תיקון המידות
תיקון המידות, או עבודת המידות, הוא חלק מרכזי בעבודת השם, הדורש מהאדם תהליך פנימי של זיכוך ועידון התכונות הנפשיות והרגשיות שלו.
עבודת המידות נדרשת מכל אחד, גם מי שנולד עם מידות מזוככות ועדינות, נדרש להמשיך ולזכך אותם עוד.
תיקון המידות בדורות קודמים[עריכה | עריכת קוד מקור]
כמו ענינים רבים בתורת החסידות, גם הענין של זיכוך המידות מופיע במקורות קדומים רבים, דוגמת הרמב"ם בהלכות תשובה[1], שאומר שעל פי הלכה האדם נדרש לחזור בתשובה לא רק על עבירות שיש בהם מעשה של איסור, אלא גם מכל הדעות הרעות שיש לו.
כך גם מופיע במסכת אבות[2] "אם אין דרך ארץ אין תורה", כלומר שהעיסוק בתיקון המידות בדרך ארץ הוא היסוד וההקדמה לכללות עבודת השם[3].
מקור מפורסם נוסף הוא אגרת הרמב"ן שהדריך את בנו להתנהג לדבר כל דבריו בנחת, ובכך להינצל מו הכעס, וכן עצות נוספות התיקון המידות.
בספרי הקודש, ענינים רבים העוסקים בתיקון המידות מופיעים בקשר עם ימי ספירת העומר, שבמשך ארבעים ותשעה ימים מתכוננים לקבלת התורה על ידי בירור כל מידה ומידה באופן פרטי, כפי שכל אחת מהמידות כלולה ומתבטאת בשבע המידות.
החידוש של תורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]
בפרק א' בתניא מחדש אדמו"ר הזקן שלכל אדם יש שתי "נפשות"[4]. המשמעות היא שמשיכתו ל"רע" לא נובעת מכח חיצוני כלשהו (כגון יצר או מלאך) אלא שמהות עצמו יונקת מהקליפות והיא "רע". היינו, עד תורת החסידות הייתה ההבנה שהאדם מצד עצמו הוא "בסדר" וכל הבעיה היא שצריך להתגבר מלהמשך לרע חיצוני, והחסידות חידשה שהוא צריך לתקן את עצמו, לשנות את עצם מהותו הפנימית[5]
על פי זה מובן מאד פתגם אדמו"ר הריי"צ שתיקון המידות זהו כל ענין החסידות[6] ושזהו "עיקר החסידות"[7]. ואדמו"ר הרש"ב התבטא על כך כי "העבודה הקטנה ביותר בתיקון המידות, היא למעלה במדריגה מאשר ההשכלה הגדולה ביותר"[8], וכל יהודי ויהודי מקבל כח מלמעלה לעבודה זו[9].
העבודה של תיקון המידות קשור עם בחינת 'איש'[10], ועיקר הכוונה בעבודת האדם, גם בתיקון המוחין (שהוא בחינת 'אדם') - הוא לפעול תיקון המידות[11].
מלבד הדרישה הכללית מהאדם לזכך ולתקן את מידותיו, מושם דגש בחסידות על פרטים שונים בעבודת המידות, דוגמת הדרישה לעבוד את השם מתוך שמחה, אהבת ישראל, ענווה, ביטול, והתקשרות לרבי.
(היבט דומה לדרישה של זיכוך המידות, היא העבודה באתכפיא ואתהפכא, שהאדם כופה את רצונו ומתאפק, ואף מצליח להפוך את הרצון לחלוטין).
אופן העבודה בתיקון המידות[עריכה | עריכת קוד מקור]
תיקון המידות יכול להיות בשני אופנים, האופן הראשון הוא ריסון הנטיות הטבעיות, דוגמת אדם שהטבע שלו נוטה לכעס ורוגז, שעליו לשלוט בעצמו ולהרגיל את עצמו להתאפק ולא לכעוס ולהתרגז.
אופן נוסף בתיקון המידות, הוא השימוש בהטיית הנפש בצורה חיובית, דוגמת אדם שהמזג שלו חם וסוער, שמנצל זאת למלחמה נגד דברים הסותרים את רצון השם ויוצא בזה[12].
