שיחה:חסידות אשלג

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

למתמצאים: חסידות או שושלת? --אסאך הצלחה, און א פריילעכע טאג, היום ד' בתשרי ה'תשע"א שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים 01:25, 12 בספטמבר 2010 (UTC)

דווקא אשלג היא לאו דווקא שושלת ויותר חסידות. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), ד' בתשרי ה'תשע"א 11:27, 12 בספטמבר 2010 (UTC)

המידע חסר, הנה עוד כמה דברים חשובים לדעת[עריכת קוד מקור]

ישנו סרטון שהרב שמחה אשלג מספר על מפגש עם הרבי והתייחסותו של הרבי לזוהר עם פירוש הסולם

אני לא מצליח להשאיר פה את הקישור, חפשו ביוטיוב רב שמחה אשלג רבי מילובביץ'

קשריו עם חסידות חב"ד[עריכת קוד מקור]

נכדתו נשואה לחסיד חב"ד יש ענין להוסיף את זה --V - שיחה, 13:08, כ"ט בשבט, ה'תשפ"א 13:08, 11 בפברואר 2021 (UTC)

הרב ברוך שלום אשלג למד בצעירותו בתורת אמת ירושלים. יונתן770י - שיחה, 13:17, כ"ט בשבט, ה'תשפ"א 13:17, 11 בפברואר 2021 (UTC)

הועבר מהערך[עריכת קוד מקור]

אנונימי יקר, הוספתך חשובה לנו אם כי במצב בו כתבת אותה היא אינה ראויה לערך, היא כתובה בשפה לא אנציקלופדית וחלק מהעןבדות מיותרות לערך, הקטע הועבר לדף השיחה כאן, יש לערוך כנדרש בפנים הערך:

בקשת הבהרה: "בן נוסף של רבי שלמה בנימין, הוא רבי אברהם שמחה הלוי אשלג האדמו"ר מאשלג (מרחוב שד"ל בבני-ברק), לרבי אברהם שמחה קשרים הדוקים עם חסידות חב"ד (ונכדתו נשואה לחסיד חב"ד (-?? לעורך!! כדאי לבדוק עובדה זאת בקשר לנכדתו כי משיחה שערכתי עם בנו של רבי אברהם שמחה זה כנראה לא נכון)."

[מצוב משהו מיא ניסן השנה תשפד:

אחרי שחרית ניגשתי אליו (שמי צביקה ונטורה הוא שכני ואני מתפלל שם כל בוקר) ושאלתיו לגבי הידיעה שהרב אשלג הלך לניחום אבלים של הרב יצחק דב ליברמן עה מכפר חבד האם הכוונה זה אליו או לרב מענף אחר של אשלג וענה לי שמדובר בו עצמו ואז אמרתי לו שאני מכיר את הרב ליברמן היות ובשבת ב' תמוז ה'תשנד שלחתי אליו שני אחיות קטנות ממשפחת אופנהיימר מרמת גן להיות אצלו בשבת ואז סיפר לי בנוכחות תלמידיו על שני תלמידים שלו שהוא שלח מליובאוויטש ואחד מהם היה הרב ליברמן: בזמנו עוד בשנות הלמדים הוא רצה להתקבל אצל הרבי ולהתדבר עמו עד כתבי הסולם והרב לייבל גרונר עה שאל אותו על מה הוא רוצה לשאול את הרבי וענה לו שרוצה להבין בנוגע להתנגדות לכתבי הסולם ולייבל אמר לו שיחזור אליו לטלפון ויודיע לו ולעולם לא חזר אליו..וגם בביקורים הבאים לא איפשר לו כלל וכלל להיכנס אל הרבי כמה וכמה פעמים כשהיה בניו-יורק .

היו שני בחורים שגדלו על ברכי אביו ואחרי זה על ברכיו שאחד מהם זה הרב יונתן בורגן שיחי' והשני זה הרב יצחק ליברמן עה והוא עצמו שלח אותם ללמוד בליובאוויטש ואחרי זה נסעו גם אל הרבי

