בית המוקד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 20 בתים ,  28 בדצמבר 2015
מ
החלפת טקסט – "</REF>" ב־"}}"
מ (החלפת טקסט – "</REF>" ב־"}}")
שורה 19: שורה 19:
כמו כן היה שם "בית הכסא של כבוד", שהיה מכונה כך מפני שהיתה בו הנהגה מכובדת ומיוחדת: כדי שלא יאלץ הנכנס לשאול "האם מישהו שם", וכך יאלץ השוהה בפנים - במקרה שיש שם אדם - להשיב ולדבר בבית הכסא, דבר שאינו ראוי, על כן עשו בו סימן: מצאו נעול - יודע שיש שם אדם. מצאו פתוח - בידוע שאין שם אדם.
כמו כן היה שם "בית הכסא של כבוד", שהיה מכונה כך מפני שהיתה בו הנהגה מכובדת ומיוחדת: כדי שלא יאלץ הנכנס לשאול "האם מישהו שם", וכך יאלץ השוהה בפנים - במקרה שיש שם אדם - להשיב ולדבר בבית הכסא, דבר שאינו ראוי, על כן עשו בו סימן: מצאו נעול - יודע שיש שם אדם. מצאו פתוח - בידוע שאין שם אדם.


על אף שאינו טהור עד שיאיר היום, ויש איסור מדרבנן<REF>כך מפרש המפרש במסכת תמיד שם, וכדעת התוס' ביבמות ז, ב, אך לרש, י שם שס, ל שזה מדאורייתא קשה.</REF> ש"טבול יום אל יכנס למחנה לויה", לא הטריחוהו חכמים ללכת ולצאת משם, הואיל ולילה הוא, ולכן עד שיאיר היום מותר לו לחזור לאחיו הכהנים עד פתיחת השערים לפני אור היום ואז הולך לו.<REF>כ"ז במסכת תמיד, פ"א מ"א, וכן במדות פ"א משנה ח-ט.</REF>
על אף שאינו טהור עד שיאיר היום, ויש איסור מדרבנן<REF>כך מפרש המפרש במסכת תמיד שם, וכדעת התוס' ביבמות ז, ב, אך לרש, י שם שס, ל שזה מדאורייתא קשה.}} ש"טבול יום אל יכנס למחנה לויה", לא הטריחוהו חכמים ללכת ולצאת משם, הואיל ולילה הוא, ולכן עד שיאיר היום מותר לו לחזור לאחיו הכהנים עד פתיחת השערים לפני אור היום ואז הולך לו.<REF>כ"ז במסכת תמיד, פ"א מ"א, וכן במדות פ"א משנה ח-ט.}}


== לשכות בית המוקד ==
== לשכות בית המוקד ==
שורה 41: שורה 41:
== שערי בית המוקד ==
== שערי בית המוקד ==


שני שערים היו לבית המוקד, אחד פתוח לחול ואחד פתוח לעזרה. על אף שהיו לו שני שערים, היה שם רק שומר אחד, מכיון ששני השערים היו סמוכים זה לזה.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9661&st=&pgnum=52 תמיד כו, ב.]</REF>
שני שערים היו לבית המוקד, אחד פתוח לחול ואחד פתוח לעזרה. על אף שהיו לו שני שערים, היה שם רק שומר אחד, מכיון ששני השערים היו סמוכים זה לזה.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9661&st=&pgnum=52 תמיד כו, ב.]}}


לדעת רבי יהודה, שער זה שהיה פתוח לעזרה, היה לו פשפש קטן משם היו נכנסים לבלוש את העזרה.<REF>מדות פ"א.</REF>
לדעת רבי יהודה, שער זה שהיה פתוח לעזרה, היה לו פשפש קטן משם היו נכנסים לבלוש את העזרה.<REF>מדות פ"א.}}


בדיקה זו מבוארת ב[[רמב"ם]]<REF>[http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=7792 פ"ח מהל' בית הבחירה הלכות י"א]</REF>: בשחר, קודם שיעלה עמוד השחר - סמוך לו, יבוא הממונה של מקדש, וידפוק על הכהנים שבבית המוקד, והן פותחין לו.  
בדיקה זו מבוארת ב[[רמב"ם]]<REF>[http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=7792 פ"ח מהל' בית הבחירה הלכות י"א]}}: בשחר, קודם שיעלה עמוד השחר - סמוך לו, יבוא הממונה של מקדש, וידפוק על הכהנים שבבית המוקד, והן פותחין לו.  


נטל את המפתח, ופתח את השער הקטן שבין בית המוקד ובין העזרה, ונכנס מבית המוקד לעזרה, ונכנסו אחריו הכהנים ושתי אבוקות של אור בידם, ונחלקו לשתי כתות. כת הולכת למזרח, וכת הולכת למערב, והיו בודקין והולכין את כל העזרה, עד שיגיעו שתי הכתות למקום בית עושי חביתין.  
נטל את המפתח, ופתח את השער הקטן שבין בית המוקד ובין העזרה, ונכנס מבית המוקד לעזרה, ונכנסו אחריו הכהנים ושתי אבוקות של אור בידם, ונחלקו לשתי כתות. כת הולכת למזרח, וכת הולכת למערב, והיו בודקין והולכין את כל העזרה, עד שיגיעו שתי הכתות למקום בית עושי חביתין.  

תפריט ניווט