צמצום הראשון: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 493 בתים ,  14 במרץ 2013
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 31: שורה 31:
ענין הצמצום בלשון זה נזכר לראשונה בכתבי ה[[אריז"ל]]. על הביטוי "צמצם את עצמו" בכתבי האריז"ל ישנו ויכוח בעולם היהודי ובאופן כללי קיימים בפירוש מילים אלה ארבע שיטות מרכזיות.
ענין הצמצום בלשון זה נזכר לראשונה בכתבי ה[[אריז"ל]]. על הביטוי "צמצם את עצמו" בכתבי האריז"ל ישנו ויכוח בעולם היהודי ובאופן כללי קיימים בפירוש מילים אלה ארבע שיטות מרכזיות.


הויכוח נסוב בעיקר סביב הקביעה אם ה"צמצום כפשוטו" או "לא כפשוטו".
הויכוח נסוב בעיקר סביב הקביעה אם ה"צמצום כפשוטו" (שיטה שמייצגה העיקרי הוא המקובל רבי [[עמנואל חי ריקי]]) או "לא כפשוטו".
שיטת חב"ד היא אשר הצמצום אינו כפשוטו, וגם הוא רק ב[[אור אין סוף]] בדרגה האחרונה שלפני הצמצום.
שיטת חב"ד היא אשר הצמצום אינו כפשוטו, וגם הוא רק ב[[אור אין סוף]] בדרגה האחרונה שלפני הצמצום.
[[אדמו"ר הזקן]] ב[[תניא]] ([[שער היחוד והאמונה]] פרק ז) אף מתבטא בחריפות אודות האוחזים בשיטת "צמצום כפשוטו", ומאריך לדחות את דבריהם מכל וכל.


פירוש קביעה זו היא, שהקב"ה נמצא בעולם הזה הגשמי בדיוק כמו לפני הבריאה ולפני הצמצום, אלא שהסתיר את הראיה באלקות, וגרם שהבריאה תסתיר על האלוקות שבה וזאת בכדי שתוכל להתקיים כבריאה גשמית מוגבלת.
פירוש קביעה זו היא, שהקב"ה נמצא בעולם הזה הגשמי בדיוק כמו לפני הבריאה ולפני הצמצום, אלא שהסתיר את הראיה באלקות, וגרם שהבריאה תסתיר על האלוקות שבה וזאת בכדי שתוכל להתקיים כבריאה גשמית מוגבלת.
בספר "[[המלך במסיבו]]" מובא בשם [[אדמו"ר שליט"א]] ביאור בהגיון שישנו בשיטת הצמצום כפשוטו.


[[קטגוריה:צמצום]]
[[קטגוריה:צמצום]]

תפריט ניווט