מחשבה: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
אין תקציר עריכה תגיות: שוחזרה עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
ה'''מחשבה''' היא הארה שכלית שמקורה מ[[ספירת הבינה]], וביתר דיוק מהחלק התחתון שבה שהיא ה[[תבונה]], אך היא הארה חיצונית בלבד ולא מעצמות [[ספירת הבינה]] שהיא עולם התענוג, והיא נמשכת בנפש על ידי לבוש הבינה הנכנס ב[[זעיר אנפין]] (שהיא ה[[נשמה]]), והנקרא [[צלם]]. | ה'''מחשבה''' היא הארה שכלית שמקורה מ[[ספירת הבינה]], וביתר דיוק מהחלק התחתון שבה שהיא ה[[תבונה]], אך היא הארה חיצונית בלבד ולא מעצמות [[ספירת הבינה]] שהיא עולם התענוג, והיא נמשכת בנפש על ידי לבוש הבינה הנכנס ב[[זעיר אנפין]] (שהיא ה[[נשמה]]), והנקרא [[צלם]]. | ||
המחשבה היא תחילת [[עבודת השם]] ו[[עבודת הבירורים]], כמאמר ה[[זוהר הקדוש]] "במחשבה איתברר כולא" | המחשבה היא תחילת [[עבודת השם]] ו[[עבודת הבירורים]], כמאמר ה[[זוהר הקדוש]] "במחשבה איתברר כולא" כלומר במחשבה מתבררים כל הניצוצות, דהיינו על ידי העלאת כל הרגשות והמעשים לכח המחשבה, וחיבורם לשרשם, באופן שאין האדם מתיר לכח הרגש והמעשה לפעול בנפרד אלא ביחד עם כח המחשבה שבו תחילת גילוי האלקות בנפש האדם. וכמאמר הפייטן [[סוף מעשה במחשבה תחילה]]. | ||
על פי תורת החסידות, שלשה אלו מכוונים זה כנגד זה: [[בריאה יצירה עשיה]] (הבריאה היא כנגד המחשבה), [[מחשבה דיבור ומעשה]], [[נשמה]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] [[נפש]] (המחשבה היא מהארת הנשמה), [[עולמות נשמות אלקות]] (לשון [[הבעל שם טוב]]), [[אורות]] [[ניצוצין]] [[כלים]]. | על פי תורת החסידות, שלשה אלו מכוונים זה כנגד זה: [[בריאה יצירה עשיה]] (הבריאה היא כנגד המחשבה), [[מחשבה דיבור ומעשה]], [[נשמה]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] [[נפש]] (המחשבה היא מהארת הנשמה), [[עולמות נשמות אלקות]] (לשון [[הבעל שם טוב]]), [[אורות]] [[ניצוצין]] [[כלים]]. | ||
כח המחשבה בהיבט החיים | |||
א. יש משפט שאומר: הכל בראש, וזה לא סתם כי זה באמת ככה! | |||
האדם יכול להועיל לעצמו או חס וחלילה להזיק לעצמו רק בכח המחשבה עוד לפני הדיבור והמעשה בפועל של האדם. | |||
ב. במחשבה אותיות בשמחה - על כן נשתדל לחשוב רק מחשבות חיוביות | |||
ג. כמו שהרבי שליט"א מה"מ אומר : תחשוב טוב יהיה טוב ובאידיש - | |||
" טראכט גוט וועט זיין גוט " | |||
לכאורה יבוא השואל וישאל מה באמת באם הנני אחשוב רק טוב יהיה רק טוב אז התשובה היא בהחלט כן! תחשוב טוב יהיה טוב זה עובדה - זה לא איחול או תפילה שזה יהיה ככה אלא זה ככה בפועל ממש באם למשל אדם יחשוב לעצמו הולך להיות לי יום פצצה בעז"ה אזי באמת יראה בעצמו שיש לו יום אלוקי ביותר ב"ה בזכות זה שכך חשב | |||
מכאן לומדים באמת שוב עד כמה נוגע כח המחשבה בחיים שלנו בגשם וברוח. | |||
==חומר מחשבות זרות== | ==חומר מחשבות זרות== | ||
שורה 14: | שורה 22: | ||
[[יהודי]] אחד התאונן בפני הרבי על מחשבות זרות המבלבלות אותו. [[הרבי]] השיב לו: א. ידוע עצה היעוצה בזה לכל | [[יהודי]] אחד התאונן בפני הרבי על מחשבות זרות המבלבלות אותו. [[הרבי]] השיב לו: א. ידוע עצה היעוצה בזה לכל | ||
לראש, לבדוק את ה[[תפילין]] שלו שתהיינה כשרות | לראש, לבדוק את ה[[תפילין]] שלו שתהיינה כשרות כדת וכדין. ב. כן גם יסיח דעתו | ||
מכל מחשבות המטרידים אותו, לא על ידי מלחמה עימם, אלא על ידי העתקת המחשבה לענינים אחרים, ועדיף בעניני תורה, מכיון שמעט אור דוחה הרבה מהחושך.{{הערה|1=[[אגרות קודש]] [[תש"כ]] חלק י"ח, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15892&hilite=84a38ff3-c25e-4df6-8ad1-cabd7ff76078&st=%D7%97%D7%95%D7%91%D7%AA+%D7%94%D7%9C%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA עמ' ער].}} | מכל מחשבות המטרידים אותו, לא על ידי מלחמה עימם, אלא על ידי העתקת המחשבה לענינים אחרים, ועדיף בעניני תורה, מכיון שמעט אור דוחה הרבה מהחושך.{{הערה|1=[[אגרות קודש]] [[תש"כ]] חלק י"ח, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15892&hilite=84a38ff3-c25e-4df6-8ad1-cabd7ff76078&st=%D7%97%D7%95%D7%91%D7%AA+%D7%94%D7%9C%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA עמ' ער].}} | ||