רבי יהודה הנשיא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,966 בתים ,  23 בנובמבר 2010
שורה 43: שורה 43:


ה. עפ״ז יובן מה שהמשנה אומרת ״איזו היא דרך ישרה שיבור לו האדם״: שלימות העבודה היא, שקיום המצוות [ה״דרך ישרה״, ״פקודי ה׳ ישרים גו׳״] יהי׳ באופן ״שיבור לו האדם״, שיקיימם לא רק בדרך קבלת עול, אלא גם שהאדם בשכלו יבין (ויבחר) כי זוהי הדרך הישרה. וה״דרך ישרה שיבור לו האדם״ היא
ה. עפ״ז יובן מה שהמשנה אומרת ״איזו היא דרך ישרה שיבור לו האדם״: שלימות העבודה היא, שקיום המצוות [ה״דרך ישרה״, ״פקודי ה׳ ישרים גו׳״] יהי׳ באופן ״שיבור לו האדם״, שיקיימם לא רק בדרך קבלת עול, אלא גם שהאדם בשכלו יבין (ויבחר) כי זוהי הדרך הישרה. וה״דרך ישרה שיבור לו האדם״ היא
״כל שהיא תפארת לעושי׳״, שקיום התומ״צ יהי׳ באופן שלראה איך שתומ״צ הם תפארת ויופי המפארים ומייפים את האדם המקיימם — ״תפארת לעושי׳״. וזה עדיין לא מספיק, אלא צריך להיות גם ״ותפארת לו מן האדם״ — שהרגש והחיות שיש לו בתומ״צ הוא עד כדי כך, עד שגם אנשים שמסביבו רואים על ידו היופי שבתומ״צ. ו. ויש להוסיף, שזהו גם מהרמזים וטעמים שמשנה זו היא התחלת פרק שני דפרקי אבות: ההתחלה דפרק ראשון היא ״משה קבל תורה מסיני ומסרה כר״ — ההדגשה שקיום ההוראות צריך להיות מצד זה שמשה קבלם מסיני (מהקב״ה) 52 — בדוגמת ״ויען כל העם״ בפעם הראשונה ״כל הדברים אשר דבר ה׳ נעשה״, לקיים ולעשות ציוויי הקב״ה; ואחר כך באים לפרק שני, השלב השני בעבודת הי, ולכן ההתחלה בפרק זה היא — ההדגשה שצריך להיות(גם) ״שיבור לו האדם״, שהאדם בוחר בשכלו" — בדוגמת מענה בנ״י בפעם השניה ״כל אשר דיבר ה׳ נעשה ונשמע״.
״כל שהיא תפארת לעושי׳״, שקיום התומ״צ יהי׳ באופן שלראה איך שתומ״צ הם תפארת ויופי המפארים ומייפים את האדם המקיימם — ״תפארת לעושי׳״. וזה עדיין לא מספיק, אלא צריך להיות גם ״ותפארת לו מן האדם״ — שהרגש והחיות שיש לו בתומ״צ הוא עד כדי כך, עד שגם אנשים שמסביבו רואים על ידו היופי שבתומ״צ. ו. ויש להוסיף, שזהו גם מהרמזים וטעמים שמשנה זו היא התחלת פרק שני דפרקי אבות: ההתחלה דפרק ראשון היא ״משה קבל תורה מסיני ומסרה כר״ — ההדגשה שקיום ההוראות צריך להיות מצד זה שמשה קבלם מסיני (מהקב״ה) 52 — בדוגמת ״ויען כל העם״ בפעם הראשונה ״כל הדברים אשר דבר ה׳ נעשה״, לקיים ולעשות ציוויי הקב״ה; ואחר כך באים לפרק שני, השלב השני בעבודת הי, ולכן ההתחלה בפרק זה היא — ההדגשה שצריך להיות(גם) ״שיבור לו האדם״, שהאדם בוחר בשכלו" — בדוגמת מענה בנ״י בפעם השניה ״כל אשר דיבר ה׳ נעשה ונשמע״. ז. ויש לבאר הלשון ״אתו היא דרך ישרה שיבור לו האדם״ בעומק יותר, שב״יבור לו האדם״ גופא ישנם כמה ובכללות — שני דרכים וה״דרך ישרה״ היא ״כל שהיא תפארת כר״. והענין בזה: בכדי לנצח את הנפש הבהמית והיצר שיכול לרצות שיהודי יעבור על רצונו של הקב״ה ר״ל, ולפעול שתומ״צ יהיו באופן ״שיבור לו האדם״ — ישנם בכללות שתי דרכים: הדרך הראשונה היא, שהוא נכנס במלחמה 34 עם היצה״ר, ועם החושך שהיצה״ר רוצה להביא, עי״ז שמתעסק בתעניות וסיגופים וכיו״ב, שמענה את הגוף והנה״ב, עד שמחליש את הרצון והתאוה שלהם לתענוגי עולם הזה, ועד
ששובר אותם. וזה מביא סו״ס לשינוי וזיכוך בגוף ונה״ב, שגם מצד הנה״ב יהי׳ ״שיבור לו האדם״ — באופן אמיתי, שירצה לקיים תומ״צ. הדרך הזו היא גם דרך ע״פ תורה, שתביא סו״ס לזיכוך הגוף ונפש הבהמית, אבל אין זו ״דרך ישרה״ מצד ״אשר עשה האלקים את האדם ישר״ 36 — כי דרך זו קשורה ובאה כתוצאה מן החורבן(בית
המקדש), ובלשון הרמב׳׳ם" — שימי התעניות (״שכל ישראל מתענים בהם״) הם ״מפני הצרות שאירעו בהן כדי לעורר הלבבות לפתוח דרכי התשובה כר״ על החטאים שגרמו לחורבן, ועד״ז בנוגע לתענית פרטי, ה״ז ״בזמן שתבוא צרה״ ר״ל הבאה ״בגלל מעשיהם הרעים כר״ 3 8 , שזה מביא לתשובה ולתיקון החטא, אבל לא בדרך ישרה [ולכן התכלית לעתיד לבוא, כאשר הענינים יהיו ב(תכלית ה)שלימות — ״כל הצומות האלו עתידים ליבטל לימות המשיח ולא עוד אלא שהם עתידים להיות יום טוב וימי ששון  ושמחה. [כו'״ וכידוע שע"פ עבודה הרגילה ההנהגה ״שלא יאכל בשר ולא ישתה יין
ולא ישא אשה ולא ישב בדירה נאה כו'״ היא כפס״ד הרמב״ם, ״דרך רעה ואסור לילך בה״ וה״הולך בדרך זו נקרא חוטא שהרי הוא אומר בנזיר וכפר עליו מאשר חטא על הנפש, אמרו חכמים 43 ומה אם נזיר שלא פירש אלא מן היין צריך כפרה המונע עצמו מכל דבר ודבר על אחת כמה וכמה, לפיכך צוו חכמים שלא ימנע אדם עצמו אלא מדברים שמנעתו התורה בלבד כר, לא דייך מה שאסרה תורה כו'״. והדרך השני׳, ה״דרך ישרה״ היא —
שיהודי מתעסק בהוספת אור וטוב וקדושה דתומ״צ, ואינו עוסק רק בשבירת הגוף ונה״ב, אלא שמסביר להם את הטוב כו׳ שבתומ״צ לעצמם (״תפארת לעושי׳ ותפארת לו מן האדם״), ועד שהם מצד עצמם ירגישו ויבינו, ומנצל אותם גופא להוספה בתומ״צ, אכילה ושתי׳ לשם שמים וכו'. ואזי בדרך ממילא ״נדחה״ החושך והרע דנה״ב, ועד שנתברר. וזוהי ה״דרך ישרה״  — כמודגש במיוחד ע״פ שיטת החסידות, ובפרט חסידות חב״ד - שבדורות אלו אין הדרך דלעשות ריבד תעניות 44 , אלא דוקא ״עזוב תעזוב עמו״, וחסידות חב״ד מסבירה היוקר וההכרח דתומ״צ באופן ד״יתפרנסון מיני׳״, עד שגם הנפש הבהית יוכל להבין.
ולכן, אומרת תורת


== משפחתו ==
== משפחתו ==
39,916

עריכות

תפריט ניווט