7,240
עריכות
כתית למאור (שיחה | תרומות) (←העסק בגן עדן: מונחון) |
כתית למאור (שיחה | תרומות) (שיפוץ קל) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''גן עדן''' הוא מקומה של ה[[נשמה]] | '''גן עדן''' הוא מקומה של ה[[נשמה]] קודם ירידתה לעולם ולאחר יציאתה מ[[עולם הזה]], שם היא עוסקת בתורה כפי שהיא במקורה ב[[רוחני]]ות, כפי כוחה והשגתה בהיותה למטה בעולם הזה ה[[גשמי]]. | ||
"גן" - גילוי אלקות בהשגה. "עדן" - תענוג ה[[נשמה]] בהשגת האלוקות, כאדם שמשכיל השכלה חדשה שגורמת לתענוג. | "גן" - מקום של תענוג. "עדן" - גילוי אלקות בהשגה. "גן עדן" - תענוג ה[[נשמה]] בהשגת האלוקות, כאדם שמשכיל השכלה חדשה שגורמת לתענוג. | ||
== העסק בגן עדן == | == העסק בגן עדן == | ||
שורה 9: | שורה 9: | ||
גן עדן מחולק לרבבי רבבות מדרגות הנחלקות בהשגות האלוקות שבהם. בכללות הוא מחולק לשניים; גן עדן עליון וגן עדן התחתון<ref>נקראים גם בשם שמים וארץ.</REF>. | גן עדן מחולק לרבבי רבבות מדרגות הנחלקות בהשגות האלוקות שבהם. בכללות הוא מחולק לשניים; גן עדן עליון וגן עדן התחתון<ref>נקראים גם בשם שמים וארץ.</REF>. | ||
בין גן עדן התחתון והעליון יש [[נהר דינור]] המפסיק ביניהם. בנהר זה | בין גן עדן התחתון והעליון יש [[נהר דינור]] המפסיק ביניהם. בנהר זה טובלות הנשמות בעלייתן מגן עדן התחתון לגן עדן העליון. טבילה זו משכיחה מהנשמות את התענוג האלקי שבגן עדן התחתון כדי שלא יבלבל לתענוג שבגן עדן העליון, שגדול ממנו באין ערוך. בשבת ובראש חודש בלבד עולות הנשמות מגן עדן התחתון לגן עדן העליון, דרך ה[[עמוד (בג"ע)|עמוד]] שביניהם, וחוזרות במוצאי שבת. | ||
===גן עדן עליון=== | ===גן עדן עליון=== | ||
שורה 16: | שורה 16: | ||
===גן עדן תחתון=== | ===גן עדן תחתון=== | ||
גן עדן התחתון ממוקם ב[[עולם היצירה]], שם מאירות הספירות [[חג"ת]] ו[[נהי"מ]], שבהם מלובשין המוחין של [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]], שנמשכו מה[[מצוות]]. למקום זה מגיע בחינת הרוח של הצדיקים וכן של שאר הנשמות שעבדו את ה' באהבה ויראה שכליים. | גן עדן התחתון ממוקם ב[[עולם היצירה]], שם מאירות הספירות [[חג"ת]] ו[[נהי"מ]], שבהם מלובשין המוחין של [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]], שנמשכו מה[[מצוות]]. למקום זה מגיע בחינת הרוח של הצדיקים וכן של שאר הנשמות שעבדו את ה' באהבה ויראה שכליים. | ||
==עוצם התענוג== | ==עוצם התענוג== | ||
במסכת חגיגה מובא אודות אלישע בן אבויה, שיצא לתרבות רעה. כשהוא הגיע לבית הדין, פסקו בשמים כי לא יכנס לא לגן עדן ולא ל[[גיהנום]]. תלמידו ה[[תנא]] [[רבי מאיר]] לא היה מרוצה מהפסק, וסבר כי עדיף שאחר יהיה בגיהנום, כדי שלאחרי מכן יזכה ל[[תענוג]] העצום של הגן עדן. כאשר רבי מאיר נפטר, החל לעלות עשן בקביעות מקברו של אלישע בן אבויה. רבי יוחנן לעומת זאת, לא היה מרוצה גם מפסק זה, וסבר שעל רבי מאיר היה לפעול גם שאלישע ינצל מדינה של גיהנום, ואכן כאשר הוא נפטר הפסיק העשן לעלות מקברו של אלישע בן אבויה. | במסכת חגיגה מובא אודות אלישע בן אבויה, שיצא לתרבות רעה. כשהוא הגיע לבית הדין, פסקו בשמים כי לא יכנס לא לגן עדן ולא ל[[גיהנום]]. תלמידו ה[[תנא]] [[רבי מאיר]] לא היה מרוצה מהפסק, וסבר כי עדיף שאחר יהיה בגיהנום, כדי שלאחרי מכן יזכה ל[[תענוג]] העצום של הגן עדן. כאשר רבי מאיר נפטר, החל לעלות עשן בקביעות מקברו של אלישע בן אבויה. רבי יוחנן לעומת זאת, לא היה מרוצה גם מפסק זה, וסבר שעל רבי מאיר היה לפעול גם שאלישע ינצל מדינה של גיהנום, ואכן כאשר הוא נפטר הפסיק העשן לעלות מקברו של אלישע בן אבויה. |