לפני שהרב יונתן נסע לרבי אז הרב שמחה ביקש ממנו במפורש שיאמר לו שהרב שמחה רוצה להיכנס אל הרבי ולהביא מהספרים של הסולם ומדוע אין מאפשרים לו זאת והרב שמחה אומר שהזהיר אותו במפורש שזה יכול להרגיז מאד את הגבאי לייבל והוא יכול להעיף אותו לגמרי ובכל זאת יונתן נכנס ושאל אצל הרבי האם הרב שמחה יכול לשלוח מהספרים של אביו אל הרבי( ובלי לעדכן בזה כלל את לייבל) והרבי אמר "זייער א גלייכע זאך". כשנסע תלמידו השני הרב ליברמן הוא שלח עמו ספרים ולייבל אמר לו שלא יביא לרבי את הספרים לגבי רק ישימם במזכירות והוא יעביר לרבי ובפועל זה לא קרה. בקיצור לא התאפשר כלל להגיע ולהיכנס אל הרבי. באחד השנים הוא הגיע ורצה לראות את הרבי ולייבל הזהיר אותו שלא יתקרב(הוא אמר שלייבל אפי' עשה סימן על צווארו כאומר וכו') אבל הרב שמחה ניצל את ההזדמנות ואמר לרבי קוראים לי שמחה אשלג וביקש להיכנס אל הרבי והרבי הסכים לזה וכשנכנס לייבל כל הזמן ביקש לגמור והרבי סימן ללייבל שיאפשר לו זאת (הובן מדבריו שהרבי מאד רצה שלייבל יכבד אותו ואז הוא שאל את הרבי בנוגע לכתבים אלו והרבי אמר שזה לגמרי תורה מסיני וסלם גימטריא סיני ואדרבא שישלח עוד מהכתבים. לביקור אחר כבר הגיע עם הכתבים ואומר שהרבי פינה בספריה מקום של כבוד לספריו. ומאז גם לייבל התייחס אליו אחרת. גם באחד מהביקורים שאל אצל הרבי מדוע אינו מדבר שיהיו לומדים בספר הזוהר אצל החסידים והרבי אמר לו שהוא מדבר בזה ואומר שעל כן הרבי דיבר על זה בשבת (ה' מנחם אב ה'תשמז) ואמר במפורש שצריכים ללמוד זוהר וספרי קבלה. הרבי אמר לו מדוע אינו מדפיס את הספרים שלו והרב שמחה אמר לו שאין לו כסף אז הרבי אמר לו שיבקש מאנש. ואמר לרבי שאינו מכיר את אנש אז הרבי אמר לו שישאל במזכירות אצל לייבל הרב שמחה שאל אצל לייבל במזכירות ולייבל אמר לו שיסע לאוסטרליה לגוטניק אז הרב שמחה נסע מיד לשבת הקרובה לחוף המערבי ושם דיבר עם אחד ממקורביו לקנות כרטיס לאוסטרליה הנל שכח לבקש "כושר פוד" עבורו בטיסה אזי שם הגויים דאגו עבורו לפירות וירקות וכו' בהמשך הטיסה הוא התעכב בטהיטי שזה מקום עם ילידים פרימיטיבים והוא לא הבין מדוע התעכב המטוס ורק כשעלה אמרו לו שהם עיכבו את המטוס בכדי להביא לו מגש של "כושר פוד" מהרבנות של חבד בסידני. לאחרי זה היה חניה בסידני ואחרי זה במלבורן . הוא הגיע לישיבה שם והיא הייתה ריקה כי זה היה לאחרי -תב והתלמידים יצאו כבר לבין הזמנים ואז הוא מחכה ומנסה למצוא אולי יש שם מישהו שיאפשר לו להיכנס לגוטניק לפתע יצא אדם גדול מימדים עם קול עבה ביותר ושואל אותו:מה אתה רוצה כאן והוא אומר לו שהוא רוצה לראות את גוטניק והוא אומר לו שהוא יצא מיד אז הוא אומר לו שהרבי שלח אותו לגוטניק ואז הוא עוד פעם צעק עליו שייארוז את הפקלאות וילך מיד מכאן והרב שמחה אומר לו שהוא הגיע במיוחד לכאן בנסיעה ארוכה מאד כי הרבי אמר לו שיבקש תרומה עד הדפסת הספרים מאנש והרבי אמר לו שישאל אצל לייבל במזכירות למי ולייבל אמר לו להגיע לכאן לגוטניק. אז הוא אמר לו המתן רגע כאן ואני אתקשר לבדוק זאת. הוא התקשר ללייבל ולייבל אמר לו שאכן כך ויקשר אותו עם גוטניק . ואז הוא יצא אליו וקיבלו בכבוד והסביר לו שכולם באים לכאן ומספרים סיפורים שהרבי שלח אליהם אבל הוא ביקר עכשיו אצל אחיו ואמר לו שאמת היתה בפיו. הרב שמחה התקשה לחבר בין הדמות של לייבל לדמות הענק של אחיו הרב יצחק דוב גרונר והוא אמר לו שלא רק שהם אחים אלא שהם גם תאומים(?) ובאמת התקבל אצל גוטניק והוא הביא לו 10,000 דולר להדפיס את ספריו ולאחרי זה הדפיס הרבה מהם וגם חילקם בהרבה מוסדות תורה וישיבות כמו שהרבי הורה לו. בפגישה אחרת עם הרבי הרבי שאל אותו על הוצאת הכתבים של אביו להדפסת ואז הוא שוב ניגש לגוטניק להדפיס אותם ואכן קיבל תרומה שוב גם לזה והכניס והדפיס זאת בתוך ספרי החוק לישראל". אח שלו הרב יחזקאל למד בישיבה של גור והיה קצת מתנגד ללימודי הקבלה לשעבר אצל הרבי הרבי אמר לו שבחבד אין זה נהוג ונהרא נהרא ופשטיה" והרב שמחה אומר שאליו הרבי דיבר אחרת. (הוא אומר שלצערו בכמה פירסומים בחבד שדיווחו על זה לא דייקו וכתבו שזה נאמר לשמחה אשלג אבל באמת מילות אלו נאמר ליחזקאל בלבד אבל אצלו היה בפירוש עידוד לזה ודחיפה לזה וסלם בגימטריא סיני כמובא לעיל ואמרתי לו שלענד בספר שנשלח אליו מהרב ווינטרוב)שיח שרפי קודש שהעברתי לו אז זה כתוב מאד ברור) בכל אופן דיברנו בנוגע למשיח ושהרבי אמר חמש פעמים מסכים היינו שרק צריכים להסכים לזה ואמר שזה כל ענין עיכוב הגלות ורק השאור שבעיסה שמעכב.



