מעלי קבצים, highauser
8,630
עריכות
(הרחבה) |
|||
שורה 59: | שורה 59: | ||
בדבריו אלו מחזק הרמב"ם את תוקף האמונה במשיח שלאחרי שכותב שהתורה העידה בשני משיחים ומשיח הראשון הוא דוד כבר היה, הרי זה מחזק את האמונה בביאתו של משיח האחרון הוא מלך המשיח. מכיוון שמשיח הוא לא דבר 'חדש' וכבר היה לעולמים.{{הערה|לקוטי שיחות חלק יח שם (ועל דרך מאמר הגמרא:(סנהדרין צא, א) "דלא הוו, חיי. דהוו חיי, לא כל שכן?!").}} וכן היות ושניהם נאמרו בנבואה אחת וכיוון שחצייה הראשון נתקיים בוודאי שחצייה השני אודות מלך המשיח יתקיים.{{הערה|קריית ספר לרמב"ם שם.}} | בדבריו אלו מחזק הרמב"ם את תוקף האמונה במשיח שלאחרי שכותב שהתורה העידה בשני משיחים ומשיח הראשון הוא דוד כבר היה, הרי זה מחזק את האמונה בביאתו של משיח האחרון הוא מלך המשיח. מכיוון שמשיח הוא לא דבר 'חדש' וכבר היה לעולמים.{{הערה|לקוטי שיחות חלק יח שם (ועל דרך מאמר הגמרא:(סנהדרין צא, א) "דלא הוו, חיי. דהוו חיי, לא כל שכן?!").}} וכן היות ושניהם נאמרו בנבואה אחת וכיוון שחצייה הראשון נתקיים בוודאי שחצייה השני אודות מלך המשיח יתקיים.{{הערה|קריית ספר לרמב"ם שם.}} | ||
באחד משיחותיו מבאר הרבי שרוב ישראל אינם שייכים לפעול בעצמם צפייה לגאולה בשל היעודים הרוחניים לכן חז"ל מאריכים אודות היעודים הגשמיים בכדי שיתעוררו בצפייה לגאולה | באחד משיחותיו מבאר הרבי שרוב ישראל אינם שייכים לפעול בעצמם צפייה לגאולה בשל היעודים הרוחניים לכן חז"ל מאריכים אודות היעודים הגשמיים בכדי שיתעוררו בצפייה לגאולה{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ז שיחה לפרשת בחוקתי בהערה.}}. | ||
==ביאת משיח בשבת== | |||
בגמרא{{הערה|[[מסכת עירובין|עירובין]] מג, ב]].}} נאמר, כי הנודר להיות [[נזיר]] ביום שבו יבוא משיח - אסור לו לשתות [[יין]] לעולם, כיון שמשיח יכול לבוא ביום זה; אמנם, אם נדר ב[[שבת]] או [[יום טוב]] - מותר לו לשתות יין באותה שבת, ובשבתות הבאות נאסר. הסיבות לאי אפשרות ביאת המשיח בשבת שנאמרו בגמרא הן: | |||
*כיון ש"כבר מובטח להן לישראל שאין אליהו בא לא בערבי שבתות ולא בערבי ימים טובים, מפני הטורח (שמניחין צרכי שבת והולכין להקביל פניו - רש"י)". וכיון ש[[אליהו]] אינו יכול לבשר ב[[ערב שבת]] על ביאת המשיח, הרי שמשיח לא יכול לבוא למחרתו ביום השבת. | |||
*כיון שכדי לגאול את בני ישראל, מוכרח המשיח להגיע לבית הדין הגדול ב[[טבריה]], וזאת יוכל רק על ידי שיעבור מרחק גדול בדרך נס. וישנו ספק, האם ישנו איסור [[תחום שבת]] למעלה מעשרה טפחים או לא{{הערה|1=על פי ביאור הרבי בדברי הגמרא, [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/2/288 אגרות קודש חלק ב' אגרת רפח].}}. | |||
ב[[רמב"ם]]{{הערה|הלכות נזירות ד, יא.}} כתב על פי הגמרא "שהדבר ספק אם יבוא בשבת או ביום טוב, או לא יבוא"{{הערה|בצדדי הספק ביארו מפרשי הרמב"ם כמה אפשרויות, ועיקרן כנ"ל. ראה כסף משנה ולחם משנה שם.}}. | |||
אמנם, [[הרבי]]{{הערה|אגרת קודש הנ"ל.}} מבאר שלמרות זאת אומרים בנוסח "[[אני מאמין (נוסח)|אני מאמין]]" - "אחכה לו '''בכל יום''' שיבוא", כולל גם בשבתות וימים טובים. מכמה סיבות: | |||
*כיון שזהו ספק אם יבוא משיח בשבת או לא, לכן נקבע הנוסח באופן שיתאים גם לאפשרות שיבוא; ובפרט שייתכן שכבר הגיע אליהו לבית דין הגדול ופתר את הספק לקולא{{הערה|ראה על דרך זה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15859&st=&pgnum=286&hilite= לקוטי שיחות חלק ע' ע' 272] ועוד - שכאשר יבוא משיח בזמן זה, בו אינו יכול לבוא, יתרץ כבר הוא את הקושיות על כך.}}. | |||
*כיון שבנוסח "אני מאמין" הכוונה היא לאו דוקא לביאת משיח המושלמת לכל ישראל, אלא על עצם הגאולה. ולכן ייתכנו שלבים שונים בהתחלת הגאולה, שלכל הדעות יכולים להיות בשבת ויום טוב - כגון התגלות [[משיח בן יוסף]], או ביאת אליהו - ועליהם מדובר בנוסח "אני מאמין"{{הערה|ראה על דרך זה מה שכתב ה[[שפת אמת]] על ראש השנה י, ב.}}. | |||
*אף על פי שנאמר בגמרא שאין אליהו בא בערבי שבתות וימים טובים מפני הטורח - הרי לבני ישראל לא תהיה תרעומת אם אליהו יבוא גם בערב שבת, גם אם יפריע להכנת מאכלי השבת{{הערה|[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15995&st=&pgnum=174&hilite= שיחת י"ט טבת תשמ"ב], בביקור הרב [[פנחס מנחם אלתר]] מ[[גור]].}}. | |||
==ראו גם== | ==ראו גם== |