוחות הללו, משמשים בפי האדם לקריאת השם של הנברא. | ||
איתא בספר יצירה: "שתי אבנים בונות שני בתים שלש אבנים בונות ששה בתים וכו'", כלומר; שתי[[אותיות]] מרכיבות שתי מילים. | איתא בספר יצירה: "שתי אבנים בונות שני בתים שלש אבנים בונות ששה בתים וכו'", כלומר; שתי [[אותיות]] מרכיבות שתי מילים. | ||
[[קובץ:אבנים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אבנים טבעיות העשויות בידי שמים]] | [[קובץ:אבנים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אבנים טבעיות העשויות בידי שמים]] | ||
[[קובץ:לבנים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|לבנים הנעשים על ידי אדם]] | [[קובץ:לבנים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|לבנים הנעשים על ידי אדם]] | ||
ולדוגמא;[[אותיות]] א' ב' מרכיבות את המילים "אב" "בא", וכן על דרך זה שלש[[אותיות]] מרכיבות שש מילים. | ולדוגמא; [[אותיות]] א' ב' מרכיבות את המילים "אב" "בא", וכן על דרך זה שלש [[אותיות]] מרכיבות שש מילים. | ||
וכך משמשת האבן משל לאותיות התורה נביאים וכתובים שניתנו על ידי [[משה רבנו]] וכל שאר הנביאים. | וכך משמשת האבן משל לאותיות התורה נביאים וכתובים שניתנו על ידי [[משה רבנו]] וכל שאר הנביאים. | ||
שורה 23: | שורה 23: | ||
ב. הלבנה העשויה בידי אדם - על ידי השריפה באש, שאף היא נקראת בשם אבן, וכמו שכתוב: "ותהי להם הלבנה לאבן". | ב. הלבנה העשויה בידי אדם - על ידי השריפה באש, שאף היא נקראת בשם אבן, וכמו שכתוב: "ותהי להם הלבנה לאבן". | ||
כך גם באותיות התורה הנמשלים לאבנים, יש להבחין בין[[אותיות]] התורה שהן מן השמים, והן הנקראים [[לשון הקודש]] משום שנמשכים מבחינת קודש העליון, ובין האותיות [[אותיות לעז|בלשון עם ועם]], שבני אדם יצרוה, והיא לשון חולין - לשון לעז. | כך גם באותיות התורה הנמשלים לאבנים, יש להבחין בין [[אותיות]] התורה שהן מן השמים, והן הנקראים [[לשון הקודש]] משום שנמשכים מבחינת קודש העליון, ובין האותיות [[אותיות לעז|בלשון עם ועם]], שבני אדם יצרוה, והיא לשון חולין - לשון לעז. | ||
אלא שגם לשון לעז יכולה להתעלות ולהתקדש, על ידי שבני ישראל המפוזרים בארצותיהם - משתמשים בלשונותיהם לקדושה, והיינו, לצרכי מלאכה ופרנסה בכשרות ולשם שמים, שעל ידי זה יש להם אפשרות לעסוק אחר-כך בתורה ותפילה, ולקדש את עיסוקי החולין - חולין על טהרת הקודש. | אלא שגם לשון לעז יכולה להתעלות ולהתקדש, על ידי שבני ישראל המפוזרים בארצותיהם - משתמשים בלשונותיהם לקדושה, והיינו, לצרכי מלאכה ופרנסה בכשרות ולשם שמים, שעל ידי זה יש להם אפשרות לעסוק אחר-כך בתורה ותפילה, ולקדש את עיסוקי החולין - חולין על טהרת הקודש. | ||
וכל שכן כשמשתמשים בלשונות לעז ללימוד ולהבנת דברי תורה, שבזה מעלים את[[אותיות]] הלעז לקדושה. | וכל שכן כשמשתמשים בלשונות לעז ללימוד ולהבנת דברי תורה, שבזה מעלים את [[אותיות]] הלעז לקדושה. | ||
אלא שכדי שגם ה"לבינה" תהיה לאבן צריך ל"שרוף" אותה בכיבשן ה"אש" תחילה, שהיא אש שלהבת האהבה לה'. | אלא שכדי שגם ה"לבינה" תהיה לאבן צריך ל"שרוף" אותה בכיבשן ה"אש" תחילה, שהיא אש שלהבת האהבה לה'. |