נורה חשמלית: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קצרמר
מ (החלפת טקסט – " הי' " ב־" היה ")
(קצרמר)
 
(19 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:נורה.jpg|שמאל|ממוזער|150px|נורת חשמל]]
[[קובץ:נורה.jpg|שמאל|ממוזער|150px|נורת חשמל]]
נורה חשמלית היא אביזר לתאורה באמצעות חשמל. המצאתה שינתה את סדר היום של האדם המודרני, והקלה עליו את פעילותו, גם בשעות החשכה.
'''נורה חשמלית''' היא אביזר לתאורה באמצעות חשמל. המצאתה שינתה את סדר היום של האדם המודרני, והקלה עליו את פעילותו, גם בשעות החשכה.  


==הנמשל==
ב[[תורת החסידות]], נורת החשמל משמשת כ[[משל]] לפועלו של [[הבעל שם טוב]].
ב[[תורת החסידות]], נורת החשמל משמשת כ[[משל]] לפועלו של [[הבעל שם טוב]].


ישנה "תחנת כח" שבה מופק החשמל (ע"י "אטום" וכיו"ב), שנמצאת הרחק ממקום המנורה, אלא, שממנה נמשך חוט מתכת, שעל-ידו נמשך כח החשמל אל המנורה. אך כדי להדליק את המנורה בפועל, יש צורך למצוא את ה"מתג" המתאים, או ללחוץ על ה"כפתור" המתאים, ואז פועל כח החשמל את פעולתו.
"תחנת הכח" בה מופק החשמל (על ידי "אטום" וכיוצא בזה), נמצאת רחוק ממקום המנורה, אך, באצעות חוט המתכת הנמשך ממנה, כח החשמל מועבר אל המנורה, כדי להדליק את המנורה בפועל, יש ללחוץ על ה"מתג" המתאים, או ללחוץ על ה"כפתור" המתאים, ואז החשמל מאיר.


כך גם הנמשל, ברוחניות העניינים: נשמתו של כל [[יהודי]] היא חלק מ[[ז"א|הבורא]], ומקושרת אליו, ועי"ז יש בו כחות רוחניים נעלים ביותר. אך כדי שכחות אלו יבואו לידי ביטוי וימלאו את תפקידם, כך שיוכל להשתמש בתועלת הרבה שבהם עליו למצוא את ה"מתג" המתאים, או ללחוץ על ה"כפתור" המתאים.
כך גם הנמשל, ברוחניות העניינים: נשמתו של כל [[יהודי]] היא חלק מ[[ז"א|הבורא]], ומקושרת אליו, וכך יש בו כחות רוחניים נעלים ביותר, כדי שכחות אלו יבואו לידי ביטוי וימלאו את תפקידם, והיהודי יוכל לנצל את התועלת הרבה שבהם - עליו למצוא את ה"מתג" המתאים, או ללחוץ על ה"כפתור" המתאים.


וזה היה ענינו של [[הבעש"ט]] – לבאר ולהכריז שכל יהודי, בלי יוצא מן הכלל, מחובר הוא ל"תחנת הכח", ובפנימיותו של כאו"א מישראל ישנו "מתג" כדי להפעיל כח זה, ואם רק יחפש את ה"מתג" – ימצאנו. הבעש"ט החדיר בתוך בני ישראל כח, [[בטחון]] ו[[אמונה]], ועל ידי זה – מבלי הבט על המצב המדוכדך שהיו בו באותה תקופה (כנ"ל ס"ב) – הגביהם מן הקצה היותר תחתון אל הקצה היותר עליון, ועורר בכל יהודי רגש של [[שמחה]].
כך [[הבעש"ט]] - ביאר והכריז שכל יהודי, בלי יוצא מן הכלל, מחובר הוא ל"תחנת הכח", ובפנימיותו של כל אחד ואחת מישראל ישנו "מתג" כדי להפעיל כח זה, ועליו רק לחפש את ה"מתג" - וללחוץ עליו. הבעש"ט החדיר בתוך בני ישראל כח, [[בטחון]] ו[[אמונה]], וכך  רוממם ממצבם הנחות בו היו נתונים, ועורר בהם רגש של [[שמחה]].


ומכאן הוראה לכל אחד ואחת מאתנו בעבודתנו בחיזוק היהדות – בנוגע לעצמו, לילדיו ולכל הסביבה: הפעולה בכל האמור אינה יכולה להיעשות ע"י הסתמכות על הכחות האישיים ("די אייגענע כחות"), אלא דוקא על ידי זה שמעוררים את הכחות הרוחניים הנעלמים שישנם בפנימיותו של כאו"א מישראל. וכשם שבנוגע לעצמו, הרי הדרך לעורר את כחותיו הפנימיים היא על ידי מציאת ה"מתג" המתאים – כן הוא בנוגע להזולת, שיש למצוא ולגלות את ה"מתג" שבו (אף שמלכתחילה אין יודעים מהו, ואפשר שהוא תיבה אחת בלבד), וכאשר מגלים ומעוררים את נקודת ה"מתג" שבו – אזי נפתח הבאר או המעיין הפנימי שבנשמתו, וכל שאר הענינים שאם היה רוצה לעשותם בכח עצמו, היתה נדרשת השתדלות ויגיעה רבה כדי לרומם את הזולת למדריגה זו, נעשים מאליהם{{הערה|תורת מנחם – כז – שנת תש"כ – חלק ראשון שיחת ש"פ משפטים, עמ' 397}}.
כך גם מוטל על כל יהודי לנצל את הכוחות שניתנו לו מלמעלה, ולעורר אף אחרים על כך .
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
 
==לקריאה נוספת==
*[http://www.livingwiththerebbe.com/pdf/27/27-1514-0.pdf מיחידות לסטודנטים שהובאו ל[[רבי]] בהשתדלות ארגון "הלל"] - אור ל[[יום שני]] [[ח' אדר]] [[תש"כ]] {{קישור שבור|}}
 
{{הערות שוליים}}{{קצרמר}}
[[קטגוריה:משלים בחסידות]]
[[קטגוריה:כלים]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
משתמש אלמוני

תפריט ניווט