מקל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 32 בתים ,  11 בדצמבר 2024
מ
החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}"
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 4: שורה 4:
נאמר ש[[קריעת ים סוף]] היה בזכות [[יעקב אבינו]].
נאמר ש[[קריעת ים סוף]] היה בזכות [[יעקב אבינו]].


אצל יעקב נאמר "כי במקלי עברתי את הירדן הזה<ref>בראשית לב, יא.</ref>", מובא ש "כי במקלי", הוא [[ראשי תיבות]]<ref>שלא בסדרו.</ref> של שמות קדושים "כי במ" הוא השם שיוצא מהמילה "מכבי" - "'''ב'''רוך '''כ'''בוד ה' '''מ'''מקומו<ref>יחאזקאל ג, יב.</ref>, ו"קלי" - "'''ל'''ישועתך '''ק'''ויתי ה'<ref>בראשית מט, יח.</ref>".
אצל יעקב נאמר "כי במקלי עברתי את הירדן הזה<ref>בראשית לב, יא.}}", מובא ש "כי במקלי", הוא [[ראשי תיבות]]<ref>שלא בסדרו.}} של שמות קדושים "כי במ" הוא השם שיוצא מהמילה "מכבי" - "'''ב'''רוך '''כ'''בוד ה' '''מ'''מקומו<ref>יחאזקאל ג, יב.}}, ו"קלי" - "'''ל'''ישועתך '''ק'''ויתי ה'<ref>בראשית מט, יח.}}".


צדיק הוא בחינת [[יסוד]], וצדיק גוזר והקב"ה מקיים, [[יוסף הצדיק|יוסף]] ענינו יסוד, ויעקב ענינו [[תפארת]]. ומקל הוא גם בחינת [[וא"ו|ו"ו]] שענינו יסוד ותפארת.
צדיק הוא בחינת [[יסוד]], וצדיק גוזר והקב"ה מקיים, [[יוסף הצדיק|יוסף]] ענינו יסוד, ויעקב ענינו [[תפארת]]. ומקל הוא גם בחינת [[וא"ו|ו"ו]] שענינו יסוד ותפארת.
שורה 10: שורה 10:
וקריעת ים סוף הוא על ידי ובזכות שלושה ענינים אלו (יעקב, יוסף [ו"ו], ומקל).
וקריעת ים סוף הוא על ידי ובזכות שלושה ענינים אלו (יעקב, יוסף [ו"ו], ומקל).


המיוחד במקל יעקב הוא שהמשיך המשכות רוחניות על המקל, ועשה אותם בהיותו אצל [[לבן הארמי]], "ויקח לו יעקב מקל לבנה לח ולוז וערמון ויפצל בהן פצלות לבנות מחשף הלבן אשר על המקלות", שענינם ברוחניות<ref>בפרטיות יותר, את הפסוק "ויקח לו יעקב מקל לבנה לח", פירש בזהר ש"לבנה" הוא בחינת [[חסד]], ו"לח" הוא בחינת [[מים]] שהוא ההתפשטות של החסדים, "לוז וערמון" מראיהם אדום שהוא בחינת [[גבורה]], וה"מקל" הוא הבחינה שמחבר את שתי הבחינות חסד וגבורה, שזהו ענין של [[רחמים]] שמחבר חסד וגבורה להיות פצלות לבנות נוטה כלפי חסד (כי מידת הרחמים נותנים מקום למידת הדין - הגם כי מצד הדין אינו ראוי - אבל אף על פי כן יש לרחם עליו), "מחשוף הלבן", כי שורש בחינת רחמים אלו נמשך מבחינת [[לובן העליון]] [[י"ג מידות הרחמים]]. ויעקב היה מרכבה לבחינה זו. ד"ה כי במקלי תרל"ג. וש"נ.</ref> לבנה הוא [[ספירת החסד|חסד]] ולוז הוא [[ספירת הגבורה]], והמקל ענינו חיבור של חסד וגבורה.
המיוחד במקל יעקב הוא שהמשיך המשכות רוחניות על המקל, ועשה אותם בהיותו אצל [[לבן הארמי]], "ויקח לו יעקב מקל לבנה לח ולוז וערמון ויפצל בהן פצלות לבנות מחשף הלבן אשר על המקלות", שענינם ברוחניות<ref>בפרטיות יותר, את הפסוק "ויקח לו יעקב מקל לבנה לח", פירש בזהר ש"לבנה" הוא בחינת [[חסד]], ו"לח" הוא בחינת [[מים]] שהוא ההתפשטות של החסדים, "לוז וערמון" מראיהם אדום שהוא בחינת [[גבורה]], וה"מקל" הוא הבחינה שמחבר את שתי הבחינות חסד וגבורה, שזהו ענין של [[רחמים]] שמחבר חסד וגבורה להיות פצלות לבנות נוטה כלפי חסד (כי מידת הרחמים נותנים מקום למידת הדין - הגם כי מצד הדין אינו ראוי - אבל אף על פי כן יש לרחם עליו), "מחשוף הלבן", כי שורש בחינת רחמים אלו נמשך מבחינת [[לובן העליון]] [[י"ג מידות הרחמים]]. ויעקב היה מרכבה לבחינה זו. ד"ה כי במקלי תרל"ג. וש"נ.}} לבנה הוא [[ספירת החסד|חסד]] ולוז הוא [[ספירת הגבורה]], והמקל ענינו חיבור של חסד וגבורה.