בגלל שאלתי לפני משפחתו ותלמידיו בשדל 4 הרב שמחה הקדיש לסיפור זה הרבה מאד זמן ופירט וכו'וניכרת מאד הערכתו ואהבתו לרבי


רשמתי זאת כאן לגיבוי לזכרון ושולח זאת גם אליכם ביום זכאי זה. ומסיימים בטוב. זמן זכאי של יום הולדת מלכנו משיחנו שליטא כעיני שפחה אל יד גבירתה עד שיחוננו ויוציא לאור צדקתנו. אריכות ימים ושנים לכולנו עם ישראל]

--משתמש: ברכת הגאולה חושב שיש לך ידע תורני? נראה אותך במיזם תרי"ג! 17:18, 5 במאי 2024 (IDT)

ניסוח צורם בקו של אשלג[עריכת קוד מקור]

מתוך האתר על מידע על קו קול האמת של חסידות אשלג /6047c50c01a79.site123.me/הקונטרס/ספריו-ופירושיו

"אני חושב שהטיבו לבטא זאת כמה מחברים שדיברו בכבוד רב על הספרים אך התייחסו לנקודת השוני הזו, כמובא להלן: "ומה שכתב אודות פירוש הסולם על הזוהר, הנה לא ראיתיו אלא בהעברה בעלמא לאיזה רגעים, ומובן שאי אפשר לחוות דעה על יסוד זה. והספר אינו אצלי. וכפי הנשמע הנה סלל דרך לעצמו בלימוד העץ חיים וספר הזוהר. ואנו אין לנו אלא דרך המלך של נשיאינו בתורת החסידות". (דברי הרבי מליובביטש בספר שערי הלכה ומנהג יורה דעה, עמ' 172).

יצוין, הרבי מחב"ד לא מעביר ביקורת על ספרי הרב אשלג מתוך ידיעה ברורה, אלא מתוך "כפי הנשמע". כמדומני, אחרי שראיתי את מקור האיגרת באגרות-קודש, שהיא משנותיו המוקדמות.

בהמשך התוודע יותר לתורת בעל הסולם, כאשר היה אצלו האדמו"ר הרב"ש (בנו בכורו וממשיך דרכו של 'בעל הסולם'), הוא שוחח עמו במשך כשעתיים על שאלות שונות שהיו לו בדרכו של בעל הסולם. וכן כאשר היה אצלו הרב ויינשטוק תלמיד בעל הסולם הוא קיבלו בכבוד רב, וכן את הרב שמחה אשלג שליט"א, יש תיעוד בווידאו איך שהרבי נותן לו דולר עבוד הדפסת הספרים ואומר לו ש"סולם" בגימטריא "סיני".

עם זאת ברור שהרבי מחב"ד בשום שלב לא החזיק בדרכו של בעל הסולם, הוא היה קנאי מאד לדרכה של חב"ד ולא ציטט ולא השתמש כלל בשום זרם אחר, כולל זרמים חסידיים מוכרים, ובוודאי לא אשלג. מִספר המובאות הנזכרות בספריו מתוך ספרי יסוד חסידיים כמו "נועם אלימלך" ,"קדושת לוי" ו"מאור ושמש", שואף לאפס."

רק לי הניסוח צורם? --משתמש: ברכת הגאולה חושב שיש לך ידע תורני? נראה אותך במיזם תרי"ג! 17:29, 5 במאי 2024 (IDT)