מיכל המלמד

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

החסיד ר' מיכל ה'מלמד' המכונה גם 'דער הינקעדיקער מלמד' (המלמד הצולע) היה מחסידיו של אדמו"ר הזקן ושל אדמו"ר האמצעי.

אודותיו[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדמו"ר הריי"צ סיפר אודותיו[1], שמרגלא בפי חסידי אדמו"ר האמצעי בשקלוב, שאמירת הביטול של ר' מיכל, 'המלצד הצולע', הנאמרת בדרך אגב, עושה את השומע לכלי לקליטת דברי ה'יחידות' של הרבי.

ר' שלמה מונסזון היה אחד מחסידיו האברכים של אדמו"ר האמצעי. היה גביר בן גביר, מחונך ומודרך על ידי חסידים שהיו עוד בזמנו של רבינו הזקן, ולאחר 'יחידות' היה נוהג להתוועד עם חסידים ולהצטרף ל'מחול היחידות'. אבל לפי ערך החמימות החסידית, היה עדיין מהחסידים הקרירים, אלה הנקראים בעלי בתים. ר' שלמה, היה מתפלל בהתלהבות, מצטרף לחבורות החסידות, ומתוועד כפי שנהוג בין חסידים.

פעם אחת בהתוועדות התפרץ מיכל המלמד הצולע בבכי מזעזע, הכה את עצמו בליבו ובראשו, בטענות כלפי עצמו: "ריבונו של עולם, רחם עלי ועזור לי בחיות מאושרת ב"והאר עינינו בתורתך ודבק ליבנו במצוותיך, ויחד לבבנו לאהבה וליראה את שמך", כאותה חיות מאושרת שיש לשלמה מונסזון ב"והעושר והכבוד מלפניך".

אף שר' מיכל המלמד לא התכוון לבטל את ר' שלמה, שכן הוא אמר זאת אדעתיה דנפשיה, הוא חשב על עצמו, לא שבע רצון ממדרגתו בעבודה, שכן אין הוא חש באמת לאמיתו את הבקשה של "והאר עינינו בתורתך", כפי שר' שלמה חש ב"והעושר והכבוד", ברם, אמירתו פעלה רושם חזק על ר' שלמה. הוא נסע חיש מהר לליובאוויטש, נכנס ל'יחידות' אל אדמו"ר האמצעי, ומאז נשתנה לאדם אחר לגמרי.

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. לקוטי דיבורים ח"ה עמ' 1216, ספר השיחות תש"ב עמ' קכה-קמג.