1,282
עריכות
(הרחבה) |
|||
שורה 21: | שורה 21: | ||
'''אותיות הכתיבה''' - המצוות בקטגוריית [[משפטים]] או [[עדות]], שהם מצוות שטעמם גלוי ומובן גם על פי שכל האדם, וחלקם אף האדם היה מקיימם גם ללוא הציווי, וממילא כשאדם מקיים אותם, לא ניכר במעשה זה בגלוי קיום רצונו של הקב"ה, בדוגמת אותיות הכתיבה שמעלמים על הקלף, והם מציאות נפרדת. | '''אותיות הכתיבה''' - המצוות בקטגוריית [[משפטים]] או [[עדות]], שהם מצוות שטעמם גלוי ומובן גם על פי שכל האדם, וחלקם אף האדם היה מקיימם גם ללוא הציווי, וממילא כשאדם מקיים אותם, לא ניכר במעשה זה בגלוי קיום רצונו של הקב"ה, בדוגמת אותיות הכתיבה שמעלמים על הקלף, והם מציאות נפרדת. | ||
'''אותיות החקיקה''' - המצוות הנקראים [[חוקים]], היינו מצוות שסיבת עשייתם אינו גלוי ומובן, וכל סיבת עשיית מצווה זו, הוא מצד ציווי הקב"ה, וממילא על ידי עשיית המצווה מתגלה קיום רצון הקב"ה, ואין בפעולה זו שום מציאות של שכל והסברה חיצונית, בדוגמת פעולת החקיקה שאינה באמת מציאות נפרדת אלא חלק ממש מהאבן. (וחקיקה מעבר למעבר, היינו מצוות [[פרה אדומה]], שהיא נעשית מצד קבלת עול ממש){{הערה| | '''אותיות החקיקה''' - המצוות הנקראים [[חוקים]], היינו מצוות שסיבת עשייתם אינו גלוי ומובן, וכל סיבת עשיית מצווה זו, הוא מצד ציווי הקב"ה, וממילא על ידי עשיית המצווה מתגלה קיום רצון הקב"ה, ואין בפעולה זו שום מציאות של שכל והסברה חיצונית, בדוגמת פעולת החקיקה שאינה באמת מציאות נפרדת אלא חלק ממש מהאבן. (וחקיקה מעבר למעבר, היינו מצוות [[פרה אדומה]], שהיא נעשית מצד קבלת עול ממש){{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ח' שיחת פרשת בחוקותי א}}. | ||
===לוחות הברית=== | ===לוחות הברית=== | ||
עשרת הדברות שבלוחות הברית, נחקקו באבן (יהלום) מעבר לעבר. מובא, שהאותיות ם וס שבלוחות עמדו בנס, באויר, היינו שהחלק הפנימי והאמצעי של האות עמד תלוי באויר, לא כמו בחקיקה חלקית, שאז החלק האמצעי נשאר באבן. | |||
הטעם לחקיקה בלוחות, הוא כי לוחות הברית, הם דרגת [[כתר]] וכפי המוסבר לעיל, שהחקיקה קאי על הכתר. | |||
==בנפש האדם== | ==בנפש האדם== | ||
'''אותיות הכתיבה''' - בנפש האדם, הם האותיות של המחשבה והדיבור, שאינם מעצם הנפש, אלא, דבר חיצוני. כמו לבוש שרק מלביש את העצם. על אף שהמחשבה היא ממש מאוחדת עם הנפש, בכל זאת היא מציאות נפרדת, כמו אותיות הכתיבה, שדבוקים בקלף, אך לא מאוחדים, ואדרבא מכסים ומסתירים. | '''אותיות הכתיבה''' - בנפש האדם, הם האותיות של המחשבה והדיבור, שאינם מעצם הנפש, אלא, דבר חיצוני. כמו לבוש שרק מלביש את העצם. על אף שהמחשבה היא ממש מאוחדת עם הנפש, בכל זאת היא מציאות נפרדת, כמו אותיות הכתיבה, שדבוקים בקלף, אך לא מאוחדים, ואדרבא מכסים ומסתירים. | ||
'''אותיות החקיקה''' - בנפש האדם, הם אותיות ה"מחשבה עילאה" היינו מחשבת האדם, בטרם התלבשה אצלו באותיות ומילים, אלא עצם מחשבת השכל, וממילא המחשבה הזאת מאוחדת ממש עם עצם הנפש, כי היא טרם יצאה והתלבשה במילים ואותיות{{הערה|אור התורה ויקרא חלק ג' עמ' תקלב}}. | '''אותיות החקיקה''' - בנפש האדם, הם אותיות ה"מחשבה עילאה" היינו מחשבת האדם, בטרם התלבשה אצלו באותיות ומילים, אלא עצם מחשבת השכל, וממילא המחשבה הזאת מאוחדת ממש עם עצם הנפש, כי היא טרם יצאה והתלבשה במילים ואותיות{{הערה|[[אור התורה]] ויקרא חלק ג' עמ' תקלב}}. | ||
'''חקיקה מעבר לעבר''' - לימוד התורה באופן של יגיעה עצומה, עד שהתורה חוקקת אותו כביכול, מצד לצד, ואנו לו שום מציאות מלבד התורה, וזהו גם הציווי "בחוקותי תלכו" וכפי המוסבר שהכוונה ב"בחוקותי" על לימוד התורה באופן של חקיקה{{הערה|[[התוועדויות]] [[תמש"ט]] חלק ג' עמ' 184}}. | |||
==ראו גם== | ==ראו גם== |