צ'רידי

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
(הופנה מהדף צ'ארידי)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
סמל החברה

חברת צ'ארידי (charidy, על פי האנגלית: charity = חסד, צדקה) הינה חברת ייעוץ וסיוע לגיוס משאבים ומימון המונים, החברה נחשבת לפורצת דרך בתחומים רבים ובתוך מספר שנים שינתה את אופי התרומות והקמפיינים של עמותות ומלכ"רים בצורה דרסטית.

מייסדי וראשי החברה הינם חסידי חב"ד, ונכון לשנת תשפ"א מחזור גיוס הכספים באמצעות הפלטפורמות השונות שמציעה החברה עולה על חצי מליארד דולר בשנה, והיא חתומה על למעלה מ-5,000 קמפיינים בכל רחבי העולם.

היסטוריה[עריכה | עריכת קוד מקור]

חברת צ'ארידי הוקמה בשנת תשע"ג על ידי ר' יהודה גורביץ, חסיד חב"ד צעיר בעל ותק של יעוץ וסיוע לבתי חב"ד ועמותות הפועלות בתחומים חברתיים, תוך שילוב של אמצעי הטכנולוגיה המתקדמים ביותר, זאת לצד ר' משה הכט שהיה אחראי לגיבוש רבים מהשירותים והפלטפורמות שמציעה החברה.

בימיה הראשונים של החברה, היא שימשה כפלטפורמה לליווי קמפיינים של מימון המונים באמצעות רשת האינטרנט, כאשר האסטרטגיה העיקרית היתה 'מאצ'ינג' הפונה לקהל הרחב ומציע להם לתרום סכומים קטנים כאשר כל סכום שהם יתרמו יוכפל על ידי ידידי המוסד, והערך הסגולי של התרומה שלהם יהיה שווה פי ארבעה מהסכום שאותו החליטו לתרום.

אסטרטגיה נוספת בה נקטה חברת צ'ארידי, היא זמן קמפיין מוגבל וקביעת יעד מטרה מוגדר מראש, כאשר אי-הגעה לסכום היעד מבטלת את הקמפיין ומחזירה את הכסף לתורמים. שיטה זו יצרה דרבון גדול הן אצל מנהלי העמותות והארגונים המפעילים את הקמפיין שהפעילו את מלוא כח השפעתם על מנת להגיע אל היעד, ובמקביל היווה מנוף לחץ על המתרימים להזדרז ולהשתתף בקמפיין.

שיטה זו גרמה לפחות במקרה אחד להגעה לדין תורה, בקמפיין למיזם רבי דרייב כאשר היה חסר סכום קטן בלבד להגעה אל סכום היעד.

בשנותיה הראשונות של החברה היא פעלה בעיקר בקרב הציבור החרדי כאשר רוב הקמפיינים השתייכו ליוזמות חב"דיות, אך בעקבות ההצלחה התרחבו תחומי עיסוקה של החברה לציבור הכללי, ואף מעבר לכך – לעמותות וארגונים לא יהודיים בפריסה עולמית.

השיטה הרווחת כיום על ידי חברת צ'ארידי, היא גיוס שגרירים הנמנים על ידידי המוסד, שכל אחד מהם לוקח על עצמו יעד אישי שהוא אחראי לגייס באופן אישי. שיטה זו מגיעה למעגלים רחבים רבים שלא נחשפו כלל לעמותות ולפעולותיהם, וגורמת לאנשים רבים יותר להיות שותפים אקטיביים בהנעת הקמפיין.

במובנים רבים חברת צ'ארידי שימשה כפורצת דרך בתחום גיוס המשאבים, כשלאורך השנים היא ניפצה בזה אחר זה תקרות זכוכית ואקסיומות רבות, והצליחה לגייס במשך השנים למעלה ממליארד דולר למטרות צדקה וחסד, ניהל מעל ל-5,000 קמפיינים בכל רחבי העולם בכל פלחי האוכלוסיה ואף מעבר לעולם היהודי,

מלבד מחלקת בניית וליווי הקמפיינים, החברה מפעילה אגף המכונה 'צ'רידי 360' המלווה עמותות וארגונים מהשלב ההתחלתי של בניית מאגר תורמים וניהול נכון שלהם ושל העמותה, ועד לשלב בו יוכלו לצאת בקמפיין גיוס המוני.

בעקבות הצלחתה העצומה של החברה, החלו לקום בזה אחר זה פלטפורמות שונות, כאשר צ'רידי מתייחדת בכך שלצד הפלטפורמה של הגיוס עצמו, היא מעניקה ייעוץ מקצועי מאנשי מקצוע בעלי וותק בתחום בנוגע לסכום היעד אליו כדאי לשאוף, בניית ומיתוג הקמפיין, וליווי מקצועי בכל שאר ההיבטים של ניהול הקמפיין.

צוות החברה[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • ר' יהודה גורביץ' – מייסד ויו"ר
  • הרב שי צ'רבינסקי - מנכ"ל
  • ר' מוטי קריכלי - מנהל מחלקת קמפייני
  • ר' אהליאב אבוטבול - מנהל קמפיינים
  • ר' מנדי וולסוב - מנהל קמפיינים
  • ר' דודי גולדברג - מנהל קמפיינים

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]