טבילת כלים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,549 בתים ,  16 במאי 2011
ויקיפדיה
(דף חדש: '''טבילת כלים''' היא טבילה במקווה או במעיין, המתבצעת בכלים שנקנו מגוי, שצריכים טבילה. הטור כותב{{ה…)
 
(ויקיפדיה)
שורה 1: שורה 1:
'''טבילת כלים''' היא טבילה ב[[מקווה]] או ב[[מעיין]], המתבצעת בכלים שנקנו מ[[גוי]], שצריכים טבילה.
'''טבילת כלים''' היא טבילה ב[[מקווה]] או ב[[מעיין]], המתבצעת בכלים שנקנו מ[[גוי]], שצריכים טבילה.
==מקור למצווה==
המקור למצוה הוא בספר במדבר פרק לא פסוקים כא-כג:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וַיֹּאמֶר אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֶל אַנְשֵׁי הַצָּבָא הַבָּאִים לַמִּלְחָמָה זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת משֶׁה. אַךְ אֶת הַזָּהָב וְאֶת הַכָּסֶף אֶת הַנְּחשֶׁת אֶת הַבַּרְזֶל אֶת הַבְּדִיל וְאֶת הָעֹפָרֶת. כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יָבֹא בָאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בָאֵשׁ וְטָהֵר '''אַךְ בְּמֵי נִדָּה יִתְחַטָּא''' וְכֹל אֲשֶׁר לֹא יָבֹא בָּאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בַמָּיִם}}


מכאן למדו שיש לטבול את הכלים לפני השימוש (ואם צריך גם [[הגעלת כלים|להגעילם]]) לפני השימוש.
טעם לטבילת הכלים מובא ב[[תלמוד ירושלמי|תלמוד הירושלמי]]:‏‏<ref>‏תלמוד ירושלמי מסכת עבודה זרה פרק ה' הלכה ט"ו‏</ref> {{ציטוטון|לפי שיצאו מטומאת הגוי ונכנסו לקדושת ישראל}}.
לפי רוב [[הראשונים]] טבילת כלים היא חובה [[מדאורייתא]].
את הכלים מטבילים במקווה כשר. בשעת הטבלת הכלי יש לוודא שאין [[חציצה]] בין הכלי למים, כגון היד שמחזיקה את הכלי או [[מדבקה|מדבקות]].
לפני הטבלת כלי אחד מברכים: {{ציטוטון|בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל טְבִילַת כֶּלִי}}. ובהטבלת מספר כלים מברך {{ציטוטון|בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל טְבִילַת כֵּלִים}}. ברכה זו היא אחת מ[[ברכות המצוות]].
כלים הצריכים גם [[הגעלת כלים| הגעלה]], יש להגעילם קודם הטבילה. ואם הטבילם קודם מותרים. ויש אומרים שצריך לחזור ולהטבילן.‏‏<ref>‏שולחן ערוך, חלק יורה דעה סימן קכ"א, סעיף ב‏</ref>
==שיעור המקווה==
הטור כותב{{הערה|בסימן ק"כ.}} בשם הסמ"ק, שלמרות שמעיין מטהר בכלי טמא בכל שהוא, בכלים הלקוחים מן העובד כוכבים צריך שיהיה במקווה ארבעים סאה, אך הוא מערער על דבריו, וסבור שאין להחמיר בטבילה זו יותר מבטבילת טומאה, שבה כתוב את המקור היחיד לשיעור הטבילה.
הטור כותב{{הערה|בסימן ק"כ.}} בשם הסמ"ק, שלמרות שמעיין מטהר בכלי טמא בכל שהוא, בכלים הלקוחים מן העובד כוכבים צריך שיהיה במקווה ארבעים סאה, אך הוא מערער על דבריו, וסבור שאין להחמיר בטבילה זו יותר מבטבילת טומאה, שבה כתוב את המקור היחיד לשיעור הטבילה.


39,916

עריכות

תפריט ניווט