19,313
עריכות
מ (שיע.ק העביר את הדף בית האסורים לשם בית סוהר תוך דריסת הפניה: השם המקובל בשפה המדוברת) |
|||
שורה 5: | שורה 5: | ||
==בתורה שבכתב ובהלכה== | ==בתורה שבכתב ובהלכה== | ||
כעונש מאסר, מספרת התורה בשני מקומות בלבד שהניחו אדם במעצר עד שיתברר מה דינו: א. בפרשת המקלל: " וַיִּקֹּב בֶּן-הָאִשָּׁה הַיִּשְׂרְאֵלִית אֶת-הַשֵּׁם, וַיְקַלֵּל . . וַיַּנִּיחֻהוּ, בַּמִּשְׁמָר, לִפְרֹשׁ לָהֶם, עַל-פִּי ה'"{{הערה|ויקרא כד, פסוקים י"א - י"ב.}}. ב. בפרשת מקושש העצים: ""וַיִּמְצְאוּ אִישׁ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים בְּיוֹם הַשַּׁבָּת...וַיַּנִּיחוּ אֹתוֹ בַּמִּשְׁמָר כִּי לֹא פֹרַשׁ מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ, וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה מוֹת יוּמַת הָאִישׁ רָגוֹם אֹתוֹ בָאֲבָנִים כָּל הָעֵדָה מִחוּץ לַמַּחֲנֶה. וַיֹּצִיאוּ אֹתוֹ כָּל הָעֵדָה אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ בָּאֲבָנִים וַיָּמֹת כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה"{{הערה|במדבר טו, פסוקים ל"ב, ל"ד.}}. | |||
בהקשרים אחרים, ושלא כחלק ממערכת המשפט והענישה על פי תורה, מסופר על יוסף הצדיק שהושם ב'''בית הסוהר''' במצרים, וכן על ירמיהו הנביא שהושם ב'''חצר המטרה'''. בנוסף מוזכרת בקשת יהושע ממשה רבינו שיכלא את אלדד ומידד שהתנבאו במחנה (אך משה סירב לכך). | |||
גם בדורות מאוחרים יותר ניתן למצוא עדויות לעונשי מאסר שהוטלו על ידי בתי דינים של ישראל לתקופה מוגבלת, כגון לכפות את האדם לגרש את אשתו, או לשלם ממון שהוא חייב{{הערה|רש"י על פסחים צא ע"א.}}. | גם בדורות מאוחרים יותר ניתן למצוא עדויות לעונשי מאסר שהוטלו על ידי בתי דינים של ישראל לתקופה מוגבלת, למטרת אכיפת עונש, אך לא כמטרה בפני עצמה, כגון לכפות את האדם לגרש את אשתו, או לשלם ממון שהוא חייב{{הערה|רש"י על פסחים צא ע"א.}}. | ||
אפשרות נוספת | בהלכה, התחדשה אפשרות נוספת שבה אוסרים אדם, 'לכנוס אדם לכיפה'. עונש זה מופעל כ'הוראת שעה' במקרים שלדעת בית דין מגיע לאדם דין מוות או קרוב לזה, אך אין אפשרות לדון אותו מכיון שאין עדים למעשיו וכיוצא בזה{{הערה|1= משנה תורה להרמב"ם, הלכות רוצח ושמירת הנפש ד, ז; סנהדרין יד, ז. וראו [https://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=233 אלישי בן יצחק, המרכז להוראת המשפט העברי ולימודו, מכללת "שערי משפט"].}}. | ||
===ארבעה צריכים להודות=== | ===ארבעה צריכים להודות=== |
עריכות