14,699
עריכות
מ (החלפת טקסט – " אותיות " ב־" אותיות") |
מ (החלפת טקסט – "נשמות " ב־"נשמות ") |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''מתיבתא דרקיעא''' היא הישיבה שזוכים להיכנס אליה רק | '''מתיבתא דרקיעא''' היא הישיבה שזוכים להיכנס אליה רק ה[[נשמה|נשמות]] שבגן עדן העליון. בישיבה זו לומדים את אותה תורה, אלא שהמושגים שבה הם רוחניים. | ||
==שמה== | ==שמה== | ||
שורה 8: | שורה 8: | ||
ספירת הבינה מכונה "רקיע", מכיוון שהכינוי לשלושת הספירות כתר, [[חכמה]] ובינה; הוא: אור, מים ורקיע. או באופן אחר, שלושת מצבי הצבירה האפשריים: גז, נוזל וקרח. והרקיע הוא "מיא אגלידו"{{הערה|תוספתא לזהר פרשת בשלח (נ, ב). וראה אור התורה קרח ע' תרצז.}} - קיפאון של מים. | ספירת הבינה מכונה "רקיע", מכיוון שהכינוי לשלושת הספירות כתר, [[חכמה]] ובינה; הוא: אור, מים ורקיע. או באופן אחר, שלושת מצבי הצבירה האפשריים: גז, נוזל וקרח. והרקיע הוא "מיא אגלידו"{{הערה|תוספתא לזהר פרשת בשלח (נ, ב). וראה אור התורה קרח ע' תרצז.}} - קיפאון של מים. | ||
וההסברה בזה: הכתר והחכמה - האור והמים, אינם ניתפסים באופן מוגדר בידי האדם, ועל כן הם יכולים להיות מוטים לכאן ולכאן (שהמים ניידי); אבל הבינה - הקרח, הוא מוצק, ולכן אי אפשר לשנותו ולהטותו. אך מצד שני, דווקא כך ניתן לתופסו באופן מורגש וברור. ולכן נאמר "ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן", כיוון שדווקא לאחר שהאור (כתר וחכמה) נמשך בבינה שייך שהוא יאיר ויתקבל אצל | וההסברה בזה: הכתר והחכמה - האור והמים, אינם ניתפסים באופן מוגדר בידי האדם, ועל כן הם יכולים להיות מוטים לכאן ולכאן (שהמים ניידי); אבל הבינה - הקרח, הוא מוצק, ולכן אי אפשר לשנותו ולהטותו. אך מצד שני, דווקא כך ניתן לתופסו באופן מורגש וברור. ולכן נאמר "ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן", כיוון שדווקא לאחר שהאור (כתר וחכמה) נמשך בבינה שייך שהוא יאיר ויתקבל אצל ה[[נשמה|נשמות]] שבגן עדן. | ||
ולכן גן עדן העליון נקרא "מתיבתא דרקיע", כיוון שהרקיע - בינה, הוא זה שיכול להמשיך את האור באופן | ולכן גן עדן העליון נקרא "מתיבתא דרקיע", כיוון שהרקיע - בינה, הוא זה שיכול להמשיך את האור באופן שה[[נשמה|נשמות]] יהיו נהנים מ"[[זיו השכינה]]", באופן של השגה ממשית. | ||
הרקיע שנמשך לגן עדן, הוא לא ה"רקיע העליון" - [[בינה]] המאירה על ה"חיות" שבעולם האצילות, אלא ה"רקיע התחתון" - ההמשכה של הבינה באמצעות הספירות [[חסד]] ו[[גבורה]], וההתפשטות שלהן נמתחת כרקיע על | הרקיע שנמשך לגן עדן, הוא לא ה"רקיע העליון" - [[בינה]] המאירה על ה"חיות" שבעולם האצילות, אלא ה"רקיע התחתון" - ההמשכה של הבינה באמצעות הספירות [[חסד]] ו[[גבורה]], וההתפשטות שלהן נמתחת כרקיע על ה[[נשמה|נשמות]] שבגן עדן{{הערה|[[שער היחוד והאמונה - פרק ה']].}}. | ||
==הנכנסים למתיבתא== | ==הנכנסים למתיבתא== |
עריכות