לדלג לתוכן

שיחה:גשם וחומר

הוספת נושא
מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
תגובה אחרונה: 21 אוקטובר מאת ספרא רבא

מה לא נכון במה שהוספתי? אא"פ לברר = גקה"ט, לא כן? בברכה, ספרא רבאשיחה 12:15, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה

ודאי שלא, הרי בהמשך אומר הרבי שליט"א מלך המשיח שבחלק זה הייתה הבחירה בבני ישראל.. --יחי המלך המשיח שליט"א! - שיחה, 12:21, כ"ט בתשרי, ה'תשפ"ו 12:21, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
אכן, כעת עיינתי במקור הדברים. א"כ הניסוח בערך אינו מדוייק (או עכ"פ מובן) דיו (לי לפחות..) בברכה, ספרא רבאשיחה 12:31, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
בשיחה כתוב שזה החלק בו לא נוגע הבירור בכלל ולא רק חיצוני, בשונה ממש"כ.. --יחי המלך המשיח שליט"א! - שיחה, 12:37, כ"ט בתשרי, ה'תשפ"ו 12:37, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
"גם הגוף הגשמי של היהודי הוא שונה (גם) בגשמיותו מגופי אוה"ע (מצד זיכוך הגוף (דם ובשר) הנעשה ע"י כשרות האכילה ושתי' (הנעשים דם ובשר כבשרו), וכיו"ב)", משא"כ בחומריות - כפי ששמשיך אח"כ. אני בענ"ד הבנתי שהכוונה לזיכוך חיצוני, "הגוף הגשמי.. שונה (גם) בגשמיותו", דהיינו זיכוך גשמי של "דם ובשר", שבזה יש חילוק גשמי וממשי בין הגוף היהודי לאוה"ע - שגשמיותם יותר גסה בזה, ומשא"כ חומר שאין בו החילוק הנ"ל (משא"כ בירור בכלל (רוחני) - ש(בפשטות) מאן דכר שמי').. בברכה, ספרא רבאשיחה 12:45, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
מקווה שהבנתי מה שכתבת. לפי זה במקום (מתוך הערך) "לעומת החומר, בו לא נרגש ונפעל שינוי וזיכוך חיצוני כתוצאה מכך" צריך להיות "לעומת החומר, בו לא נרגש ונפעל שינוי וזיכוך כלל". לא? --יחי המלך המשיח שליט"א! - שיחה, 12:57, כ"ט בתשרי, ה'תשפ"ו 12:57, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
לא מוכרח שאם אין שינוי וזיכוך חיצוני ונראה לעין אין בחלק זה זיכוך ובירור כלל, ואדרבה, כל עבודת הנשמה בגוף היא העלאת ובירור גשמיות הגוף - בעיקר במובן הרוחני (בירור הניצוצות, בלי קשר לזיכוך גשמי וחיצוני, שהינו "רווח נוסף"). בברכה, ספרא רבאשיחה 13:00, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
ודאי שבנדו"ד אין בירור כלל, שכן זה מה שמבאר הרבי שליט"א מלך המשיח בשיחה, שהבחירה היא מצד העצמות ולא מצד הבירור (כי אין, ואם היה זה כבר לא בחירה אמיתית, עיי"ש). --יחי המלך המשיח שליט"א! - שיחה, 13:05, כ"ט בתשרי, ה'תשפ"ו 13:05, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
ברור שאי"ז הכוונה, כי הרי כל מה שמדבר ועוסק שם הוא (בבחירת הקב"ה )בגוף כמו שנשתלשל למטה, שכעת, בדרגא מגושמת זו, "נדמה (בחומריותו) לגופי אוה"ע" כהלשון בתניא - כיון שאין הבדל בחומר היהודי מחומר אוה"ע מצד זה שבשניהם (כפי שנשתלשלו למטה) אין נראה זיכוך חיצוני וגשמי (דם ובשר) (שלכן הרי נצרך להגיע לדיוק החילוק הזה, בזיכוך דדם ובשר דוקא ולא אמר 'בירור' סתם). אך ודאי בשורש הגוף (הכולל גם החומר) הרוחני א"ע כלל לשורש הגוף דאוה"ע, ומשכך גם שייכת בו עבודת הבירורים כפשוט (גבי גוף סתם) (דכנ"ל כל עניין הבחירה שבו איירי בתניא ובשיחה שם הינו דוקא בגוף הגשמי, דהיינו כמו שנשתלשל למטה, "הגוף הגשמי.. שונה בגשמיותו (הגשם דהגוף הגשמי דייקא)". וכאשר תדקדק בלשונות שם תמצא זה פשוט). בכ"א, גם ע"פ ההבנה שלך עכצ"ל שא"כ הרי זו דרגא דגקה"ט (דאי ק"נ אמאי אין שייך בה בירור). בברכה, ספרא רבאשיחה 13:36, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