העיקר בתיקון המידות, הוא להנהיג אותם שיהיו על פי השכל, כלומר שהאדם יעשה את מעשיו לא לפי הרגש שמוטבע בו מתולדתו, אלא דווקא מתוך התבוננות והחלטה שכלית מה נכון לעשות ולהרגיש[13].
עבודה זו, היא ההתחלה וראשית העבודה בעבודת השם[12][14].
הרבי מדריך כי סדר העבודה בתיקון המידות הוא מהקל אל הכבד, ובאופן של הדרגה, מעט מעט, ולא בפעולות קיצוניות שמנסות לשנות את המידות בפעולה אחת[דרוש מקור].
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]
- יקותיאל גרין, תיקון המידות, שבט תש"ע
- שמעון גופין, עבודת תיקון המידות, ניסן תשע"ז
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- אליעזר ברוד, תיקון המידות, מדור 'מן המעיין', שיחת השבוע גליון 1256
- שניאור אשכנזי, תיקון המידות: כיצד אפשר לרפא עצלנות, דחיינות וכעסים?, פרשת אמור תשע"ח
- יוסף יצחק גורביץ, מה היא עבודת המידות?, מתוך 'מעיינותיך', א' חשון תשע"ט
- תגית: תיקון המידות, באתר חב"ד אור אין סוף
- תגית: תיקון המידות, באתר 'מעלין בקודש', רשת אהלי יוסף יצחק
- ואתהלכה ברחבה • 'תיקון המידות' כאן ועכשיו, באתר לחלוחית גאולתית
הערות שוליים
- ↑ ז, ג.
- ↑ ג, יז.
- ↑ על פי פירוש רבינו יונה: "ובזה תשכון התורה עליו, שאינה שוכנת בגוף שאינו בעל מידות טובות".
- ↑ אמנם הוא מסמיך את הדברים על דיוק לשון הרח"ו, אבל שם אין הדבר מוסבר ומובן.
- ↑ ע"פ שיעורי הרי"כ.
- ↑ [www.sifreiorhachaim.co.il/wp-content/uploads/2024/04/5720511.pdf?srsltid=AfmBOoqWrpfWHgo5t6ZtV10zACQMbiTvKq7rTCQq61woqvshg0aOIYnr ענינה של תורת החסידות סעיף א' אות ג. מלקוטי דיבורים חלק א' נו, א. וגירסה נוספת שם עמוד ב. התבאר ב'התמים' חלק ג' עמוד סו ואילך. אגרות קודש חלק כב עמוד יז.
- ↑ ספר השיחות תש"ט עמוד 297.
- ↑ ספר השיחות קיץ ה'ש"ת עמוד 93. וראו גם שיחת י"א ניסן תש"ט, שההשכלה הנפלאה ביותר לא מגיעה לפעולה של הטבת וזיכוך המידות. ובשיחת פרשת נצבים תש"ז שהפעולה במידות פועלת התגלות עצם הנשמה ופועלת עילוי גם במוחין עצמם.
- ↑ פירוש הלשון 'משביעין אותו', מלשון שובע. סעודת ליל ראשון של חג השבועות תש"ח. סה"מ תרח"ץ ס"ע רלה ואילך.
- ↑ לוח היום יום ד' אלול: "במעלת מין האנושי, ישנם ארבעה תוארים: אדם - מעלת המוחין והשכל, איש - מעלת הלב והמדות, אנוש - החלישות באחד מהם בשכל או במדות, או בשתיהם, גבר - מתגבר על עצמו להסיר המניעות ועיכובים להשיג אחת המעלות או בשכל או במדות, היינו דגבר עוסק עם האנוש להגביהו למעלת איש או אדם".
- ↑ מאמר דיבור המתחיל 'איש על דגלו' ש"פ במדבר, ב' סיון, ה'תש"ל.
- ↑ 12.0 12.1 ספר המאמרים תרצ"ב עמוד שנח.
- ↑ ספר המאמרים תרצ"ב, ל"ג בעומר, עמוד שסג. וראו שם ליל א' דחג השבועות תרצ"ב עמוד שעב.
- ↑ ראו אגרות קודש אדמו"ר הצמח צדק (תשנ"ג) עמוד קה. שיחת שמיני עצרת תרצ"ד (לקוטי דיבורים חלק א' נו, א ואילך). אגרות-קודש אדמו"ר הריי"צ ח"ג עמוד תנח.