39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
מ (החלפת טקסט – " אדמו"ר שליט"א " ב־" הרבי ") |
||
שורה 15: | שורה 15: | ||
נקודה זו מומחשת מאוד בהסברת ענין הבחירה, הקיימת רק בעצמות הבורא. בהכל הדרגות של סדר ההשתלשלות, הנמצאות במציאות נמצא, כלומר מציאותם מוגדרת מצד עצם מהותם ואיננה ניתנת לשינוי – יחסם לעולמות היא מוגדרת בהם ואינה תלוי' בהם: האור האלוקי המוגבל מוגדר כך שיחסו לעולמות הוא חיובי, מעשי הנבראים תופסים מקום אצלו, כמ"ש שע"י קיום התורה ומצוות "יגדל נא כח א-דני", ולאידך כאשר חסר בהם אזי מתישים כח גדול של מעלה וכו'. עד"ז העולם עצמו מגלה את כבודו של הקב"ה, מה רבו מעשיך, מה גדל וכו'. האור האלוקי הבלתי מוגבל מוגדר כך שיחסו לעולמות הוא שלילי, כולא קמי' כלא חשיב, ולכל מציאות העולם אין כל חשיבות ותפיסת מקום לגביו. וכמארז"ל וכי איכפת לו להקב"ה למ י ששוחט מן הצוואר ולמי ששוחט מן העורף. יחס זה לעולמות אינו בבחירתם, שכן הם מוגדרים בגדרם ויחסם מתחייב מגדר מציאותם ו'מכריח' אותם בכך. | נקודה זו מומחשת מאוד בהסברת ענין הבחירה, הקיימת רק בעצמות הבורא. בהכל הדרגות של סדר ההשתלשלות, הנמצאות במציאות נמצא, כלומר מציאותם מוגדרת מצד עצם מהותם ואיננה ניתנת לשינוי – יחסם לעולמות היא מוגדרת בהם ואינה תלוי' בהם: האור האלוקי המוגבל מוגדר כך שיחסו לעולמות הוא חיובי, מעשי הנבראים תופסים מקום אצלו, כמ"ש שע"י קיום התורה ומצוות "יגדל נא כח א-דני", ולאידך כאשר חסר בהם אזי מתישים כח גדול של מעלה וכו'. עד"ז העולם עצמו מגלה את כבודו של הקב"ה, מה רבו מעשיך, מה גדל וכו'. האור האלוקי הבלתי מוגבל מוגדר כך שיחסו לעולמות הוא שלילי, כולא קמי' כלא חשיב, ולכל מציאות העולם אין כל חשיבות ותפיסת מקום לגביו. וכמארז"ל וכי איכפת לו להקב"ה למ י ששוחט מן הצוואר ולמי ששוחט מן העורף. יחס זה לעולמות אינו בבחירתם, שכן הם מוגדרים בגדרם ויחסם מתחייב מגדר מציאותם ו'מכריח' אותם בכך. | ||
משא"כ הבורא בעצמותו, אינו מוגדר בשום גדר, ולכן יחסו לעולמות אינו נקבע כלל מראש, לא שייך לשאול איך הייחס לעולמות מצד עצמותו ית', חיובי או שלילי (או לעשות קל וחומר: ומה אם מצד אורו ית' היחס הוא שלילי, מצדו עצמותו עאכו"כ), כיון שמציאותו אינה מוגדרת בשום גדר, שם יש רק הוא עצמו. איך יהי' יחסו לעולם? – איך שהוא יבחר. אם יבחר יהי' יחסו שלילי והעולמות לא יתפסו מקום, ואם יבחר יהי' יחסו חיובי, ומעשי הנבראים יהיו נוגעים בעצמותו ית' ממש! וכפי שאמר כ"ק | משא"כ הבורא בעצמותו, אינו מוגדר בשום גדר, ולכן יחסו לעולמות אינו נקבע כלל מראש, לא שייך לשאול איך הייחס לעולמות מצד עצמותו ית', חיובי או שלילי (או לעשות קל וחומר: ומה אם מצד אורו ית' היחס הוא שלילי, מצדו עצמותו עאכו"כ), כיון שמציאותו אינה מוגדרת בשום גדר, שם יש רק הוא עצמו. איך יהי' יחסו לעולם? – איך שהוא יבחר. אם יבחר יהי' יחסו שלילי והעולמות לא יתפסו מקום, ואם יבחר יהי' יחסו חיובי, ומעשי הנבראים יהיו נוגעים בעצמותו ית' ממש! וכפי שאמר כ"ק הרבי שיהודי שמניח תפילין גורם נחת רוח לעצמותו ית' כביכול, ובעצם – בלי כביכול! | ||
וזוהי המשמעות העמוקה של "אין סוף" לפי אין שגילה זאת הרמ"ק, שתואר זה במשמעות זו שייך לומר רק עצמותו ית' ממש (שמבטא שלילה עמוקה ביותר שאינה מתבטאת בתואר "אין לו תחילה") – שלילת כל הגדרים. וזהו גם רובד ועומק נוסף בהבנת אחדות ה', כפי שנק' בחסידות, לא רק הביטול של "אין עוד מלבדו" – שלילת כל מציאות מלבדו, אלא הביטול של "אין עוד" – שאין שום גדר, ישנו רק עצמותו ית'. | וזוהי המשמעות העמוקה של "אין סוף" לפי אין שגילה זאת הרמ"ק, שתואר זה במשמעות זו שייך לומר רק עצמותו ית' ממש (שמבטא שלילה עמוקה ביותר שאינה מתבטאת בתואר "אין לו תחילה") – שלילת כל הגדרים. וזהו גם רובד ועומק נוסף בהבנת אחדות ה', כפי שנק' בחסידות, לא רק הביטול של "אין עוד מלבדו" – שלילת כל מציאות מלבדו, אלא הביטול של "אין עוד" – שאין שום גדר, ישנו רק עצמותו ית'. |
עריכות