ציפייה לגאולה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,497 בתים ,  11 באוקטובר 2015
(לבנתיים...)
שורה 3: שורה 3:
סגולתה של הבקשה והצפייה היא הקלה בצרות הגלות וזירוז בואה של הגאולה האמיתית והשלימה.  
סגולתה של הבקשה והצפייה היא הקלה בצרות הגלות וזירוז בואה של הגאולה האמיתית והשלימה.  


==מהותה==
==מקורו==
מיסוד הדת להאמין ב[[ביאת המשיח]] ולמרות ששאר היסודות אינם דברים התלויים ברגש הלב אלא בכח המחשבה והאמונה בנוגע לביאת המשיח כותב הרמב"ם: {{ציטוט|תוכן=וכל מי שאינו מאמין בו. '''או מי שאינו מחכה לביאתו'''. לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר. אלא בתורה ובמשה רבינו.|מקור=[[משנה תורה]] הלכות מלכים פרק יא הלכה א.}}
בהכרח הצפייה לגאולה וחשיבותה נאמרו על ידי האמוראים כמה מאמרים ודבריהם מובאים בתלמוד:{{ציטוט|תוכן=אמר רבא בשעה שמכניסין אדם לדין: ...צפית לישועה...?|תלמוד בבלי מסכת שבת לא, א.}}
בין פרשני הרמב"ם קיימים כמה אופנים לבאר את חיוב הצפייה כפי שמופיעה ברמב"ם כחלק מיסוד בדת. יש המבארים שאין הכוונה לצפייה ברגש הלב ממש כי אם בטחון שיכול לבוא בכל רגע (וכלשונו בפירוש המשניות{{הערה|סנהדרין פרק י 'היסוד השנים עשר'}} 'ואל יחשוב שיתאחר').{{הערה|1= שו"ת אגרות משה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=922&pgnum=60 אורח חיים חלק ה' סי' ח] וראה [http://chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ גאולה ומשיח חלק ז עמוד 28 ואילך].}} ויש שרוצים לפרש שהכוונה לרגש הלב ממש והרגש הוא הוכה לאמונתו שהמאמין וודאי שיצפה{{הערה|ראה בדברי הר"א שפירא בעת ביקור אצל הרבי יא אייר תשמ"ט ([http://www.otzar770.com/cgi-bin/ImageService.exe/convert?ilFN=c:\projects\otzar770\ocr_files\main\tora\49\3\B0139.tif&ilIF=G&ilSC=30 התוועדויות תשמ"ט חלק ג עמוד 139]).}} {{הבהרה|חסר עדיין ויש להוסיף בזה..}}
וכן אמרו במסכת על חשיבותה של הצפייה:
{{ציטוט|תוכן=אמר רב שמואל בר נחמני אמר רב יונתן תיפח עצמן. של מחשבי קיצין שהיו אומרים כיון שהגיע את הקץ ולא בא שוב אינו בא, אלא חכה לו שנאמר: 'אם יתמהמה חכה לו' שמא תאמר אנו מחכין והוא אינו מחכה תלמוד לומר (ישעיה ל-יח) 'לכן יחכה ה' לחננכם ולכן ירום לרחמכם' וכי מאחר שאנו מחכים והוא מחכה מי מעכב? מדת הדין מעכבת. וכי מאחר שמדת הדין מעכבת אנו למה מחכין? לקבל שכר שנאמר: (ישעיה ל-יח) 'אשרי כל חוכי לו'.|תלמוד בבלי מסכת סנהדרין צז, ב.}}
===הצפייה כחלק מעיקרי הדת===
הרמב"ם מונה כאחד מיסוד הדת להאמין ב[[ביאת המשיח]] ולמרות ששאר היסודות אינם דברים התלויים ברגש הלב אלא בדעות ואמונה בנוגע לביאת המשיח כותב הרמב"ם: {{ציטוט|תוכן=וכל מי שאינו מאמין בו. '''או מי שאינו מחכה לביאתו'''. לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר. אלא בתורה ובמשה רבינו.|מקור=[[משנה תורה]] הלכות מלכים פרק יא הלכה א.}}
 
בין פרשני הרמב"ם קיימים כמה אופנים לבאר את חיוב הצפייה כפי שמופיעה ברמב"ם כחלק מיסוד בדת. יש המבארים שאין הכוונה לצפייה ברגש הלב ממש כי אם בטחון שיכול לבוא בכל רגע (וכלשונו בפירוש המשניות{{הערה|סנהדרין פרק י 'היסוד השנים עשר'}} 'ואל יחשוב שיתאחר').{{הערה|1= שו"ת אגרות משה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=922&pgnum=60 אורח חיים חלק ה' סי' ח] וראה [http://chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ גאולה ומשיח חלק ז עמוד 28 ואילך].}} ויש שרוצים לפרש שהכוונה לרגש הלב ממש והרגש הוא הוכחה לאמונתו שהמאמין וודאי שיצפה{{הערה|ראה בדברי הר"א שפירא בעת ביקור אצל הרבי יא אייר תשמ"ט ([http://www.otzar770.com/cgi-bin/ImageService.exe/convert?ilFN=c:\projects\otzar770\ocr_files\main\tora\49\3\B0139.tif&ilIF=G&ilSC=30 התוועדויות תשמ"ט חלק ג עמוד 139]).}} {{הבהרה|חסר עדיין ויש להוסיף בזה..}} ויש שרוצים לפרש שחיוב הצפייה הוא החיוב להתבונן וללמוד אודות פרטי הגאולה ומעלותיה.{{הערה|ראה קובץ דברי תורה (ברוקלין תשנ"ב) עמוד רנז. (מובא בקישורים חיצוניים) ועוד.}}
 
==אופי הצפייה והבקשה==
==אופי הצפייה והבקשה==
הבקשה והצפייה לגאולה הינה רגש שחודר וממלא את כל אישיות האדם וכל פרט ופרט מחייו. הוא אינו מסתפק בבקשה חד פעמית באחת מתפילות היום אלא הוא חוזר עליה בכל תפילה ותפילה שוב - "את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח וכו'". בתפילה עצמה הוא מבקש זאת כמה פעמים בכמה אופנים{{מקור|אינו בלקו"ש חלק כ}} ובבקשה עצמה הוא אומר "כי לישועתך קיוונו '''כל היום'''" - אין רגע ביום שהוא אינו מקווה ומצפה לישועה.{{הערה|{{קישור אוצר 770|174|459|B|לקוטי שיחות כרך כ' בראשית|הרבי}}}}
הבקשה והצפייה לגאולה הינה רגש שחודר וממלא את כל אישיות האדם וכל פרט ופרט מחייו. הוא אינו מסתפק בבקשה חד פעמית באחת מתפילות היום אלא הוא חוזר עליה בכל תפילה ותפילה שוב - "את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח וכו'". בתפילה עצמה הוא מבקש זאת כמה פעמים בכמה אופנים{{מקור|אינו בלקו"ש חלק כ}} ובבקשה עצמה הוא אומר "כי לישועתך קיוונו '''כל היום'''" - אין רגע ביום שהוא אינו מקווה ומצפה לישועה.{{הערה|{{קישור אוצר 770|174|459|B|לקוטי שיחות כרך כ' בראשית|הרבי}}}}
5,403

עריכות

תפריט ניווט