2,856
עריכות
מוישע זוכמיר (שיחה | תרומות) |
(הגהה, ניסוח, הרחבה - התחלת העבודה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{לעריכה|}} | {{לעריכה|}} | ||
'''עשרת השבטים''' | '''עשרת השבטים''' הוא כינוי לרובו של [[עם ישראל]], הכולל את צאצאיהם של עשרה מתוך [[שנים עשר השבטים]] שחיו בממלכת ישראל, בניו של [[יעקב]] (חוץ מ[[יהודה]] ו[[בנימין]]). כ-133 שנה לפני חורבן בית ראשון הוגלו בידי שלמנאסר מלך אשור, ומאז גורלם אינו ברור. ב[[גאולה]] ישובו כולם ויתאחדו עם [[עם ישראל]] ב[[ארץ ישראל]]. | ||
== | ==בימינו== | ||
בעת החדשה חוקרים שונים מעלים השערות בניסיון למצוא את עקבותם. ידוע שהם גלו לאחורי נהר הסמבטיון{{מקור}}, אך לא ידוע היכן נמצא הנהר. אחד הסימנים של נהר זה הוא שהינו זורק במשך השבוע אבנים וב[[שבת]] נח מתנועתו. | |||
ב[[מדרש]] נאמר{{הערה|פרקי דרבי אליעזר פרק י"ז.}}: "הקדוש ברוך הוא... עתיד לקבץ את ישראל מארבע פינות העולם. ראשון הוא מקבץ חצי שבט מנשה". | |||
== ההתחקות אחרי שבט [[מנשה]] == | |||
במדינת מיזורם שבצפון מזרח [[הודו]], שוכן שבט גדול הנקרא שינלונג המונה קרוב לשני מליון נפש, ולפי המסורת שבידם הם מצאצאי שבט מנשה. בני השבט התגלו לפני יותר ממאה שנה על ידי מסיונרים נוצריים, ובמשך תקופה של כשבעים שנה התנצרו רוב אנשי השבט. אולם בשנות ה[[תש"מ]] החלו רבים מהם בתהליך שיבה ליהדות. כיום מקיימים כמה אלפים מבני השבט אורח חיים יהודי וחלקם אף שולחים את בניהם ללמוד בבית הספר היהודי במומבאי. | |||
הרב אליהו אביחיל, יו"ר אגודת עמישב, חקר את מקום הימצאם של שבט מנשה. כאשר הגיע למיזורם בפעם הראשונה, ציפתה לו קבלת פנים ממלכתית. הוא התרשם מהקשר הנפשי שלהם ליהדות, ורצונם לעלות ל[[ארץ ישראל]] ולחיות כיהודים, על-אף תנאי החיים הטובים במיזורם. בשנת [[תשל"ח]] ענה לו הרבי במענה לשאלתו: {{ציטוטון|בעניין שבטי אבגניסטן בטח מתיעצים עם מומחים בשטח חשוב זה}}{{הערה|מצילום המכתב - [http://www.teshura.com/teshurapdf/Hecht-Marinowsky%20-%20Elul%2019%2C%205780.pdf תשורה העכט תש"פ ע' 40]}}. | |||
בשנת [[תשמ"ב]] שלח הרב אביחיל לרבי את החוברת "האובדים מארץ אשור". הרבי הודה לו על כך בברכת "תשואות חן", והעיר: | |||
בשנת [[תשמ"ב]] שלח הרב | |||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=בטח דיבר פנים אל פנים עם גדולי רבני [[ארץ הקודש]] שליט"א בבעיית ה'אובדים' כלשונו, שהרי בוודאי לדכותיה אין צורך לבאר עד כמה מסובך כל הענין, ענין הלכתי הכי חמור, ודורש ידיעת כל הפרטים וכו'{{הערה|מצילום המכתב - [http://www.teshura.com/teshurapdf/Hecht-Marinowsky%20-%20Elul%2019%2C%205780.pdf תשורה העכט תש"פ ע' 40]}}}}. | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=בטח דיבר פנים אל פנים עם גדולי רבני [[ארץ הקודש]] שליט"א בבעיית ה'אובדים' כלשונו, שהרי בוודאי לדכותיה אין צורך לבאר עד כמה מסובך כל הענין, ענין הלכתי הכי חמור, ודורש ידיעת כל הפרטים וכו'{{הערה|מצילום המכתב - [http://www.teshura.com/teshurapdf/Hecht-Marinowsky%20-%20Elul%2019%2C%205780.pdf תשורה העכט תש"פ ע' 40]}}}}. | ||
שורה 28: | שורה 23: | ||
== סימני יהדות == | == סימני יהדות == | ||
זמן קצר אחר-כך יצאו סוף סוף למסע, כשאיתם חוקר השבטים הרב יהונתן סגל. גם לאחר שהגיעו למומבאי שבהודו, היו קשיים גדולים בכניסה לאזור ההוא - שם נלחמו חיילי הצבא ההודי בטרוריסטים. סופה רצינית שהתחוללה במקום עיכבה אותם שעות נוספות, ורק בזכות ברכתו של הרבי הצליחו להגיע למחוז חפצם. | זמן קצר אחר-כך יצאו סוף סוף למסע, כשאיתם חוקר השבטים הרב יהונתן סגל. גם לאחר שהגיעו למומבאי שבהודו, היו קשיים גדולים בכניסה לאזור ההוא - שם נלחמו חיילי הצבא ההודי בטרוריסטים. סופה רצינית שהתחוללה במקום עיכבה אותם שעות נוספות, ורק בזכות ברכתו של הרבי הצליחו להגיע למחוז חפצם. | ||
שורה 61: | שורה 55: | ||
== ראה גם == | == ראה גם == | ||
* [[קיבוץ גלויות]] | *[[קיבוץ גלויות]] | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== |
עריכות