קיבוץ גלויות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 5 בתים ,  18 בינואר 2016
קצת..
(←‏התהליך: עריכה)
(קצת..)
שורה 17: שורה 17:
מסיבה זו (שתהליך זה ייעשה על ידי הקב"ה) הקיבוץ יהיה מושלם ולא ישאר אף יהודי מאחור. חז"ל למדים זאת מהפסוק "ואתם תלוקטו לאחד אחד בני ישראל". [[רש"י]] על הפסוק מסביר ש{{ציטוטון|גדול יום קיבוץ גלויות ובקושי כאילו הוא עצמו צריך להיות אוחז בידיו ממש איש איש ממקומו|(פירש"י על הפסוק)}}
מסיבה זו (שתהליך זה ייעשה על ידי הקב"ה) הקיבוץ יהיה מושלם ולא ישאר אף יהודי מאחור. חז"ל למדים זאת מהפסוק "ואתם תלוקטו לאחד אחד בני ישראל". [[רש"י]] על הפסוק מסביר ש{{ציטוטון|גדול יום קיבוץ גלויות ובקושי כאילו הוא עצמו צריך להיות אוחז בידיו ממש איש איש ממקומו|(פירש"י על הפסוק)}}


== התהליך ==
== זמנו ==


לדעת ה[[מדרש]] [[ילקוט שמעוני]] הקיבוץ גלויות יהיה קודם [[בית המקדש השלישי|בניין בית המקדש]]. ובלשונו: {{ציטוטון|מסורת אגדה היא, שאין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות.. שנאמר בונה ירושלים ה' כי נדחי ישראל יכנס}}. פירוש הפסוק, שהקב"ה יבנה את [[ירושלים]] מאחר שאת נדחי ישראל קבץ כבר. כלומר, שקיבוץ גלויות יהיה קודם בנין הבית.
נחלקו החכמים בזמנו המדויק של קיבוץ הגלויות, יש מהם שאומרים שיהיה לאחרי בנין המקדש דווקא ויש מקדימים. לדעת ה[[ילקוט שמעוני]]{{הערה|רמז תתפח.}}: "מסורת אגדה היא, שאין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות.. שנאמר{{הערה|תהלים קמז, ב.}}: בונה ירושלים ה' כי נדחי ישראל יכנס".
 
לאידך, ב[[גמרא]]{{הערה|ראה ברכות מט, א}} ובספר ה[[זוהר]]{{הערה|חלק א קלד, א.}} דייקו חז"ל, שבנין הבית יהיה בדווקא קודם קיבוץ גלויות. ודורשים הם את אותו פסוק: "בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס", ומבארים שסדר הפסוק הוא בדווקא קודם יהיה "בונה ירושלים ה'", ורק לאחר מכן "נדחי ישראל יכנס".
לאידך, לדעת ה[[זוהר]] וה[[גמרא]] בנין הבית יהיה קודם לקיבוץ גלויות. מקור הזהר והגמרא הוא מאותו הפסוק של המדרש ("בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס"), רק שמבארים את הפסוק ש"בונה ירושלים ה'", ורק אחר כך "נדחי ישראל יכנס".
כדעה זו פסק ה[[רמב"ם]]{{הערה|הלכות מלכים: יא, ד.}}: "יעמוד מלך מבית דוד . . ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל". כידוע{{מקור}} בכללי הרמב"ם שסדר דבריו מדויקים.  
 
בנוגע ל[[הלכה]] כתב ה[[רמב"ם]] {{ציטוטון|יעמוד מלך מבית דוד . . ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל}}. מהסדר בדבריו מוכחת דעתו שבנין בית המקדש קודם לקיבוץ גלויות.  


הרבי אומר{{הערה|בש"פ חיי שרה תשמ"ז.}} שדברי הרמב"ם הם רק במצב של "לא זכו", אבל אם יזכו - יהיה קיבוץ גלויות קודם, גם לדעת הרמב"ם.
הרבי אומר{{הערה|בש"פ חיי שרה תשמ"ז.}} שדברי הרמב"ם הם רק במצב של "לא זכו", אבל אם יזכו - יהיה קיבוץ גלויות קודם, גם לדעת הרמב"ם.
5,403

עריכות

תפריט ניווט