רגל: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{מקורות}} | {{מקורות}} | ||
{{להשלים|כל הערך=כן}} | {{להשלים|כל הערך=כן}}{{איברים}}{{פירוש נוסף|נוכחי=איבר בגוף|אחר=החגים ([[יום טוב|ימים טובים]]) בהם עולים לרגל - ל[[בית המקדש]]|ראו=שלש רגלים}} | ||
'''רגל''' הינה איבר בגוף עליו עומד האדם, ובעזרתו הולך האדם. | '''רגל''' הינה איבר בגוף עליו עומד האדם, ובעזרתו הולך האדם. | ||
==בהלכה== | ==בהלכה== | ||
הרגל אינה נחשבת מעיקר הגוף, אלא טפלה לו באופן יחסי. דבר המתבטא בין השאר בדין: [[עובר ירך אימו]], ובפתגם [[ברא כרעא דאבוה]]. | הרגל אינה נחשבת מעיקר הגוף, אלא טפלה לו באופן יחסי. דבר המתבטא בין השאר בדין: [[עובר ירך אימו]], ובפתגם [[ברא כרעא דאבוה]]. | ||
== | הרגל משמשת למצוות [[עליה לרגל|עלייה לרגל]], ויש לה הלכות נוספות בתחומים נוספים בהלכה. | ||
== רגל - בעם ישראל == | |||
כל [[בני ישראל]] משולים לגוף גדול,'[[משה רבינו]]' - [[נשיא הדור]] הוא ה"[[ראש בני ישראל|'''ר'''אש '''ב'''ני '''י'''שראל]]", עם ישראל, מהווים רגליו של '[[משה רבינו]]', ועל פי היסוד הידוע כי "אתפשטותא דמשה בכל דור ודור", התפשטותו של משה רבינו הינו בכל דור ודור, בכל דור ודור קיימי ראשי העדה, עיני העדה, אך גם רגלי העדה, וחשיבותם של רגלי העדה גם היא נחוצה לעם בשלימותו. | |||
== מעלת הרגל == | |||
הרגל מביאה את הראש למקום אליו רוצה הראש להגיע, אך אינו יכול להגיע אליו בעצמו. יוצא איפה, שהרגל (עם ישראל), מביאה את הראש ([[רבי|ראש בני ישראל]] - רבי), למקום אליו הרבי מצד עצמו כביכול לא יכול להגיע, ומעלהו לדרגה עליונה יותר<ref>[[קונטרס פורים קטן - תשנ"ב|ד"ה ואתה תצוה, קונטרס פורים קטן - תשנ"ב, סה"מ מלוקט ו']].</ref>. | |||
וכמו כן מעלת הרגל היא שאצלה מאיר יותר והוא כלי לרצון הנפש, ולכן הרגל יקפוץ למים רותחים, ולא הראש. | |||
זה מורה שברגל, ובעם ישראל - אצל יהודים פשוטים (ובכללות הדורות - [[עקבתא דמשיחא]]), כוח ה[[מסירות נפש]] אצלם בגילוי יותר מבעלי השכלה גדולים<ref>סה"מ תש"ח חג הפסח. ועוד.</ref>. | |||
== רגל - הגדרה כללית == | |||
חיות הנפש שמחיה את הגוף מתחלק (החיות המתפשט ממנה בהגוף) לשלשה חלקים '''א.''' החיות שמלובש במוחין שב[[ראש]]. '''ב.''' חיות שבגוף ו'''ג.''' החיות שברגלים. | |||
החיות המלובש ברגלים למטה יותר מהחיות שבגוף, והחיות שבגוף (שבו שוכן המדות שבלב, וכח המעשה שבידים), הוא למטה במדרגה יותר מהחיות שבראש (שבראש יש את כל פנימיות החיות - כח המחשבה והשכל, והחושים המעולים שבפנים ראיה שמיעה, ועוד). | |||
הסיבה לכך היא, מפני שהמוחין שבראש מקבלים את החיות מהנפש ראשונים, ומבחינה פנימיות יותר מהנפש, ואחר כך מבחינה התחתונה שבראש נמשך לגוף, ורק אחר כך מבחינה תחתונה ממנה נמשך לרגליים, ולכן החיות שברגליים הכי נמוך<ref>[[לקוטי תורה (ספר)|לקוטי תורה]] ד"ה ונקדשתי פ' אמור.</ref>. | |||
== ראו גם == | == ראו גם == | ||
שורה 17: | שורה 30: | ||
* [[יונה הנביא#עניין הרגל שבאדם|עניין הרגל שבאדם]] | * [[יונה הנביא#עניין הרגל שבאדם|עניין הרגל שבאדם]] | ||
* [[יונה הנביא#עניין הרגל באיברי הנשמה|עניין הרגל באיברי הנשמה]] | * [[יונה הנביא#עניין הרגל באיברי הנשמה|עניין הרגל באיברי הנשמה]] | ||
== הערות שוליים == | |||
{{אדם}} | {{אדם}} | ||
[[קטגוריה:אברי הגוף]] | [[קטגוריה:אברי הגוף]] |