נוי סוכה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,128 בתים ,  17 בספטמבר 2021
(בדיקה)
 
(28 גרסאות ביניים של 15 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
ב[[היום יום חלק שני]] - כותב [[הרבי שליט"א]] [[:קטגוריה:הרבי כמלך המשיח|מלך המשיח]] - אשר ב[[ליובאוויטש]] לא נהגו ב'''נוי סוכה''' - לא על גבי הסכך ולא על גבי הדפנות.
[[קובץ:סוכות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|קישוט סוכה ביינות ופירות]]
מנהג ישראל לקשט את ה[[סוכה]] בקישוטים פירות ותמונות הנקראים בלשון חז"ל "'''נוי סוכה'''". יש נוהגים שלא לתלות קישוטים על הסכך אלא רק על הדפנות מטעם סכך פסול. הגמרא מספרת במסכת ביצה{{הערה|דף ל עמוד ב}} שהיו נוהגים לתלות מיני פירות בסוכה כנוי סוכה אך אין להוריד אותם לפני סיום החג: "התניא: סככה כהלכתה, ועטרה בקרמים ובסדינין המצויירין, ותלה בה אגוזים, שקדים, אפרסקים, ורמונים, ופרכילי ענבים, יינות, שמנים, וסלתות, ועטרות שבלים - אסור להסתפק מהן עד מוצאי יום טוב האחרון של חג. ואם התנה עליהם - הכל לפי תנאו".


[[חסיד]]ים מסבירים שמנהג זה הוא הדגשה לעניין חביבות ה[[סוכה]] - לדגיש את הנוי הפנימי שיש לה מצד עצמה - הנוי הרוחני של המצווה. ועל כן לא שמים קישוטים גשמיים.
[[חסידים]] מסבירים שמנהג זה הוא הדגשה לעניין חביבות הסוכה - להדגיש את הנוי הפנימי שיש לה מצד עצמה - הנוי הרוחני של המצווה. ועל כן לא שמים קישוטים גשמיים.


[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]] [[קטגוריה:מנהגים לחגי השנה]]
בפועל נהגו חסידים רבים להדר בנוי של הסוכה עצמה שתהיה מורכבת מדפנות נאות ומסכך נאה, וכן לשים בסוכה תמונות של רבותינו נשיאינו.


בדיקה
==יחס הרביים==
[[קובץ:כתי''ק סוכה.jpeg|שמאל|ממוזער|250px|קטע "[[היום יום חלק שני]]" בכתב ידו של הרבי]]
הרבי מביא ב"[[לוח היום יום#היום יום - חלק שני|היום יום - חלק ב']]" כי בליובאוויטש לא נהגו בנוי סוכה:
{{ציטוט|תוכן=ב[[ליובאוויטש]] לא נהגו ב[[נוי סוכה]], לא בתלייה על ה[[סכך]], ולא על-גבי הדפנות
|מרכאות=כן|מקור=[[היום יום]] [[היום יום#חלק שני|חלק ב']] (שלא נדפס), קטע א'}}
 
משפט זה מבוסס על תשובת [[אדמו"ר הריי"צ]] לשאלת [[הרבי]]{{הערה|מובא ב"[[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחות]]" [[תש"ד]] עמוד 12 סעיף ג'}} מה היה הנוהג ב[[ליובאוויטש]] בנוגע לנוי סוכה, והתשובה הייתה:
{{ציטוט|תוכן=ב[[ליובאוויטש]] לא נהגו לעשות נוי [[סוכה]], לא תחת הסכך ולא על דפנות הסוכה.
 
פעם הביא החסיד ר' זלק'ע פערסיץ מ[[מוסקבה]] אשכול ענבים מלאכותי כדי לתלותו בסוכה, ולא תלוהו.
 
אצל הוד [[אדמו"ר הרש"ב|כ"ק אאמו"ר הרה"ק]] [=[[אדמו"ר הרש"ב|מהורש"ב]]] היה הנוי סוכה – היושב בסוכה.
 
הפחד מקבלת עול מלכות שמים [[ראש השנה]], עבודת [[ט' תשרי|ערב יום כיפור]] ו[[יום כיפור]] ו[[שמחה|שמחת]] [[חג הסוכות]] – היו אצל [[אדמו"ר הרש"ב|אאמו"ר הרה"ק]] חוויות ד[[פנימיות (בחסידות)|פנימיות]] ה[[נפש]]
|מרכאות=כן|מקור="[[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחות]]" [[תש"ד]] עמוד 12 סעיף ג''}}
 
==קישורים חיצוניים==
*'''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=9913&CategoryID=1779 אין מנהגנו בנוי סוכה]''', [[שבועון התקשרות|התקשרות]] גליון תת"ר
{{הערות שוליים}}
{{סוכות}}
[[קטגוריה:סוכות]]
[[קטגוריה:מנהגי תשרי]]
[[קטגוריה:מנהגים שאינם מנהגי חב"ד]]
9,446

עריכות

תפריט ניווט