מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 44: | שורה 44: | ||
* תענוג הנמשך על ידי המצווה. (ובה 2 דרגות א. 'הנמשך והמתגלה' על ידי המצווה ב. התענוג שבמצווה עצמה. לקו"ת ראה כח, ד לקו"ש ח"ה ע' 243 והתוועדויות מ"ט עקב) | * תענוג הנמשך על ידי המצווה. (ובה 2 דרגות א. 'הנמשך והמתגלה' על ידי המצווה ב. התענוג שבמצווה עצמה. לקו"ת ראה כח, ד לקו"ש ח"ה ע' 243 והתוועדויות מ"ט עקב) | ||
* התענוג שבנשמות ישראל. | * התענוג שבנשמות ישראל. | ||
==== | =====שעל ידי העבודה===== | ||
על ידי עבודתם של ישראל בתורה ומצוות מתעורר תענוג למעלה ותענוג זה יתגלה לנשמות ישראל בזמן התחייה. תענוג זה הוא התענוג העצמי שבעצמות א"ס והוא התענוג כמו שהוא בעצמותו שאינו בא בהמשכה וגילוי ונקרא "שעשועי המלך בעצמותו". | על ידי עבודתם של ישראל בתורה ומצוות מתעורר תענוג למעלה ותענוג זה יתגלה לנשמות ישראל בזמן התחייה. תענוג זה הוא התענוג העצמי שבעצמות א"ס והוא התענוג כמו שהוא בעצמותו שאינו בא בהמשכה וגילוי ונקרא "שעשועי המלך בעצמותו". | ||
בהדגשה על "עצם" התענוג יש נם כמה פרטים הן על הדרגה והן על אופן התגלותה. | |||
* עצם התענוג מתגלית כוונתה שהיא בעצמה מתגלית ולא רק הארה ממנה, וההדגשה בזה הוא משום שהארה ממנה מתגלית כבר היום לנשמות בגן עדן ש"נהנים מזיו השכינה"{{מקור}} ולכן אמרו בגמרא שם שהתגלות זו של 'עדן' לא שלטה עין של כל בריה". שדרגה זו מתוארת בתואר ש"עין לא ראתה" לפי שהארה ממנה כן מתגלית בגן עדן (שלכן נקראת 'גן עדן' על שם שמקבלת מעדן והתענוג שם הוא בלי גבול) אמנם בעדן עצמו אין שום התגלות שבכל העליות שעולים הנשמות בגן עדן הם אינם מתקרבים כלל לדרגה זו. משום שהיא מובדלת מהם לגמרי והארה המאירה שם היא באין ערוך לגמרי לדרגת התענוג עצמו, אדרבה ככל שעולים בדרגתם יותר, חשים הנשמות יותר את ביטולם והפלאתו וריחוקם שלם מדרגה זו. ודרגה זו - 'עדן' - "יעשה למחכה לו" שיתגלה בתחיית המתים לנשמות ישראל.{{הערה|שם=זה היום}} | |||
* בדרגת התענוג עצמו יתגלה התענוג כפי שהוא בעצמותו שאינו מורכב{{הבהרה|יש להרחיב על פי והיה עקב ל"ג}} | |||
* יתגלה גם דרגת התענוג (תענוג בורא) שעליו נאמר "יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי עולם הבא" (ראה לקו"ת ראה כח, ד לקו"ש חלק ה ע' 243 ואילך) | |||
וגילוי זה יהיה (על אף שהוא למעלה מגילוי והמשכה) לפי שבזמן התחייה יתגלה העצמות ממש (ולא שיתגלה ממנו התפשטות אור כי שהוא בעצמו - העלם העצמי - יתגלה) וגם מצד הנשמות שהם יתעלו לעתיד בעצמות ממש.{{הבהרה|יש להוסיף ולהבהיר שני האופנים}}{{הערה|שם=זה היום}} | וגילוי זה יהיה (על אף שהוא למעלה מגילוי והמשכה) לפי שבזמן התחייה יתגלה העצמות ממש (ולא שיתגלה ממנו התפשטות אור כי שהוא בעצמו - העלם העצמי - יתגלה) וגם מצד הנשמות שהם יתעלו לעתיד בעצמות ממש.{{הבהרה|יש להוסיף ולהבהיר שני האופנים}}{{הערה|שם=זה היום}} | ||
שורה 54: | שורה 56: | ||
עוד פרט בגילוי הוא שיתגלה עצם המצווה כלומר עצם הרצון שבמצוות מה שעכשיו לא נתגלה כלל ועל זה אמרו שכר מצווה מצווה לפי שלעתיד יתגלה הרצון שבמצווה כמו שהוא בלתי מורכב כלל והוא פנימיות הרצון.{{הערה|המשך תרס"ו עמוד לה.}}{{הבהרה|מה התיווך בין הדרגות תענוג ורצון.}} | עוד פרט בגילוי הוא שיתגלה עצם המצווה כלומר עצם הרצון שבמצוות מה שעכשיו לא נתגלה כלל ועל זה אמרו שכר מצווה מצווה לפי שלעתיד יתגלה הרצון שבמצווה כמו שהוא בלתי מורכב כלל והוא פנימיות הרצון.{{הערה|המשך תרס"ו עמוד לה.}}{{הבהרה|מה התיווך בין הדרגות תענוג ורצון.}} | ||
*''עוה"ב מצ"ע הוא רק ש"י עולמות, וע"י המצוות נמשך תר"ך = פי שתיים (וככה הגדול - תרל"ז) וביאורו | *''עוה"ב מצ"ע הוא רק ש"י עולמות, וע"י המצוות נמשך תר"ך = פי שתיים (וככה הגדול - תרל"ז) וביאורו , | ||
* ביאור באו"א לגמרי - שיחת עקב תשמ"ט סעיף ג (ומ"מ בהערה 16)'' | |||
====גילוי התענוג שישראל עצמם==== | ====גילוי התענוג שישראל עצמם==== |