דמי חנוכה: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
דמי חנוכה נוספים
די העכסטע צייט (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
(דמי חנוכה נוספים) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:דמי חנוכה מהרבי מליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|דמי חנוכה מהרבי]] | [[קובץ:דמי חנוכה מהרבי מליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|דמי חנוכה מהרבי]] | ||
'''דמי חנוכה''' או '''מעות חנוכה''' הוא כינוי לכסף שנהוג לתת לילדים ב[[חג החנוכה]] על מנת לחנכם ל[[צדקה]]. [[הרבי]] חילק מעות לתלמידי הישיבה ב[[770]] וכן הורה לתת בשמו ל[[חיילי צה"ל]] ב[[ישראל]]. כמו-כן הורה לכל המוסדות לתת מעות לתלמידיהם. | '''דמי חנוכה''' או '''מעות חנוכה''' הוא כינוי לכסף שנהוג לתת לילדים ב[[חג החנוכה]] על מנת לחנכם ל[[צדקה]]. [[הרבי]] חילק מעות לתלמידי הישיבה ב[[770]] וכן הורה לתת בשמו ל[[חיילי צה"ל]] ב[[ישראל]]. כמו-כן הורה לכל המוסדות לתת מעות לתלמידיהם. | ||
==טעם המנהג== | ==טעם המנהג== | ||
[[קובץ:העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילי צהל מהרבי מליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילים מהרבי מליובאוויטש]] | |||
[[הרבי]] הסביר במכתב{{הערת שוליים|נר שמיני ה'תשל"ג, נדפס ב'ניצוצי אור' עמ' 35}}, את טעם המנהג: {{ציטוט|תוכן="בנוגע להוראות חנוכה, הרי בפשטות יש בזה שני עניינים: א) חנוכת [[בית המקדש]] ו[[המזבח]], ב) מלשון [[חינוך]], חנוך לנער, כולל כל אחד ואחד מישראל, כי נער ישראל. זאת אומרת, שכמו שהיה פינוי וטיהור וחינוך בית-המקדש, כן צריך להיות בכל אחד ואחד מישראל שהוא גם-כן משכן ומקדש לה'. | [[הרבי]] הסביר במכתב{{הערת שוליים|נר שמיני ה'תשל"ג, נדפס ב'ניצוצי אור' עמ' 35}}, את טעם המנהג: {{ציטוט|תוכן="בנוגע להוראות חנוכה, הרי בפשטות יש בזה שני עניינים: א) חנוכת [[בית המקדש]] ו[[המזבח]], ב) מלשון [[חינוך]], חנוך לנער, כולל כל אחד ואחד מישראל, כי נער ישראל. זאת אומרת, שכמו שהיה פינוי וטיהור וחינוך בית-המקדש, כן צריך להיות בכל אחד ואחד מישראל שהוא גם-כן משכן ומקדש לה'. | ||
שורה 16: | שורה 15: | ||
==ההוראה מנתינת המטבעות== | ==ההוראה מנתינת המטבעות== | ||
[[קובץ:דמי חנוכה מהרבי לחיילים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[עיתון]] במחנה על חלוקת דמי חנוכה מהרבי לחיילים, חנוכה תשל"ז]] | |||
הרבי הסביר{{הערת שוליים|התוועדויות תשמ"ח כרך ב, עמ' 159}} את ההוראה הנלמדת מדמי חנוכה ואת מקורו בתורה: | הרבי הסביר{{הערת שוליים|התוועדויות תשמ"ח כרך ב, עמ' 159}} את ההוראה הנלמדת מדמי חנוכה ואת מקורו בתורה: | ||
{{ציטוט|תוכן="ההוראה מנתינת המטבעות היא - שאין להסתפק בהבטחות והתחייבויות, אלא נדרש מעשה בפועל - "המעשה הוא העיקר"! | {{ציטוט|תוכן="ההוראה מנתינת המטבעות היא - שאין להסתפק בהבטחות והתחייבויות, אלא נדרש מעשה בפועל - "המעשה הוא העיקר"! | ||
שורה 30: | שורה 30: | ||
בשנת [[תשמ"ח]] עורר הרבי, לתת דמי חנוכה בכל יום, ובליל הרביעי או החמישי לתת פי שתים או שלושה יותר. | בשנת [[תשמ"ח]] עורר הרבי, לתת דמי חנוכה בכל יום, ובליל הרביעי או החמישי לתת פי שתים או שלושה יותר. | ||
==דמי חנוכה נוספים== | |||
בנוסף למשמעות הפשוטה של נתינת דמי חנוכה, קרא הרבי להעניק דמי חנוכה גם במשמעות הרחבה יותר. כך לדוגמא הורה הרבי בשנת [[תשמ"ז]] שהבעל יעניק לאשתו עזרה בהפיכת הבית ל[[בית חב"ד]] כ'דמי חנוכה' וכן האשה לבעלה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=129 שיחת נר שישי דחנוכה תשמ"ז, התוועדויות ח"ב ע' 132].}}. | |||
==קישורים חיצונים== | ==קישורים חיצונים== |