המקל שהיה ליעקב אבינו, הוא המקל שהיה ביד [[משה רבינו]] וביד [[דוד המלך]].
המקל שהיה ליעקב אבינו, הוא המקל שהיה ביד [[משה רבינו]] וביד [[דוד המלך]].


בעולמות העליונים מקל של [[זעיר אנפין]] הוא [[מט"ט]]<ref>[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16087&st=&pgnum=417 ספר הליקוטים להצ"צ ערך מקל]. וש"נ.</ref>.
בעולמות העליונים מקל של [[זעיר אנפין]] הוא [[מט"ט]]<ref>[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16087&st=&pgnum=417 ספר הליקוטים להצ"צ ערך מקל]. וש"נ.}}.


== מקל לרדות ==
== מקל לרדות ==
כמו ש[[כלב|כלבים]] רודים על ידי מקל, כמו כן [[רשע|רשעים]] נמשלו לכלב, שולו לב, והולך אחרי תאוות  ליבו (ההיפך מ[[מוח שליט על הלב]]), ולכן הקב"ה רודה אותם במקל.
כמו ש[[כלב|כלבים]] רודים על ידי מקל, כמו כן [[רשע|רשעים]] נמשלו לכלב, שולו לב, והולך אחרי תאוות  ליבו (ההיפך מ[[מוח שליט על הלב]]), ולכן הקב"ה רודה אותם במקל.


ובעבודת כל אחד, במלחמת ה[[נפש אלוקית]] עם ה[[נפש הבהמית]] הוא, שיש לרדות את ה[[נפש הבהמית]] על ידי מקל דווקא, כי "בדברים לא יוסר עבד", שהוא ענין להרגיז את הנפש האלוקים על הנפש הבהמית<ref>[[ליקוטי אמרים - פרק כ"ט]].</ref> וירעים עליה בקול רעם ורוגז במחשבתו לומר לו "אתה רע ורשע ומשוקץ ומתועב ומנוול וכו' ככל השמות שקראו לו חכמינו ז"ל באמת עד מתי תסתיר לפני [[אור אין סוף ברוך הוא]] ה[[ממלא כל עלמין]] היה הוה ויהיה בשוה גם במקום זה שאני עליו כמו שהיה אור [[אין סוף ברוך הוא]] לבדו קודם שנברא העולם בלי שום שינוי כמו שנאמר "אני ה' לא שניתי" כי הוא למעלה מהזמן וכו' ואתה מנוול וכו' מכחיש האמת הנראה לעינים דכולא קמיה כלא ממש באמת בבחינת ראייה חושיית", ורק אחרי שרודה את נפשו הבהמית על יד המקל (כנ"ל), אז יועיל לו ה[[התבוננות]] באופן של התלבשות הנפש האלוקים בנפש הבהמית לפגול שגם הנפש הבהמית יהיה לו [[אהבה]] לאלקות - "ואהבת . .  בכל לבבך" - בשני יצריך<ref>[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58846&st=&pgnum=176 ד"ה ת"ר נר חנוכה תרנ"ט].</ref>.
ובעבודת כל אחד, במלחמת ה[[נפש אלוקית]] עם ה[[נפש הבהמית]] הוא, שיש לרדות את ה[[נפש הבהמית]] על ידי מקל דווקא, כי "בדברים לא יוסר עבד", שהוא ענין להרגיז את הנפש האלוקים על הנפש הבהמית<ref>[[ליקוטי אמרים - פרק כ"ט]].}} וירעים עליה בקול רעם ורוגז במחשבתו לומר לו "אתה רע ורשע ומשוקץ ומתועב ומנוול וכו' ככל השמות שקראו לו חכמינו ז"ל באמת עד מתי תסתיר לפני [[אור אין סוף ברוך הוא]] ה[[ממלא כל עלמין]] היה הוה ויהיה בשוה גם במקום זה שאני עליו כמו שהיה אור [[אין סוף ברוך הוא]] לבדו קודם שנברא העולם בלי שום שינוי כמו שנאמר "אני ה' לא שניתי" כי הוא למעלה מהזמן וכו' ואתה מנוול וכו' מכחיש האמת הנראה לעינים דכולא קמיה כלא ממש באמת בבחינת ראייה חושיית", ורק אחרי שרודה את נפשו הבהמית על יד המקל (כנ"ל), אז יועיל לו ה[[התבוננות]] באופן של התלבשות הנפש האלוקים בנפש הבהמית לפגול שגם הנפש הבהמית יהיה לו [[אהבה]] לאלקות - "ואהבת . .  בכל לבבך" - בשני יצריך<ref>[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58846&st=&pgnum=176 ד"ה ת"ר נר חנוכה תרנ"ט].}}.


== מקל נועם ומקל חובלים ==
== מקל נועם ומקל חובלים ==

תפריט ניווט