יעקב אבינו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 93 בתים ,  17 בינואר 2012
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''יעקב אבינו''' הוא השלישי ב[[אבות]], בנו של [[יצחק אבינו]].
'''יעקב אבינו''' הוא השלישי ב[[אבות]], בנו של [[יצחק אבינו]].


מאחר שנשמות ה[[אבות]] נמשכות  מה[[מדות העליונות]] ב[[עולם האצילות]] ודבקות בהן, לכן התכונות שבנשמותיהם תואמות את המידות מהן נמשכו.
מאחר ש[[נשמה|נשמות]] ה[[אבות]] נמשכות  מה[[מדות העליונות]] ב[[עולם האצילות]] ו[[דבקות]] בהן, לכן התכונות שבנשמותיהם תואמות את המידות מהן נמשכו.


נשמת יעקב נמשכת מ[[ספירת התפארת]], אשר ענינה - [[מידת הרחמים]], שהיא שילוב של חסד וגבורה ביחד.  
נשמת יעקב נמשכת מ[[ספירת התפארת]], אשר ענינה - [[מידת הרחמים]], שהיא שילוב של חסד וגבורה ביחד.  


ולכן אמר: "א-לקי אבי אברהם ופחד יצחק היה לי", התכללות חסד וגבורה כאחד, שזהו ענין הרחמים.
ולכן אמר: {{ציטוטון|אֱלֹהֵי אָבִי אֱלֹהֵי [[אברהם|אַבְרָהָם]] וּפַחַד [[יצחק|יִצְחָק]] הָיָה לִי}}, [[התכללות]] [[חסד]] ו[[גבורה]] כאחד, שזהו עניין [[מידת הרחמים]] הנקראת בשם [[תפארת]], שענינה - ה[[יופי]] הנוצר מהגיוון והמיזוג של שני הפכים.  
 
ונקראת מדת הרחמים בשם תפארת, שענינה - היופי הנוצר מהגיוון והמיזוג של שני הפכים.  


לכן עבודתו של יעקב משולבת - שעל-אף הרגשת ה[[ביטול]], הריחוק והאפסיות - כלפי ה', מחמת הרגשת קדושתו יתברך שהוא קדוש ומובדל ו[[לית מחשבה תפיסא ביה כלל]], הנה הוא חוזר ומתעורר באהבה וגעגועים אל ה' ומעורר רחמים רבים על נשמתו, וכמו שכתוב "מרחוק ה' נראה לי", דהיינו מדת הרחמים על נשמתו בגלל הרגשת הריחוק.
לכן עבודתו של יעקב משולבת - שעל-אף הרגשת ה[[ביטול]], הריחוק והאפסיות - כלפי ה', מחמת הרגשת קדושתו יתברך שהוא קדוש ומובדל ו[[לית מחשבה תפיסא ביה כלל]], הנה הוא חוזר ומתעורר באהבה וגעגועים אל ה' ומעורר רחמים רבים על נשמתו, וכמו שכתוב "מרחוק ה' נראה לי", דהיינו מדת הרחמים על נשמתו בגלל הרגשת הריחוק.
שורה 16: שורה 14:
מדתו של יעקב אבינו היא שפלות וביטול כלפי [[הקדוש ברוך הוא]].
מדתו של יעקב אבינו היא שפלות וביטול כלפי [[הקדוש ברוך הוא]].


במיוחד ניכרת שפלותו וביטולו המיוחדת, שגם כאשר משפיע עליו הקב"ה חסדים, אינו מגדיל את עצמו, אלא להיפך, ככל שנשפעים עליו החסדים כך מקטין את עצמו.
במיוחד ניכרת שפלותו וביטולו המיוחדת, שגם כאשר משפיע עליו [[הקב"ה]] חסדים, אינו מגדיל את עצמו, אלא להיפך, ככל שנשפעים עליו החסדים כך מקטין את עצמו.
 
כך היה גם כאשר ניצל מלבן ומאליפז, אמר: קטנתי מכל החסדים.


היפוכו הגמור של יעקב היא מידת ישמעאל.
כך היה גם כאשר ניצל מ[[לבן]] ומ[[אליפז]], אמר: קטנתי מכל החסדים.


'''לערך מורחב - [[ישמעאל]]'''.<REF> [[אגרת הקודש - פרק ב']]</REF>
היפוכו הגמור של יעקב היא מידת [[ישמעאל]]<REF> [[אגרת הקודש - פרק ב']]</REF>
{{סגל}}
{{סגל}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
39,916

עריכות

תפריט ניווט