לא הבנתי מה שאתה כותב. אתה מגיע עם כמה הנחות יסוד ומכריח מהם את המסקנא שלא זה הכוונה.. הפשט הוא שהבירור הוא רק בגשמיות, ובחומריות מצ"ע אין שום מעלה, ובדרגא הזאת ה' בוחר..--יחי המלך המשיח שליט"א! - שיחה, 13:46, כ"ט בתשרי, ה'תשפ"ו 13:46, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
הלוואי הערך היה בגודל הדיון הזה מ. רובין (שיחה | תרומות) 13:49, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
אמן. בכל אופן, ככה אני הבנתי את השיחה, אבל לא חושב שההבנה שלי בנושא היא מעיקרי הדת שאני עומד להתווכח עליהם --יחי המלך המשיח שליט"א! - שיחה, 13:57, כ"ט בתשרי, ה'תשפ"ו 13:57, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
אם זו הכוונה, מדוע הרבי לא אומר פשוט שבחומר לא שייך בירור כלל, וצריך להגיע לזיכוך של דם ובשר (ובשבילך אצטט עוד פעם:"גם הגוף הגשמי של היהודי הוא שונה (גם) בגשמיותו מגופי אוה"ע (מצד זיכוך הגוף (דם ובשר) הנעשה ע"י כשרות האכילה ושתי' (הנעשים דם ובשר כבשרו), וכיו"ב)" הדגש במקור)? לשון התניא (והשיחה) הוא, שבגוף היהודי אין הבדל מגוף אוה"ע. ובזה גופא מסייג הרבי שישנו חלק (גשמיות) בו כן יש הבדל - של הזיכוך דדם ובשר. וכן משמע ופשוט מלשונותיהם (ואם זה לא מספיק לך, הא לך ציטוט משיעורים בסה"ת במקומו: "הכוונה ב'בנו בחרת' היא על גופו של יהודי, שבחיצוניותו ובחומריותו הוא דומה לגופו של גוי.."), שמדברים על הדרגא ש'נדמה', היינו הבחירה בגוף כמו שהשתלשל למטה - גשמיות הגוף, שהיא דומה לאוה"ע ("הגוף הגשמי.. שונה בגשמיותו (הגשם דהגוף הגשמי דייקא)"), אך ודאי לא לרוחניות הגוף (הדרגא שבה שייך הבירור הפשוט הרוחני, לא דם ובשר ממש). ושוב, הדבר פשוט וברור ואף זועק מכל תיבה ותיבה, ובעיון קל אפשר לתופסו, וכמו שהארכתי כבר לעיל. בברכה, ספרא רבאשיחה 14:00, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
אתה סובר שהכוונה שגם בחומר שייך זיכוך, אלא שלא ניתן לראות זאת? --יחי המלך המשיח שליט"א! - שיחה, 14:23, כ"ט בתשרי, ה'תשפ"ו 14:23, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
ברור, בדיוק כמו שבכל דבר גשמי בעולם הזה שייך (כמובן) בירור ואעפ"כ אא"פ לראות זאת, מלבד גשם גוף האדם היהודי - בו ישנו עניין יוצ"ד, שיכול להיות זיכוך גשמי ונראה לעין בדם ובשר כו', שמצד זה לא יכולה להיות בחירה כו'. בברכה, ספרא רבאשיחה 14:30, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
אם גם החומר של היהודי מזדכך, מדוע צריך את הבחירה הרי יש בו מעלה (כמו הגשמי, העובדה שזה לא נראה אינו ביאור לגבי הקב"ה, וראה ביום עשתי עשר תשל"א) --יחי המלך המשיח שליט"א! - שיחה, 14:40, כ"ט בתשרי, ה'תשפ"ו 14:40, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה
החומר של יהודי אינו מזדכך אלא מתברר. דהיינו, החומר עצמו לא משנה את טבעו החומרי ('מזדכך') ונעשה דק יותר ורוחני יותר (כדם ובשר בגשמיות), אך כן מתברר - דהיינו שמתעלה הרוחניות שבחומר לקדושה (ניצוצות שבו), אך כ"ז אינו מעלה בחומר (שהרי בגשמיות אין הבדל גם אח"ז בינו לבין גוי), שהרי הדבר אינו משנה אותו כלל - אלא הו"ע נפרד ברוחניותו (ואא"פ להגדירו כמעלה בו כיון שאינו משתנה עי"ז ולא נכרת עי"ז מעלה בו עצמו - שמתעלה ממש בחומריותו כו' כנ"ל), ולכן שייכת בגשמיות החומר הבחירה. בברכה, ספרא רבאספרא וסייפא 15:40, 21 באוקטובר 2025 (IDT)תגובה